روایت رضا ایرانمنش از حضورش در شبکه‌های اجتماعی

گام اول فرهنگ‌سازی را مسئولان بردارند

رضا ایرانمنش این روزها علاوه بر سر کردن با بیماری‌ها و عوارض ناشی از مجروحیتش، مشغول نوشتن یک فیلمنامه است. این بازیگر، نویسنده و کارگردان حضور در بیش از 60 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه بازیگری خود دارد. موج و صخره، وفا، ستایش و... از جمله سریال‌های تلویزیونی است که ایرانمنش در آن‌ها ایفای نقش کرده است. او مدتی است از فعالیت‌هایش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کاسته است. با ایرانمنش درباره فرهنگ‌سازی استفاده صحیح و بهینه از این شبکه‌ها به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۹۴۱۰۷۷
گام اول فرهنگ‌سازی را مسئولان بردارند

حضور این روزهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی را چگونه می‌بینید؟

معمولا از شبکه‌های اجتماعی در دنیا استفاده درستی می‌شود. این فضا نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا برای عده‌ای فقط نوعی سرگرمی است با هدف گذراندن وقت و روز. به هر حال از قابلیت‌های زیاد شبکه‌های اجتماعی استفاده چندانی نمی‌کنند. عده‌ای نیز به صورت صحیح و درست از آن بهره می‌گیرند. عده‌ای نیز مانند دانشجویان، تاجران و هنرمندان براساس شرایط کاری خود از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، پزشکان گروهی را تشکیل داده‌اند و در مورد مباحث پزشکی گفت‌وگو می‌کنند و درباره بیماران‌شان از یکدیگر مشاوره می‌گیرند که اقدام خیلی خوبی است.

پس به نظرتان این شبکه‌ها در مجموع مفید هستند؟

در کل نمی‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی خوب هستند یا بد؛ زیرا در رابطه با هر فناوری عده‌ای استفاده مناسب و برخی استفاده نامناسب دارند. نکته در این است که فناوری یک نیاز برای هر کشور و مملکتی است؛ آنهایی که مصرف نادرست دارند، آدم‌هایی هستند که هیچ هدف خاص و درستی در پیرامون خود ندارند، اما عده زیادی در صنوف مختلف، شرکت‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات به نوعی به این فضا و قابلیت‌هایش وابسته هستند و به شکل درست و بهینه از آن استفاده می‌کنند.

به هر حال، با فرهنگ‌سازی از طریق این شبکه‌ها می‌توان رفتارهای نادرست را حذف کرد. .

برخی مسئولان تاکید می‌کنند شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام مضراتی همراه دارند؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بحث، جلسات تبادل نظر و پرسش و پاسخ غیرحضوری برگزار می‌کنند. گاهی مردم درباره برخی مسائل آگاهی کمی دارند که عموما اطلاعات اولیه خود را از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌دست می‌آورند؛ پس باید به بهبود وضعیت این زیرساخت‌ها نیز توجه کرد.

به هر ترتیب باید مدیریتی وجود داشته باشد تا وضعیت شبکه‌های اجتماعی را ساماندهی کند و در این زمینه به فرهنگ‌سازی بپردازد. نباید بگویند وایبر، واتس‌آپ یا اینستاگرام بد است زیرا منجر به ارسال پالس‌های منفی می‌شود. اظهارنظرهای غیرفنی منفی باعث می‌شود مردم بیشتر به سمت موضوع نفی شده بروند.

به نظر شما در این خصوص چه باید کرد؟

وجود شبکه‌های اجتماعی خوب است هر چند که خودم فرصت چندانی برای پرداختن به آنها ندارم. مسئولان و رسانه‌ها از صداوسیما گرفته تا مطبوعات در ابتدا باید فرهنگ استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی را گسترش بدهند تا از معضلات این فضا کاسته شود. علاوه بر آن باید از لحاظ فنی و کیفی زیرساخت‌های استفاده از اینترنت را بهبود بخشید به‌طوری‌که جوانان فعال در عرصه تولید محتوا و ساخت نرم‌افزارهای بومی شبکه‌های اجتماعی حمایت و تامین شوند. دولت باید کاری کند که مردم در زمینه خدمات اینترنتی به آنها اعتماد کنند.

استفاده خودتان از شبکه‌های اجتماعی به چه میزان است؟

تلاش می‌کنم در شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام و تلگرام به اندازه خودم تاثیرگذار باشم و فرهنگ‌سازی کنم.

به عنوان مثال چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

به‌طور مثال، در پایان روز سیزده به‌در یا همان روز طبیعت شاهد این هستیم که مردم به فضای سبز می‌روند و مراسم آن روز را انجام می‌دهند ولی بعد از آن روز با فاجعه از بین بردن چمن‌ها، آلوده کردن آب زلال و شفاف، ریختن زباله و قطع درختان برای آتش روشن کردن روبه‌رو می‌شویم. از دنبال‌کننده‌های خود خواهش کردم که امسال به جای ریختن زباله، نهالی یا گلی بکاریم و اگر توانستیم در طول سال به آن سر بزنیم تا در سال‌های آینده فرزندانمان از سایه همان درخت بهره ببرند. در کنار این درخواست از مردم خواستم شاخه‌ها را نشکنند و برای تهیه آتش با خود ذغال بیاورند. حتما دو کیسه زباله همراه خود داشته باشند یکی برای پاکسازی آن محل در بدو ورود و دیگری را برای زباله‌های خود استفاده کنند. مطالبی که منتشر می‌کنم بیشتر در مورد خیریه‌هاست. در کنار آن به فرهنگ‌سازی می‌پردازم و بخشی هم از نکات آموزنده از نخبگان و اندیشمندان است.

دلیل بستن صفحه اینستاگرامتان چیست؟

خودم از این موضوع مطلع نیستم. از لحاظ فنی آشنایی و اطلاعات زیادی ندارم و اصولا چند وقتی هست که در این فضا حضور فعال نداشته‌ام.

و صحبت پایانی؟

برای فرهنگ‌سازی در فضای مجازی باید گام اول را مسئولان بردارند. باید به فرهنگ‌سازی در داخل کشور بپردازیم. مقابله و دفاع فقط با حرف عملی نمی‌شود.

الهام برمکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها