اجرای طرح‌های آبخیزداری کمک قابل توجهی به برطرف شدن مشکلاتی مانند کمبود آب می‌کند و مانع از تکرار اتفاقات ناگواری مانند جاری شدن سیل و قربانی شدن شهروندان می‌شود. برای نمونه اگر اعتبار‌های لازم برای اجرای طرح‌های مطالعه شده آبخیزداری در استان البرز تامین شود، هر سال می‌توان حدود 91 میلیون متر مکعب آب استحصال کرد.
کد خبر: ۹۴۶۲۳۲
آبخیزداری، چاره بحران آب و سیلاب

با اجرای طرح‌های آبخیزداری مناسب می‌توان علاوه بر تامین آب، سفره‌های زیر زمینی را نیز تقویت کرد و مانع از این شد که رسوب و فرسایش خاک، مخزن سدها را پر کند، چراکه میزان فرسایش خاک در برخی حوضه‌های آبخیز البرز حدود 13/5 تن در هکتار برآورد می‌شود. به همین خاطر، حجم بالایی از رسوب روانه مخزن سد‌های کرج و طالقان می‌شود.

این درحالی است که مشکل کمبود آب اکنون نقطه به نقطه کشور را تهدید می‌کند. برای نمونه استان البرز با بحران کمبود آب دست به گریبان است. لازم به یادآوری است که آب پایتخت از دو سد کرج و طالقان تامین می‌شود و استان البرز، برداشتی از آب‌های ذخیره شده پشت این دو سد بزرگ نمی‌کند.

اما تحت تاثیر سد‌های کرج و طالقان، سفره‌های زیرزمینی استان البرز شرایط نامناسبی پیدا کرده و عمق چاه‌ها به 180 متر نیز رسیده است. پایین رفتن عمق چاه‌ها به اراضی کشاورزی نیز آسیب می‌زند. نباید فراموش کرد که از بین رفتن باغ‌ها و تخریب اراضی کشاورزی، زمینه را برای تغییر کار بری و ساخت و ساز غیر مجاز فراهم می‌کند و به این شکل، ویلاها و آپارتمان‌ها آسان‌تر جای باغ‌ها را می‌گیرند.

حامد فرضی

مدیرکل منابع طبیعی البرز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها