امروز روز قزوین است؛ شهری که 1800سال پیش توسط شاپور ساسانی بنیان ‌گذاشته شد و پیش از آن نیز پایتخت زمستانی مادها بود. از همان روزگاران تا همین چند قرن پیش نیز در اوج قرار داشت؛ هر قرن شکوفاتر از قرن پیش تا جایی که در دوران صفویه در صدر شهرهای ایران نشست و عنوان پایتختی این سرزمین را از آن خود کرد.
کد خبر: ۹۳۹۲۳۷
امروز تاریخ، قزوین را ورق می‌زند...

به گزارش جام‌جم، گرچه نامگذاری روز قزوین در 9 شهریور به دلیل انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت کشور توسط شاه طهماسب صفوی در همین روز صورت گرفته و این تائیدی است بر توسعه و آبادانی شهری و فرهنگی این خطه در سده‌ها و سال‌های پیش، اما شهر و استان قزوین در عصر حاضر نیز ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی، تجاری، فرهنگی و گردشگری دارد و یکی از مناطق بکر و تماشایی کشور به‌شمار می‌رود.

معاون عمرانی استاندار قزوین که تاکید دارد این نامگذاری کل استان را دربرمی‌گیرد و نه تنها شهر قزوین را، معتقد است می‌توان تاریخ ایران را در قزوین ورق زد؛ تاریخی که از دوران مادها و ساسانیان آغاز شده و همچنان ادامه دارد، چراکه در عصر حاضر نیز بزرگانی چون علامه دهخدا، عبیدزاکانی، عارف قزوینی، شهید ثالث، میرعماد حسنی قزوینی (خطاط برجسته جهان اسلام)، نسیم شمال و شهیدان رجایی، بابایی و لشکری را در دامن خود پرورانده است.

منوچهر حبیبی به ظرفیت‌ها و جایگاه بالای این استان در کشور در بخش‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی اشاره کرده و می‌افزاید: موقعیت جغرافیایی این استان نیز بسیار خاص و حائز اهمیت بوده و درواقع تنظیم‌کننده ترافیک 12 استان کشور در مناطق شمالی و غربی کشور و همچنین پایتخت است و از همین رو در یک کانون جمعیتی 20 میلیونی قرار می‌گیرد که فرصت بی نظیری برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت و توسعه را در دل خود جای داده و باید برای بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی کرد.

بهشت باستان‌شناسی ایران

ظرفیت‌های میراثی، تاریخی و گردشگری قزوین را شاید بتوان به‌عنوان یکی از برگ‌های زرین تقویم این خطه قلمداد کرد که محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین به آن اشاره کرده و درخصوص آن به جام‌جم می‌گوید: استان قزوین به دلیل واقع شدن در نقطه مرکزی فلات ایران و با برخورداری از 1200 محوطه ثبت ملی شده پیش از تاریخ و همچنین محوطه‌های تاریخی بی‌شمار در دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی، به‌عنوان بهشت باستان‌شناسان تلقی می‌شود.

وی ‌ از وجود باغستانی از میوه‌های متنوع و خوش آب و رنگ با قدمت 1800 سال و گستره بیش از 3000 هکتار دورتادور شهر قزوین و همچنین اقلیم آب و هوایی بسیار متنوع هم به‌عنوان بخشی از جاذبه‌های طبیعی این استان یاد کرده و خاطرنشان می‌کند: آنچه به جاذبه‌های گردشگری این استان برجستگی بیشتری داده، فشردگی و نزدیکی آنها در کنار یکدیگر است، زیرا حدود 10 درصد از جاذبه‌های کشور در این استان یعنی گستره‌ای کمتر از یک درصد وسعت کشور قرار گرفته و این یعنی گردشگر در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند از بیشترین آثار تاریخی بازدید کرده و با سفر نیم‌ساعته از شمال استان به جنوب آن اختلاف دمای 20 درجه‌ای را تجربه کند.

به گفته این مسئول، مسجد جامع عتیق (موزه معماری ایران)، دولتخانه صفوی، مسجد مدرسه حیدریه، قلعه الموت، دریاچه زیبای آوان، قلعه شمیران، برج‌های دوگانه خرقان، کاروانسراها و زیارتگاه‌هایی چون زیارتگاه شهزاده حسین (از فرزندان امام رضا(ع)) از مهم‌ترین آثار تاریخی این استان به‌شمار می‌رود.

روزی برای احیای فرهنگ و سنن

علی صادقی، سخنگوی شورای شهر نیز با اشاره به این‌که نامگذاری روزی برای قزوین حدود پنج سال پیش و با اهتمام مسئولان استان و شهر قزوین از جمله شورای شهر و شهرداری صورت گرفت، به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین هدف از این نامگذاری و اجرای برنامه‌هایی در همین راستا، ایجاد شادابی و نشاط در جامعه و احیای روحیه افتخار به گذشته این سرزمین از طریق احیای فرهنگ و آداب و رسوم مردم این خطه و همچنین معرفی درست و کامل قزوین به تمام هموطنان و همچنین گردشگران خارجی است.

بزرگداشت شهرها در تقویم

شهرهای تاریخی و فرهنگی کشور مانند اصفهان، همدان، شیراز و... روزی را به پاسداشت فرهنگ و تاریخشان اختصاص می‌دهند و در آن روز مراسم و جشن‌های مختلفی در سطح شهر و استان برپا می‌کنند. شیراز 15 اردیبهشت، روز میانی بهار؛ ایلام 10 تیر، سالروز آزادی «مهران» از دست رژیم بعثی عراق؛ اردبیل 4 مرداد، سالروز استقرار سلسله صفویه؛ کرمانشاه 5 مرداد، سالروز عملیات مرصاد؛ زنجان 8 مرداد، بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی؛ همدان اول شهریور، سالروز تولد ابوعلی سینا؛ گرگان 20 شهریور، سالروز نامگذاری گرگان به این نام؛ خرم‌آباد 15‌مهر، سرزمین مفرغ و بلوط؛ اصفهان یکم آذر، سالروز احداث حصار بزرگ اصفهان؛ رشت 12 دی، سالروز انتخاب رشت به عنوان مرکز استان گیلان؛ بوشهر 18 اسفند، روز فراوانی صید ماهی؛ قم 23‌ربیع‌الاول، روزی که حضرت معصومه(ع) به قم وارد شدند.

فاطمه مرادزاده - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها