۶۴ نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به کاخ سفید ضمن انتقاد از طرح جدید فروش سلاح به عربستان، حمایت از حملات آل سعود به یمن را غیر قانونی و بی اخلاقی دانستند.
کد خبر: ۹۴۵۱۹۲
نامه ۶۴ عضو کنگره به اوباما درباره حمایت آمریکا از حمله عربستان به یمن

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، این نمایندگان به رهبری «تد لیو» نماینده دموکرات اهل کالیفرنیا درصدد هستند تا قانونی را برای محدود کردن فروش سلاح به عربستان تصویب کنند.

در هفته گذشته رویترز از تصمیم آمریکا برای فروش ۱.۱۵ میلیارد دلار سلاح به عربستان خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، ۶۴ نفر از اعضای کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای خطاب به «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور این کشور، ضمن غیرقانونی خواندن اقدامات غیر اخلاقی عربستان در یمن، لغو معامله فروش تسلیحات به ریاض را خواستار شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: اقدامات ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن، هم سزاوار سرزنش است و هم غیرقانونی. به نظر می‌رسد حملات مکرر به شهروندان در حکم جنایت جنگی باشد. مدارس، بیمارستان‌ها و جشن‌های عروسی اهداف مشروعی برای حملات نظامی نیستند. ایالات متحده آمریکا نباید هیچ وقت از این اقدامات حمایت کند. این اقدامات نه تنها غیراخلاقی، بلکه غیرقانونی است و ضربه‌ ای به امنیت ملی و جایگاه اخلاقی آمریکا در دنیا می‌زند.

پیش از این نیز چهار عضو مجلس سنای آمریکا مخالفت خود را با قرارداد اخیر فروش سلاح توسط این کشور به عربستان اعلام کردند.

بر این اساس، سناتور «رند پول»، «کریس مورفی»، «ال فرنکن» و «مایک لی» با صدور قطعنامه‌ای مشترک از مخالفت خود با فروش تانک‌های «آبرامز» و تجهیزات مرتبط به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار به عربستان سعودی خبر دادند.

سناتور رند پول در این باره اعلام کرد: فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی دستورالعمل ایجاد فاجعه و تشدید رقابت های تسلیحاتی جاری در منطقه به شمار می آید.

این سناتورها به استناد قانون کنترل صادرات تسلیحات (AECA) به صدور این بیانیه علیه فروش سلاح به عربستان روی آورده اند.

لازم به ذکر است، از آنجایی که حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن هزاران غیرنظامی را به خاک و خون کشانده است؛ فروش تسلیحات آمریکا به عربستان اخیراً با انتقادات گسترده ای از سوی گروه‌ های حقوق بشری و برخی از اعضاء کنگره مواجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها