محققان کشور با استفاده از بره موم، خمیردندان با قابلیت ضد پلاک عرضه کردند که در تست‌های انجام شده اثرات درمانی آفت دهانی آن به اثبات رسیده است.
کد خبر: ۹۴۴۱۸۳
تولید خمیردندان ضدپلاک از رویال ژل زنبور عسل

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا فرشاد اکبرنژاد از محققان طرح با تاکید بر این‌که این خمیردندان با استفاده پروپولیس (propolis) یا بره موم تولید شده است، گفت: بره موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات کمتر شناخته شده زنبور عسل است که قوی‌ترین سد دفاعی زنبور در برابر عوامل عفونی و مهاجم به کندو است.

وی ادامه داد: در ابتدای این تحقیقات از این ماده محلولی برای درمان زخم‌ها و آفت دهانی تولید کردیم و در ادامه این مطالعات متوجه خواص ضد پلاک دندان بره موم شدیم؛ بر این اساس اقدام به تولید خمیردندان از این ماده کردیم.

این محقق یادآور شد: تست‌های مربوط به این خمیردندان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، ضمن آن که یک پایان‌نامه با این موضوع در این دانشگاه اجرایی شده است و در تست‌های بالینی انجام شده خواص درمانی آفت دهانی این خمیردندان اثبات شد.

وی به خواص خمیردندان تولید شده با استفاده از پروپولیس اشاره و اظهار کرد: خمیردندان تولید شده دارای خواص ضد باکتریایی، ترمیم کنندگی و موثر برای لثه‌های حساس است؛ ضمن آن که خواص درمانی برای آفت‌های دهانی دارد.

اکبرنژاد پایه این خمیردندان را ماده بره موم ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن از شیرین بیان، اکالیپتوس و برخی از ترکیبات گیاهی استفاده شده است.

وی با بیان این‌که خمیردندان‌ها را نمی‌توان بر پایه بره موم خالص تولید کرد، گفت: در هر سال زنبور عسل تنها 250 گرم بره موم تولید می‌کند، از این رو در این مطالعات بیشتر از شیره گیاهان دارویی استفاده کرده‌ایم.

به گفته وی، این محصول به تولید صنعتی رسیده و وارد بازار شده است.

این محقق تولید اسپری دهان از پروپولیس خالص را از دیگر دستاوردهای این مطالعات نام برد و یادآور شد: این اسپری با استفاده از بره موم خالص و بر پایه آب تولیده شده است.

وی با بیان این‌که اسپری‌های دهانی و دهان شویه‌های موجود در بازار بر پایه الکل و کلرهگزیدین است، گفت: این دهان شویه‌ها طعم بدی دارند، ولی اسپری تولید شده در این زمینه طعم 9 گرم نمک در آب را دارد و به دلیل استفاده از عصاره درخت بید، ترش مزه است.

به گفته وی، این اسپری به تولید نیمه‌صنعتی رسیده است و برای مبتلایان به آفت دهانی تجویز می‌شود.

این محقق در ادامه با اشاره به مشکلات تامین ماده اولیه خمیردندان تولید شده خاطرنشان کرد: در ابتدای این تحقیقات، بره موم مورد نیاز از زنبورداران اصفهانی خریداری می‌شد، در حالی که تا قبل از آن این ماده به دور ریخته می‌شد و در حال حاضر قیمت این ماده 6 برابر شده است.

اکبرنژاد دلیل این افزایش قیمت را خریداری این ماده توسط شرکت‌های خارجی دانست و یادآور شد: در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای به طور ناهنجاری به دنبال خرید بره موم از زنبورداران ایرانی هستند و درمقابل، آن‌ها ژل رویال مصنوعی بی‌کیفیت را به عنوان بره موم به کشور وارد کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها