دکتر علی دارابی مدت زمان بسیاری را در رسانه ملی با عناوین مختلف از جمله معاون اسبق سیما و معاون امروزی مراکز استان ها حضور داشته و دارد. او بواسطه این حضور پررنگ، با اکثر هنرمندان نامی کشور آشنا شد و توانست تعامل مستقیم و بسیار مطلوبی را میان آنان و رسانه ملی ایجاد کند. یکی از هنرمندان نامی، مرحوم داود رشیدی بود که همکاری نزدیکی با رسانه ملی داشت.
کد خبر: ۹۳۸۰۳۵
علم و تجربه دو بال موفقیت مرحوم رشیدی بود

دکتر علی دارابی در مصاحبه اختصاصی با جام جم آنلاین درباره شخصیت و منش مرحوم رشیدی می گوید.

مرحوم رشیدی در بیان علی دارابی چگونه تعریف می شود؟

مرحوم داود رشیدی از چهره های نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون کشور بود و کارهای بسیار فاخری را در تلویزیون به یادگار گذاشت. فعالیت گسترده ای در سریال های تلویزیونی داشت، بخصوص ایفای نقش در سریال هزاردستان او را به چهره ای ماندگار در سیمای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرد. این ماندگاری شخصیت مرحوم رشیدی در سینما و تئاتر هم اتفاق افتاده است و او را به شخصیتی بی بدیل تبدیل کرد.

شاگردپروری از منش انسان های بزرگ است، آیا مرحوم رشیدی نیز چنین اخلاقی داشتند؟

مرحوم رشیدی اهتمام بسیاری به کشف استعدادهای جوان، پرورش هنرجویان بازیگری و روحیه شاگردپروری داشت و به جوانان بسیار بها و میدان می داد. بسیاری از ستارگان امروز تئاتر، سینما و تلویزیون، زمانی شاگرد استاد رشیدی بودند و هستند و نوع بازی آن مرحوم را الگوی بازی خود قرار داده اند.

می توانید نمونه ای هم مثال بزنید؟

آن مرحوم تأکید و تلاش بسیاری در کشف استعدادهای جوانان شهرستانی برای ورود به عرصه هنر بازیگری داشت. در سال های 1384 (اصفهان) و 1385 (مازندران) به ترتیب در جشنواره های تولیدات مراکز استان ها به عنوان داور آثار سیمای استان ها حضور فعال داشت و آثار و هنرمندان برتر را شناسایی و معرفی می کرد. در همان جشنواره ها کارگاه های آموزشی راه اندازی شده بود که ایشان می آمد و تجربه و علم چندین ساله خود را به علاقه مندان منتقل می کرد.

به عنوان فردی که خیلی خوب ایشان را می شناختید، مهمترین توانایی مرحوم رشیدی را در چه دیدید؟

داود رشیدی دو ویژگی و دو بُعد خاص داشت، اول اینکه او علم بازیگری را به صورت آکادمیک فراگرفت و دوم اینکه تجربه بازیگری را به صورت حرفه ای کسب کرد. این دو بال یعنی علم و تجربه باعث شد تا رشیدی به استادی خاص برای شاگردان، هنرجویان و علاقه مندان سینما و تئاتر و تلویزیون جلوه کند.

بارزترین ویژگی اخلاقی مرحوم داود رشیدی را چه می دانید؟

بارزترین ویژگی شخصیتی مرحوم داود رشیدی عبارت بود از مردمداری، اخلاق، تواضع، مطالعه و دانش حرفه ای، تعهد شغلی و اشتیاق در انتقال تجربه. بنابراین شاگردان او هم اگر می خواهند مانند آن مرحوم به چهره ای ماندگار در ذهن و خاطر مردم تبدیل شوند بایستی مانند او اخلاق، مردم داری، مطالعه و تعهد را در دستور کار خود قرار دهند.

سخن پایانی و یا خاطره ای از ایشان؟

سال 85 وقتی به مازندران و محل جشنواره استان ها آمد چنان تحت تأثیر محیط زیبا و کیفیت بالای جشنواره قرار گرفته بود که گفت، من کشورهای زیادی از جمله اروپایی سفر کردم و جشنواره های بسیاری را دیده ام اما به جرأت می گویم که نه تنها شمال ایران از اروپا بسیار زیباتر است بلکه کیفیت آثار و مدیریت برگزاری جشنواره مراکز استان ها از بسیاری از جشنواره های اروپایی هم برتر و بالاتر است.

محمد زندکریمخانی – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها