رییس اداره محیط زیست شهرستان های گمیشان و بندر ترکمن از دستگیری یک گروه از بازگیران خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۱۴۶
ناکامی بازگیران در گلستان

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، علی بیانی گفت : گروه «بازگیران» منطقه حین رهگیری پرندگان شکاری و قبل از انجام هر گونه صید شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: از این افراد متخلف صید یک دستگاه موتورسیکلت، دو پرنده طعمه و ادوات زنده گیری پرندگان شکاری کشف و ضبط شد.

بیانی ادامه داد: محیط بانان گمیشان با حضور در دالان‌های تردد متخلفان و در یک تعقیب و گریز ، این افراد را که با استفاده از موتورسیکلت پرقدرت وارد زیستگاه های پرندگان شکاری شده بودند، را دستگیر و از آنان دو دستگاه دوربین چشمی، دو پرنده وحشی طعمه و چندین تله مخصوص زنده گیری پرندگان نیز کشف کردند.

به گفته رییس محیط زیست شهرستان های گمیشان و بندر ترکمن حوزه استحفاظی محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و همه ساله از اوایل شهریور تا آذر ماه میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است.

بیانی تصریح کرد: به منظور حفظ و حراست بیشتر از این گونه های باارزش اقدامات حفاظتی خاصی در مدت زمان حضور پرندگان در زیستگاه های منطقه صورت می گیرد که از جمله برگزاری گشت های کنترلی و حفاظتی روزانه در قالب سه تا چهار تیم گشتی در مناطق حساس و مستعد صید و زنده گیری پرندگان شکاری و تجهیز محیط بانی ها و پاسگاه های محیط زیست به ادوات و وسایل نوین موتوری از قبیل موتورسیکلت های پرقدرت و نو است.

شایان ذکر است؛ شکاری به پرندگانی گفته می شود که غذای خود را از طریق شکار پرندگان و یا حیوانات دیگر (خزندگان و جوندگان) و با استفاده از توانایی های خاص از قبیل سرعت عمل و بینایی بالا و داشتن منقار و چنگال قوی به دست می آوردند.

پرندگان شکاری با توجه به این که در رأس هرم غذایی قرار دارند از نظر اکولوژیک حائز توجه بوده و به عنوان یک مبارزه گر بیولوژیک در دفع آفات و امراض زراعی و گونه های مرتعی عمل می کنند.

از مهمترین تیره های پرندگان شکاری می توان به شاهینان اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده ای در چرخه زیستی برخوردار هستند.

قانون علاوه بر جرایم نقدی تا سه سال حبس نیز برای متخلفان و شکارچیان غیر مجاز این پرندگان شکاری پیش بینی کرده است.

گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسوولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجردر فصول مختلف بویژه زمستان در این منطقه حضور داشته و بعضا زاد و ولد دارند.

همه ساله بوم سازگان های دشتی منطقه بندرترکمن و گمیشان از اواخر فصل تابستان نیز میزبان پرندگان با ارزش شکاری از قبیل شاهین، بحری و بالابان چرخ است.

شهرستان های ترکمن و گمیشان هر یک با افزون بر 61 و 67 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امید
-
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
این عكس یعنی مثلا بازه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها