طبق سنت چند سال اخیر آکادمی اسکار در رابطه با فیلم های بخش اسکار بهترین فیلم خارجی سال، رای گیری در این بخش در دو مرحله انجام می شود.
کد خبر: ۹۴۶۱۶۰
بهترین های خارجی اسکار کدامند؟ (2)

به گزارش جام جم آنلاین و به نوشته نشریه اسکرین اینترنشنال، در مرحله اول، حدود 400 عضو آکادمی (که هر یک باید حداقل 16 فیلم را تماشا کرده باشند) به سه گروه مجزا تقسیم می شوند. آن ها به فیلم ها امتیاز هفت تا ده می دهند.

هر فیلمی که بیش از شش رای بیاورد، به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد. کمیته ای تحت نظر مدیر این بخش، بهترین های هر یک از سه گروه را انتخاب خواهند کرد.

نتیجه کار این می شود که فقط نه فیلمی که بیشترین امتیازها را آورده اند، به عنوان فینال های نیمه نهایی انتخاب و معرفی می شوند.

گفته می شود فیلم هایی که نمایش بین المللی موفقیت آمیزی در جشنواره های مختلف داشته و توانسته اند نام خود را در سطح وسیع تری مطرح کنند، به صورت طبیعی شانس بیشتری برای قرار گرفتن در این فهرست را دارند.

برخی از منتقدان سینمایی می گویند بدون توجه به این که در سال جاری میلادی کدام نام ها از قاره آسیا و کشورهای کوچکتر دنیا در فهرست نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی سال قرار می گیرند، اعضای آکادمی معمولا مقهور و شیفته نام های بزرگ و جنجالی کشورهای صنعتی و پیشرفته هستند.

به همین دلیل، حتی اگر فیلم هایی هم از کشورهای در حال پیشرفت در فهرست نهایی جای بگیرند، نام یک فیلم اروپایی یا یک کشور یزرگ سرمایه داری از داخل پاکت اعلام اسامی برندگان بیرون خواهد آمد.

این ادعا به هر حال، رنگی از واقعیت در خود دارد. دوره قبل درام ضد جنگ «پسر سول»، اسکار را دریافت کرد. در این دوره، «ذیب» از اردن هم جزو نامزدهای نهایی بود. اما با آن که این فیلم به شدت مورد توجه قرار گرفته بود، نتوانست موفقیتی در مراسم به دست بیاورد.

سال قبل از آن هم، همین طور بود. اعضای آکادمی ترجیح دادند یک فیلم جنگی لهستانی به نام «ایدا» را به عنوان بهترین فیلم خارجی سال معرفی کنند.

از سال دو هزار تا به حال، فقط سه فیلم از آسیا و کشورهای درحال رشد موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال شده اند: «ببر خیزان، اژدهای پنهان» از تایوان در سال دو هزار، «عزیمت ها» از ژاپن در سال 2008 و «جدایی نادر از سیمین» از ایران در سال 2011.

در فاصله سال های 1990 تا دو هزار، هیچ فیلمی از آسیا و کشورهای در حال رشد، نتوانسته اند این جایزه را در دست های خود بگیرند.

نگاهی به فهرست فیلم های انتخابی اسکار در این رشته از ابتدای خلق آن در سال 1947 تا به حال، نشان می دهد که سهم کشورهای کوچک و غیر صنعتی در کسب جوایز بسیار اندک بوده است.

اگر ژاپن را از این معادله کنار بگذاریم (که با وجود آسیایی بودن، یکی از کشورهای صنعتی و پیشرفته سرمایه داری است) جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال، معمولا نصیب کشورهایی از قاره اروپا شده است.

برای کسانی که می خواهند نام نامزدهای اصلی رقابت های اسکار بهترین فیلم خارجی سال را بدانند، شاید تاریخ 14 ژانویه 2017 کمی دور به نظر برسد. اما باید منتظر ماند و دید آکادمی اسکار امسال کدام فیلم ها را از کدام کشورها انتخاب می کند.

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها