با مجید شهریاری، بازیگر طنز تلویزیون و سینما

اولین بازیگری هستم که در تلویزیون نقش طنز پلیس بازی کردم

با فرزین محدث، بازیگر تلویزیون

آدم زیاده‌خواهی نیســـتم

فرزین محدث جزو بایگران مستعدی است که توانایی ایفای انواع نقش‌های رئال و غیررئالیستی را دارد. در نمایش هملت به روح پدر هملت تبدیل شد که هر از گاهی به پسرش نهیب می‌زند. در شاعر زباله‌ها هم شد رفتگر عاشق‌پیشه و در سریال پرانتز باز هم شد حمزه رسپشن بامزه هتل.
کد خبر: ۹۴۳۶۶۴
آدم زیاده‌خواهی نیســـتم

او فعالیت هنری خود را از دوران دانشجویی آغاز کرده و در سال 1384 از دانشگاه سوره در رشته بازیگری فارغ‌التحصیل شده.

او همچنین از اعضای گروه تئاتر شالیزه و نیز مدرس بدن و بیان در موسسه‌‌های بازیگری نیز بوده‌ است.

آزمایشگاه، شکلات داغ، مجنون لیلی، شاعر زباله‌ها، یک تکه نان، مزرعه پدری، مارمولک، پرانتز باز و سهمی برای دوست از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری محدث محسوب می‌شود. او جوایزی هم در طول دوران فعالیت بازیگری‌اش به دست آورده است.

دریافت جایزه بازیگری دوم در نخستین جشن بازیگر برای بازی در نمایش چیستا به کارگردانی نادر برهانی‌مرند، دریافت جایزه اول بازیگری از دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی برای نمایش مصاحبه و نامزد دریافت جایزه بازیگری از پنجمین جشن بازیگر برای نمایش شب‌بخیر جناب کنت از این جمله است.

با محدث درباره بازی‌ها و تجربیات کاری‌اش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

بازی در سریال پرانتزباز اولین تجربه جدی شما در حوزه بازی سریال‌های تلویزیونی بود؟

بله، دستیار کیومرث پوراحمد با من تماس گرفت و عنوان کرد که کیومرث پوراحمد می‌خواهد سریالی بسازد و من را دعوت کرد که به دفتر بروم و صحبت کنم. بازی در سریال پوراحمد برای هر بازیگری جذاب و وسوسه‌انگیز‌ است. در آن دوران ایشان در اوج بودند و فیلم موفق دفاع مقدسی اتوبوس شب را ساخته بود. از طرفی در کارنامه پوراحمد کارهایی مثل قصه‌های مجید وجود دارد که نوستالژی دوران کودکی من بود و از این‌که برای سریال انتخاب شدم خیلی خوشحال بودم.

باتوجه به خاص بودن کاراکتر حمزه، آیا این نقش براساس ویژگی‌های شما نوشته شده بود؟

نه، برای این نقش چند گزینه دیگر هم وجود داشت.

به نوعی نقش محوری سریال را شما و طناز طباطبایی بازی کردید؟

بله همین‌طور است.

حمزه سریال پرانتزباز با رفتارهای عجیب و غریبش جذابیت زیادی برای مخاطب داشت؟

حمزه آدم ساده‌دلی بود و تلاش می‌کرد در موقعیت‌های مختلف عکس‌العمل‌های عجیب و غریبی داشته باشد. بیشتر آدم احساسی به نظر می‌رسید یا براساس احساساتش تصمیم می‌گرفت. در ضمن حمزه در عین سادگی دارای رندی و زرنگی‌های خاصی است و برایم تجربه جدیدی در کارنامه بازیگری‌ام بود و با فرصت بداهه‌کاری‌ای که داشتم، توانستم توانایی خود را در تلویزیون به طور جدی محک بزنم. کیومرث پوراحمد نیز با راهنمایی خود کمک زیادی به من کرد. همچنین احساس می‌کنم که در پرانتز باز نقش حمزه دارای ویژگی‌های درونی و بیرونی بود که برای من خیلی جذابیت داشت.

در شاعر زباله‌ها هم نقش یک رفتگر ساده دل را خوب بازی کردید.

جنس‌اش تفاوت‌های زیادی داشت. حمزه در پرانتز باز مدام دسته‌گل به آب می‌داد و خرابکاری می‌کرد و کمدی موقعیت هم شکل می‌گرفت.

آیا می‌توانیم حمزه را شخصیتی با ویژگی‌های کاریکاتوری و مثل یک قهرمان انیمیشن بدانیم؟

زیاد فانتزی نبود. حمزه موقعیت‌های جذابی را با دستپاچگی از دست می‌داد و آدم‌های جدیدی که وارد می‌شدند، در مواجهه با حمزه کمدی خلق می‌کردند.

به نظرم جنس حمزه خیلی شبیه به پینوکیو است...

یک جورهایی شباهت‌هایی داشت.

استفاده از تکیه کلام حمزه پیشنهاد شما بود یا کیومرث پوراحمد؟

در فیلمنامه وجود داشت و من یک مقدار پررنگ‌ترش کردم.

یکی از جذابیت‌های سریال پرانتز باز حضور بازیگران جدید در سریال به عنوان بازیگر مهمان بود.

من، طناز طباطبایی و امیر رضا وزیری بازیگران ثابت سریال بودیم که در قسمت‌هایی بازیگران جدیدی در کار بازی می‌کردند. اکبر عبدی، رضا بابک و امیر آقایی از جمله بازیگران شاخص و مهمان سریال بودند. بازی‌کردن در مقابل این بازیگران درجه یک و ممتاز برایم خیلی جذاب بود .

با اکبر عبدی همبازی شدن باید خیلی هیجان‌انگیز باشد...

اکبر عبدی در کار طنز بی‌نظیر و بی‌همتاست. به واسطه هوش بالایش بهترین بازی را انجام می‌دهد و استاد کار بداهه است. من در کنارش خیلی آموختم و حضور ایشان باعث ایجاد فضای خوب و شادی در حین کار می‌شد و البته بسیار بذله‌گو هم هستند.

بازی در رسانه تلویزیون چه تفاوت‌هایی با بازی در سینما و تئاتر دارد؟

خوبی تلویزیون این است که هر مخاطبی تماشایش می‌کند و بازیگر بازی‌اش در سطح گسترده‌ای دیده می‌شود و سریال ارتباط خوبی با مردم برقرار کرد. الان هم خیلی‌ها من را با حمزه بیشتر می‌شناسند و تکیه کلام حمزه که مدام تاکید می‌کرد در هتلی در امارات رسپشن بود، مدام در دهان مردم می‌چرخید.

در سهمی برای دوست هم نقش متفاوتی بازی کردید...

کار با مسعود اطیابی به عنوان کارگردان و بازیگرانی مثل محمد رضا شریفی نیا و علی سرابی که از خوب‌های تئاتر است، تجربه خوبی برایم بود و کار هم ویژگی‌های خاص خودش را داشت، زیرا قرار بود برای تعطیلات نوروز آماده شود.

بازی در مارمولک برایتان تبعات مثبت زیادی داشت؟

بله، اولین تجربه بازیگری‌ام بود و خیلی از مردم من را با نقشی که در مارمولک بازی کردم، می‌شناسند.

در شاعر زباله‌ها که فیلم شاعرانه‌ای بود بازی داشتید، از این جنس کارها در کشور ما کمتر ساخته می‌شود...

فیلمنامه شاعر زباله‌ها خیلی احساسی و شاعرانه بود و از همه مهم تر برایم فرصتی بود که در نقش اول بازی کنم و تلاش کردم از این موقعیت به وجود آمده کمال استفاده را داشته باشم. آدمی که وارد مساله‌ای می‌شود و پشت بندش عاشق می‌شود و این دلبستگی برایش چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد. این فیلم در چند جشنواره خارجی درخشش خوبی داشت و نظرات ستایش آمیزی پیرامونش به وجود آمد. برخی از موضوعات جهانشمول است و در هر فرهنگی رخ می‌دهد.

بیشتر به عنوان بازیگر طنز و کمدی شناخته می‌شوید، آیا به این ژانر علاقه بیشتری دارید؟

نه، من نقش جدی را هم دوست دارم. اتفاقا دوست ندارم به عنوان بازیگری که فقط طنز بازی می‌کند شناخته شوم. صادقانه این را می‌گویم که دوست دارم کارهای متفاوتی بازی کنم. به نظر من همه نقش‌هایی که بازی کرده‌ام، تماشاگر آن را دوست داشته است و این برایم خیلی مهم است. البته دوست دارم دائم نقش‌های مختلف را بازی کنم تا تکراری و کلیشه‌ای نباشم.

با حضور در نقش‌هایی مثل فرشته بال‌شکسته نمایش ماکاندو تلاش کردید نقش‌های سوررئال را هم تجربه کنید...

فکر کردم بهتر است مدتی از نقش‌های رئالیستی که عموما آدم‌های ساده و بی‌شیله و پیله‌ای بودند فاصله بگیرم و پیشنهاد بازی در ماکاندو که آزاده انصاری کارگردانی‌اش کرد هم برایم یک فرصت مناسب در راه رسیدن به چنین خواسته‌ای بود. به ورطه تکرار افتادن آفت کار یک بازیگر است و من بشدت از آن دوری می‌کنم. اصولا همیشه از نقش‌های خاص و عجیب و غریب استقبال می‌کنم. این نوع نقش‌ها برایم هیجان‌انگیز است و من را وارد یک چالش شیرین و دلنشین می‌کند. ایفای این نوع نقش‌ها در حکم یک کشف شهود است .

بعد از پرانتز باز، چند پیشنهاد نقش مشابه را رد کردید؟

اغلب این نوع نقش‌ها را رد کردم تا حمید امجد که از بزرگان تئاتر است پیشنهاد بازی در فیلم آزمایشگاه را به من داد که رامبد جوان، باران کوثری و افشین هاشمی درآن بازی داشتند و با رغبت قبولش کردم.

رد کردن پیشنهادهای بازی تصویری و محروم شدن از دستمزدش برایتان مهم نیست؟

زندگی‌ام را طوری مدیریت می‌کنم که با درآمد حاصل از کارهای تئاتری بتوانم امرار معاش کنم و شکر خدا آدم قانعی هستم، از شرایطم راضی هستم و هیچ‌گاه آدم زیادخواهی نبوده‌ام .

از میان نقش‌هایی که بازی کرده‌اید، به کدام یک علاقه بیشتری دارید؟

نقش حمزه در سریال پرانتز باز کلی برایم خاطره‌انگیز است، مارمولک به دلیل اولین تجربه کاری‌ام و همکاری با پرویز پرستویی برای من خیلی ارزشمند محسوب می‌شود. شاعر زباله‌ها را بشدت دوست دارم و نقشم برایم عزیز است.

هونام حقانی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها