معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد که براساس مقررات جدید این بانک پرداخت تسهیلات از منابع قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها ممنوع شد.
کد خبر: ۹۳۹۳۲۶
پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها از منابع قرض‌الحسنه ممنوع شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، به دنبال انتقادات مطرح شده نسبت به پرداخت حجم بالایی از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به کارکنان آنها که موجب کاهش منابع اختصاص یافته از این محل به بخش‌های تعیین شده برای آن شده بود، فرشاد حیدری امروز - سه شنبه - در حاشیه بیست‌وهفتمین همایش بانکداری اسلامی درباره تصمیم بانک مرکزی برای کنترل تسهیلات‌دهی به کارکنان بانک‌ها اعلام کرد: از سنوات گذشته و از دهه ۶۰ تا به امروز بانک‌ها از محل منابع قرض‌الحسنه به کارکنان خود منابعی را اختصاص داده و تسهیلات پرداخت می‌کردند اما براساس مقررات جدید این موضوع ممنوع شده است.

وی گفت: با دستورالعمل جدید بانک مرکزی بانک‌ها موظف شدند که منابعی را که می‌خواهند به کارکنان خود تسهیلات بدهند، حتما از منابع خود بانک باشد و به هیچ عنوان حق پرداخت وام از محل منابع قرض‌الحسنه‌ای را که جمع‌آوری کرده‌اند به کارکنان خود را ندارند.

نمی‌گوییم دلارفروشان فردایی وجود ندارند

اما در شرایطی هنوز با وجود تاکیدات بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز همچنان در بازار و به ویژه محوطه پاساژ افشار در خیابان فردوسی همچنین گردهمایی روزانه دلالان مرسوم به دلارفروشان فردایی با جمع گسترده مشاهده می‌شود که معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با نحوه‌ی نظارت بر این قبیل ارزفروشان و همچنین رای اخیر صادر شده در رابطه با صرافی‌ها از سوی دیوان عدالت اداری توضیحاتی داد.

حیدری گفت: بانک مرکزی برای یکسان‌ سازی نرخ ارز و جلوگیری از تفاوت موجود دستورالعملی را برای ساماندهی صرافی‌ها به اجرا درآورد و از سویی دیگر به بانک‌ها اجازه فروش ارز در بازار آزاد را داده است که همه این موارد می‌تواند موجب کاهش عملیات زیرزمینی در بازار شود. با این حال نمی‌گوییم که این تحرکات وجود ندارد، ولی معتقدیم که کمتر شده و به تدریج نیز با کاهش بیشتری همراه خواهد شد.

وی همچنین به رای اخیر دیوان عدالت اداری درباره لغو بندی از دستورالعمل مربوط به فعالیت صرافی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این رای بندی از دستورالعمل را ابطال می‌کند، اما به‌طور کلی به آن خدشه‌ای وارد نکرده و هر صرافی که مجوز فعالیت آن سررسید می‌شود باید خود را با دستورالعمل منطبق کرده و افزایش سرمایه دهد.

اخیر دیوان عدالت اداری به دنبال شکایات مطرح شده از سوی صرافی‌ها در رابطه با دستورالعمل تاسیس و فعالیت آنها رای صادر کرد که براساس آن بندی از دستورالعمل ابطال شد که با این لغو صرافی‌هایی که زمان مجوز آنها به اتمام می‌رسد مکلف به منطبق کردن خود با تمامی بندهای دستورالعمل از جمله افزایش چهار میلیاردی سرمایه هستند این در حالی است که تا پیش از این ابطال همه صرافی‌ها یعنی آنهایی که مجوز داشتند و صرافی‌هایی که مجوز آنها باطل شده بود باید سرمایه خود را تا چهار میلیارد افزایش داده و سایر بندهای دستورالعمل را اجرایی می‌کردند.

بانک‌ها درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری تذکر گرفتند

معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با این‌که اخیرا نامه‌ای از سوی مدیران عامل بانک‌ها به بانک مرکزی ارائه شده که درخواست توقف در کاهش سود بانکی را داشته‌اند، ‌آیا این نامه را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: نرخ سود مصوب شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی بوده و خودشان در رابطه با آن توافق و به اجرا در آوردند.

حیدری در مورد جایگاه پررنگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جذب سپرده و رقابت آن با سودهای بانکی نیز توضیح داد: ما در رابطه با اقدام بانک‌ها برای تشکیل چنین صندوق‌هایی تذکر دادیم که باید نصاب قانونی را در ورود به بازار سرمایه رعایت کنند و حق ندارند تمام منابع را به سپرده‌گذاری اختصاص دهند.

پاسخ حیدری در مورد ثامن‌ الحجج

اما سوال دیگر مورد پرسش از معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی موسسه ثامن‌ الحجج بود که وی گفت: هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی و قوه قضاییه انجام شده و به تدریج در حال حل و فصل موضوع هستیم.

معاون نظارت بانک مرکزی، یادآور شد: تاکنون بیش از یک میلیون فقره حساب سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج حل و فصل و تعیین تکلیف شده و تعداد کمی که ارقام بالاتر را در بر می‌گیرد باقی‌مانده است و در حال برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف دارایی‌های این موسسه و پرداخت منابع سپرده‌گذاران آن هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۷
كارمند
-
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
با سلام .یك سوال ! چرا مدیران به نسبت پست سازمانی كه میگیرن نظراتشون نسبت به گذشته تغییر می كنه ؟ جناب حیدری تا چند وقت پیش مدیرعامل صندوق بازنشستگی كاركنان بانكها بودند ودرخصوص نرخ سپرده های صندوق نزد بانكهای كشور نظری غیر ازاین داشتند!!!!!!!!!
كارمند بانك
-
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
همه چیزها رادرست كرده اند فقط كارمند های بانك مانده اند واقعا متاسفم
یك كارمند
-
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
وقتی قرار نیست بانكها از محل منابع جمع اوری شده اختیار خرج داشته باشند چه دلیلی داره كه دنبال جمع اوری منابع قرض الحسنه باشند .ایا اعطای تسهیلات قرض الحسنه 4%به بدهكاران مالی دربند كه از طرف ستاد دیه معرفی می شوند با این تفسیر درست است ؟
كارمند
-
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
احسنت برادربزرگوار
وقتی قراره منابعی تخصیص پیدانكنه همكاران بانكی نباید دنبال منابع قرض الحسنه باشند
تمام ارگانها تسهیلات رفاهی بالایی بصورت قرض الحسنه دارند
مرجان
-
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
شما چقدر ساده هستید، این ظاهر قضیه است. در واقع بانك ها به كاركنان شعبه خود وام نمی دهند ولی بانك x به كاركنان بانك B وام می دهد و بالعكس! به همین سادگی قانون را دور می زنند
كارمند
-
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
با چه نرخی
دور در جا
-
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
آفرین ... برای پوآروی وطنی یه دست مرتب!!!!!!!!!!!
كارمند بانك
-
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
تنها برگ برنده كاركنان بانك همین وام بود .من از ساعت7.30تا ساعت 16توصندلی خشكم میزنه .گردنم درد میكنه پام درد میكنه كمرم درد میكنه یه دقیقه مجال چای خوردن ندارم.اون جوری كه مردم فكر میكنن ما زیاد نمیگیریم درسته خیلی از كارمندها هستن واقعا كم میگیرن ودر حق اونها ظلم شده اینو قبول داریم
كارمند بانك
-
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
تنها كارمندان بانكها نمیتوانند با گوشیهایشان وقت اداری را سپری كنند. نمی توانند تو اداره بخوابند .نمی توانند شغل دوم داشته باشند .این وام رو هم نمی خواهیم چون وقت خرج كردنش رانداریم .
كارمند
-
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
تنها كارمندانی كه بیشترین كارایی رو از لحاظ زمان كار كردن دارند بانكها هستند و كارمندان بانكها به امید همین وام ها و مزایا تمام استرس كاری رو و شرایط سخت كاری بانك رو تحمل می كنند و اكثریت اونها بخصوص قسمتهای پایین تر رده های سازمانی صادقانه كار می كنند و دلشون به همین مزایا خوشه . چون شرایط كاری و حقوق اونها تناسبی با هم نداره . این وسط فقط قشر پایین و رده پایینی كاركنان بانكها كه بیشترین استرس كاری هم به دوش اونها هست آسیب می بینند . اینا باعث بی انگیزه شدن كارمندان رده پایین بانكها كه ارتباط مستقیمی با مردم دارن میشه . در واقع به خاطر بالابودن حقوق مدیران بالایی دارن رده های پایین تر رو مجازات می كنند .
محمد
-
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
باید با یه چیزی مردمو مشقول كنند تا راحت تر بالا بتونن روی گنداشون سرپوش بذارن میلیاردی ها رو گرفتن نوبت كارمندان با حقوق دو یا سه میلیون رسیده. بابا برین سوراخهایی كه سرمایه ها از اونجا بیرون میره رو بگیرید اینا اگه وام قرض الحسنه هم بگیرند پس میدن جلوی اونایی كه وام قرض الپسنده میگیرن رو بگیرید/
من
-
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
متاسفم.فعلا كه گردن كارمندان بانك نازكه.بزنید انشاله خدا جوابتونو بده
محمد
-
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
شما فكر می كنید یه كارمند بانك برای جذب منابع قرض الحسنه به این واون التماس كنه وبیاره مثل اش نذری پخش كنه به دیگران خصوصا این جوونهای عزیز كه وام ازدواج می گیرند اونقدر بی احترامانه با كارمندان بانكها وعلی الخصوص مسئولین شعبه برخورد می كنند كه داد همه كارمندان در اومده .به همین خاطرما توی شعبه خودمون از اول سال یه دونه هم حساب قرض الحسنه باز نكرده ایم انگار توی كشور همه كارو درست كردند موند وام كاركنان بانكها
مقروض
-
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
من 60 میلیون وام گرفتم باید 150 میلیون پس بدم با اقساط 22 در صدی1.3 میلیون تومانی بعد یه كارمند مظلوم و ساده بانك 120 میلیون وام 4 در صد میگیره با اقساط بلند مدت 370 هزار تومانی . حالا یكی به داد این كارمند های محروم برسه
خواهر گیجعلی
-
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
چاقو زیر گلوت گذاشته بودن كه وام بگیری 22 درصد؟ما خواستیم كارمند بانك بشیم با سختی ها و وام هایی كه 35 سال بوده و هنوزم تو ارگانهای دیگه هست خیلی از موقعیت ها رو از دست دادیم برای داشتن آن شرایط نه چیزی كه الان بهمون تحمیل شده.
مقروض
-
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
خواهر گیجعلی جونم كه واقعا اسمت با افكارت خیلی همخوانی داره اگه از شرایط راضی نیستی چاقو كه زیر گلوت نگذاشتن . با یه استعفا همه رو خوشحال كن
خواهر گیجعلی
-
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
متاسفانه الان دیگه چاقو زیر گلومه.و شرمنده اقایی كه اسمش با زندگیش سته
مقروض
-
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
سخت نگیر 4 روز دیگه آبها از آسیاب می افته و باز میشینید سر سفره وام ها و دوباره از اون سفره بهرمند میشید بعد بازنشسته میشید و ادامه وام رو بتون میبخشن (ببخشید با سودش ازملت میگیرن) قدیمیا درست گفتن كه لطف مكرر میشه حق مسلم
محمد
-
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
شما 60 میلیون وام گرفتی در بازار از كنارش دو برابر كاسبی یك كارمند بانك وام گرفته بره خونه بگیره اول صبح میاد سر كار شب بوق سگ برمیگرده كه بچه هاش خوابیدن تا برسه بتونه دنبال خونه باشه یك چای صبح جلوی كارمند میذارن تا ظهر میمونه نمیتونه بخوره اگه یك كار واجب پیش بیاد انقدر دیر میره كه اگه به بازنشستگی برسه با هزار درد و رنج اما گذرتان به ادارات دیگه حتما" افتاده از نیم ساعت به اذان برای وضوع تعطیل نیم ساعت نماز نیم ساعت بعد نماز پوشیدن جوراب بعد ساعت كاری تمام از نماز خانه خدانگهدار قضاوت درست نكنید باید جواب پس بدید مسئولین در مملكت مسائل مهم دیگه ای نداشت الان به كاركنان واااااام ندن مشكل مملكت درست میشه باشه از حق خودمون گذشتیم ولی به شرطی كه مملكت درست بشه مسئووووول این قولو میدی یا دورت تمام میشه و ملت مثل موش ازمایشگاهی دوباره برای مسئول جدید تاوان پس بدن
حمید
-
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
واقعا جای بسی تاسف دارد كه اولین و ساده ترین راهی كه به ذهنتان می رسد به نظرتان بهترین راه است. واقعا چه كسی حاضر است در جایی اینچنین پر خطرو پر استرس كه همواره باید نظر ارباب رجوع، مافوق و سازمان را باهم تامین كند،كار را با سرعت هرچه تمامتر انجام دهد و همچنین حق و ناحق هم نكند را انجام دهد با حقوق بسیار ناچیز كه قرار است مزایایی كه تنها آب باریكه زندكی كارمند است را هم قطع كنند؟ از این گذشته وام و مزایای كارمندی در تمام سازمان ها و نهادها وجود دارد كه كسی حتی از آن خبر ندارد.آنوقت...
مقروض
-
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
آقا من غلط كردم خوبه . ولی خداییش باید از من و امثال من 22 درصد سود بگیرید تا بتونید وام قرض الحسنه دریافت كنید در حقیقت سود وام های شما رو ما داریم میدیم .
ادریس
-
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
چقدر این بانكیا بیكارن دارن الكی كل كل میكنن تموم شد ممه رو لولو برد خلاص
استوان
-
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
سلام. این مطلب فاقد جنبه و استاندارد های اخلاقی است. جام جم عزیز لطفاً در سانسور نظرات سلیقه ای عمل نكنید.
استوان
-
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
سلام. این مطلب" ممه رو لولو برد " فاقد جنبه و استاندارد های اخلاقی است. جام جم عزیز لطفاً در سانسور نظرات سلیقه ای عمل نكنید.
شاهرخ
-
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
۰
۰
متاسفانه این امر باعث میشود كه بانكها دیگر تمایلی به جمع آوری منابع قرض الحسنه نداشته باشند و پرداخت وام های قرض الحسنه ازدواج و قرض الحسنه خود اشتغالی و قرض الحسنه زندانیان و ... با مشكل كمبود منابع واقع شود.
علی
-
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
كارمندان بانكها در معرض بییشترین كلاهبرداری در سیستم مالی كشور هستند و هیچ كس خبر نداره كه خیلی از این كارمندا به خاطر همین كلاهبرداریا زندگی شون رو گذاشتند مسولین بانكی فراموش كردن كه اگه این وام ها كه بلا عوض نیست و هر ماه قسطش داره از كارمندا كم میشه اگه حذف بشه كارمند دیگه جواب باباش م نمیده ما با این وامها فقط خودمون رو شارژ نمیكردیم خیلی از بچه های بانك پولاشون رو به كلی خانواده قرض دادن متاسفم برای سیستمی كه زورش به كارمند میرسه این شغل یه شغل اعصاب خرد كن و دیوانه كننده است كه خیلیا فقط ظاهرش و میبینن بخدا شغل مزخرفیه
آتنا
-
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
من بعد كارمندان از منابع قرض الحسنه مردم بخودشان وام می دهند لابد.

نیازمندی ها