رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: 95 درصد افرادی که دخانیات مصرف می کنند نخستین بار از سن 18 سالگی مصرف سیگار را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۹۴۲۸۳۸
جوانان از 18 سالگی معتاد می‌شوند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از فارس، دکتر «عبدالحسین فرح بخش» با هشدار نسبت به پایین بودن سن مصرف مواد دخانی و تاثیرات مخرب مصرف این مواد بر سلامت افراد گفت: سالانه 5 میلیون نفر در دنیا به علت مصرف دخانیات جان خود را را دست می‌دهند که با ادامه این روند، تا بیست سال آینده آمار قربانیان به 10 میلیون نفر در سال می‌رسد.

وی افزود: بیشتر افراد تصور می کنند دخانیات تنها کشیدن سیگار است، در حالی که هر ماده یا فرآورده ای که تمام یا بخشی از ماده خام تشکیل دهنده آن گیاه توتون، تنباکو یا مشتقات آن باشد، جزو دخانیات محسوب می‌شود و خطرات مصرف سیگار را دارد.

دکتر فرح بخش گفت: قلیان هم از مواد دخانی محسوب می‌شود و تنباکوی قلیان دارای چهار هزار ماده سمی و بیش از 70 ماده سرطان زا است.

رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر ادامه داد: قلیان با اینکه به ظاهر کمتر از سیگار مصرف می شود، اما حجم دودی که از آن وارد بدن می شود 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

این کارشناس بهداشت و درمان با اشاره به طولانی بودن زمان مصرف قلیان نسبت به سیگار؛ گفت: همین موضوع باعث می شود حجم دود بیشتری وارد بدن فرد شود و در واقع یک بار قلیان کشیدن، برابر مصرف هفتاد نخ سیگار است؛ از طرف دیگر سیگار انفرادی مصرف می شود، اما از یک قلیان چندین فرد با مدت طولانی تر استفاده می کنند.

او اضافه کرد: اگر قلیان با سر یک بار مصرف هم استفاده شود، از انتقال بیماری ها جلوگیری نمی کند، زیرا باکتری‌ها و ویروس‌ها در داخل لوله قلیان باقی مانده و می‌تواند ناقل بیماری‌های خطرناک مانند سل و هپاتیت شود.

مسوول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر هم در این خصوص، گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات به صورت متوسط هشت تا 10سال مدت عمر مورد انتظار افراد را کاهش می‌دهد و عامل خطر اصلی در 6 مورد از هشت علت مرگ در جهان، دخانیات است.

دکتر «نگار میرزاد» افزود: مصرف دخانیات، روند تنگ شدن عروق را سرعت می‌بخشد و یکی از عوامل خطر مهم بیماری‌های قلبی عروقی و سکته های مغزی و قلبی است.

او در ادامه با بیان اینکه نخستین علت مرگ در کشور، بیماری های قلبی عروقی است، اضافه کرد: سومین علت مرگ و میر در کشور سرطان‌ها هستند که مهمترین آنها سرطان ریه، پوست، ‌لوزالمعده، ‌مثانه و خون است، باید توجه داشت که سرطان زایی قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است؛ مصرف دخانیات عامل بروز دست کم 14 سرطان مختلف در انسان است.

مسوول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، گفت: با توجه به اینکه 95 درصد افرادی که دخانیات مصرف می کنند، نخستین بار از سنین زیر 18 سالگی آغاز به این عمل کرده اند، بنابراین موثرترین راهکارهای پیشگیری، باید برای این گروه برنامه ریزی شود.

دکتر میرزاد تاکید کرد: نظارت بر ممنوعیت مصرف دخانیات (قلیان) در مکان‌های عمومی علاوه بر اینکه نوجوان و جوانان را از استنشاق تحمیلی دود دست دوم و دست سوم دخانیات حفظ می‌کند، امکان نخستین تجربه در محیط خارج از منزل و دور از نظارت والدین را کاهش می‌دهد و از فشار همسالان برای مصرف دخانیات، کم می‌کند.

او یادآور شد: عبارات فریبنده ای مانند «توتون میوه ای» و یا «قلیان که آب آن دود زیان آور را تصفیه می‌کند» مضرات آن را کاهش نمی‌دهد، بلکه فرد را به مصرف بیشتر و بدون توجه به اثرات مضر آن، تشویق می‌کند و در نهایت منجر به آسیب های بیشتری می‌شود.

احمدعلی احمدپور- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها