شهردار اصفهان مطرح کرد؛

رونق جاده ابریشم با دیپلماسی

شهردار اصفهان در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم گفت: کهن‌شهرهای مسیر جاده ابریشم می‌توانند با ورود به دیپلماسی فعال و نوین شهری داشته‌های خود را به رخ جهانیان بکشند و با راه مطمئن و مبادله تمدنی ارتباط مجدد را ایجاد کنند.
کد خبر: ۹۴۰۹۴۲
رونق جاده ابریشم با دیپلماسی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از اصفهان و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که با حضور ۶۰۰ مهمان داخلی و خارجی در شبستان امام علی ‌(ع) این برگزار شد، گفت: قدرت‌های اقتصادی امروز جهان بر اثر تلاش و کوشش کسب می‌شود و با دستیابی به فناوری‌های نوین قابل افزایش است.

وی با اشاره به راه تاریخی جاده ابریشم افزود: جاده ابریشم به عنوان شبکه راه‌های ارتباطی به هم پیوسته‌ای که از دیرباز با هدف ایجاد بسط روابط بازرگانی در آسیا به وجود آمده بود، در فرآیند تحولات شگرف، تاثیر بر تشدید و تعمیق مناسبات جوامع کهن دروازه‌های تمدن و فرهنگ را به روی ملل مختلف گشود و به رغم گذشت زمان هنوز بوی کهنگی به خود نگرفته است.

شهردار اصفهان بیان کرد: این جاده معروف در گذرگاه تاریخ پرفراز و نشیب ملت‌های منطقه آسیا از حصار تنگ مناسبات و مبادلات تجاری عبور کرده و در فرآیند رشد و تکامل تاریخی خود، راه را به برقراری روابط صلح و دوستی بین کشورها، تقریب فرهنگ‌ها، همگرایی ملل مختلف و نمایش متقابل تمدن‌های شرق و غرب کشانده است.

وی تصریح کرد: البته در روزگاران کهن که راه‌های ارتباطی مواصلاتی جوامع و اسباب اولیه برای ارتباط فعال و کنش‌گرانه فرهنگ‌ها، به جاده‌ها محدود و منحصر می‌شد و شماری از جوامع از کاروان تمدن‌های پیشرفته و رو به رشد وامانده بودند، راه ابریشم پایه‌های تمدن و فرهنگ را در آن جوامع و بسیاری از نقاط این گوی خاکی پی‌ریزی کرد.

جمالی‌نژاد ادامه داد: هرچند دیدگاه تاریخی بیش از دوهزار سال مورد استفاده بازرگانان قرار گرفته و طبق اقوال متفاوت مورخان توسط افرادی همچون مارکوپولو و یا ریت هوفمن آلمانی به این نام موسوم شده اما حقایق تاریخی حکایت از آن دارد که مرغوب‌ترین نوع ابریشم در ایران تولید می‌شده و قدمت تولید این محصول ارزشمند تجاری به دوره اشکانیان می‌رسد.

جمالی نژاد گفت: جاده ابریشم نه تنها از طریق محور شرق و غرب به خراسان امروز متصل می‌شد و از آنجا به ری باستان می‌رسید تا در ادامه راه از دو طریق به سمت شمال غرب و غرب منتهی شود بلکه از طریق جاده‌های فرعی همه نقاط کشور را زیر پوشش می‌گرفت و نقش آن بر همه فعالیت‌های تجاری و فرهنگی متجلی می‌شد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: امروز در بازخوانی و بازتعریف نقش فرهنگی و تاریخی این جاده که نقش موثری در تحکیم پایه‌های صلح و دوستی دارد و گریز از جنگ و خونریزی داشته است، می‌توان به جرات ادعا کرد که آرمان‌های بشری دارد و زمینه بست و گسترش همکاری فرهنگی بین ملت‌ها تقویت و مشارکت در داد و ستد‌های فرهنگی، صیانت از میراث‌های تاریخی جامعه بشری و استحکام هویت فرهنگی ملل که تاریخشان با جاده ابریشم گره خورده، تحقق بخشیده است.

وی ضمن تاکید بر نقاط مشترک شهرداران جاده‌های ابریشم تصریح کرد: نباید اجازه داد تمدن‌های ریشه‌دار ما در مقابل تمدن‌های نوظهور تهدید شود.

جمالی‌نژاد از توان خدادادی، قدرت اکتسابی و تمدن به عنوان ۳ قدرت موجود در جهان نام برد و گفت: راه ابریشم جاده یک طرفه نیست بلکه شریانی با خون تازه خواهد بود که تبادلات مجدد فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و تمدنی را به جان و روح شهرهای این مسیر تزریق خواهد کرد.

به گفته شهردار اصفهان، ۲۰۰ شهر از ۱۶۷ کشور جهان در مسیر جاده ابریشم قرار دارند. کهن‌شهرهای مسیر جاده ابریشم می‌توانند با ورود به دیپلماسی فعال و نوین شهری داشته‌های خودرا به رخ جهانیان بکشند و با راه مطمئن و مبادله تمدنی ارتباط مجدد را ایجاد کنند. اگر امروز به فکر حفظ و احیای داشته‌ها و مزیت‌های سنتی خود نباشیم، در آینده حسرت گفتمان این روز را خواهیم خورد.

گفتنی است؛ یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم با شعار «کیفیت زندگی در شهر» به مدت دو روز در شهر قزوین برگزار می‌شود.

هاجر مقضی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها