سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: عمده اختلاف‌نظرها و مسائل در حوزه فنی - هسته‌ای در جریان اجرای برجام در کمیسیون مشترک مطرح و پشت سر گذاشته شده‌اند.
کد خبر: ۹۴۲۷۱۷
عمده مسائل فنی اجرای برجام حل شده است/ صالحی به بروکسل می رود

به گزارش جام جم آنلاین ، بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مسائل متعددی در حوزه فنی در مسیر اجرای برجام مطرح شده بود که در چندین جلسه کمیسیون مشترک میان ایران و 1+5 این مسائل مطرح و عمده آن‌ها حل شد، البته برخی موضوعات که تعدادشان زیاد نیست، باقی مانده است.

وی گفت: در کمیسیون بعدی مشترک برجام که در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود، پژمان رحیمیان به عنوان نماینده سازمان انرژی اتمی شرکت دارد.

کمالوندی درباره موضوعات مطرح در این نشست به ویژه پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش اظهار کرد: در حوزه فنی - هسته‌ای چندان موضوعی نداریم. در بیش از شش ماه گذشته مواردی مطرح شده که بعضا حاکی از زیاده‌خواهی یا درخواست‌های بیش‌تر برای انجام برخی کارها بوده است که البته ما صرفا طبق برجام عمل کرده و خواسته‌های بیش‌تر را نپذیرفتیم.

وی همچنین در خصوص برخی از گزارش‌ها از سوی رسانه‌های غربی و موسسات تحقیقاتی آمریکایی در مورد روند اجرای برجام خاطرنشان کرد: برجام سندی است که برای اجرایی شدنش مستلزم الزاماتی است که می‌تواند این الزامات تعابیر و تفاسیر مختلفی را ایجاد کند، بنابراین رسانه‌ها و افراد ارزیابی خودشان را دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با آخرین نتایج مذاکرات میان ایران و روسیه در رابطه با ساخت سانتریفیوژ برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو گفت: تاکنون 10 جلسه در این رابطه مذاکره کرده‌ایم و روند به خوبی جلو می‌رود. سندی حدود 40 الی 50 صفحه در رابطه با این موضوع در حال بررسی است و ما اصراری نداریم که جزئیات و محتوا را فدای زمان کنیم.

کمالوندی در ادامه ضمن یادآوری سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به وین و شرکت در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل مهرماه اعلام کرد: آقای صالحی هم‌چنین اواسط هفته آینده در ادامه مذاکرات با کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا و پیگیری همکاری‌های هسته ای در چارچوب برجام به بروکسل می‌رود و با مقامات و همتایان خود دیدار می‌کند. هم‌چنین احتمال سفر آقای صالحی به یک کشور اروپایی دیگر در ادامه سفر وی به بروکسل وجود دارد.

این مقام سازمان انرژی اتمی در رابطه با مراسم کلنگ‌زنی دو واحد جدید نیروگاه اتمی در بوشهر که قرار است روز شنبه در محل نیروگاه اتمی بوشهر انجام شود، اظهار کرد: روز شنبه این مراسم با حضور مقامات عالی ایران و روس انجام می‌شود. سرگی کرینکو رئیس روس اتم و تعدادی دیگر از مقامات و مسئولان وزارت انرژی این کشور و نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان به اتفاق آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور، استاندار بوشهر و تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیران کابینه در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی گفت: دو واحد جدید نیروگاه بوشهر به طور کلی در 10 سال ساخته خواهد شد. کار ساخت واحد اول با کلنگ‌زنی که هفته آینده انجام می‌شود آغاز خواهد شود و کار ساخت واحد دوم دو سال بعد از شروع به ساخت واحد اول آغاز خواهد شد. هم‌چنین برای این دو واحد نیروگاهی حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قرارداد ساخت و بهره‌برداری از این دو واحد به گونه‌ای تنظیم شده است که در بخش‌های مهم و اساسی پیمانکاران ایرانی مشارکت خواهند داشت.

کمالوندی درباره تامین سوخت این دو واحد گفت: بر اساس قراردادی که دو سال پیش با روس‌ها داشتیم دو طرف متعهد به ساخت سوخت به طور مشترک هستند اما برای این دو واحد نیز تا 10 سال پس از شروع بهره‌برداری سوخت توسط روس‌ها تامین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
همی
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
۰
۰
خجالت داره هنوزم میگید همه چیز حل شده . وقتی آمریكا میگه هیچ تحریمی برداشته نشده شما چه كاره اید؟
نسبت به حرف های شما باید گفت آمریكا راست میگه.

نیازمندی ها