گفت‌وگو با جواد رفوگر، رئیس انستیتوی کشتی

انقلاب عظیم کشتی ایران در راه است

به شکرانه برداشت محصول کشاورزی جشن کشتی «میس میسی» یا کشتی «مشت در مشت» در روستای فشکور چالوس برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۳۶۸
کشتی با مشت در چالوس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران، کشتی «میس میسی» از ورزش های سنتی این منطقه است که به مناسبت های مختلف مانند عروسی ،آیین های سنتی و جشن برداشت محصول در روستاها و شهرهای غرب مازندران برگزار می شود.

کشتی مشت در مشت که به شماره ۱۰۷۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است در گذشته برای استقبال از پادشاهان و امیران برگزار می شد و اکنون این بازی هر ساله در قالب جشنواره بازی های محلی در روستای فشکور شهرستان چالوس برگزار می شود.

برای این منظور زمینی که وسعت آن متناسب با گنجایش تماشاچیان است در نظر گرفته می شود واطراف میدان کشتی با حضور تماشاچیان محصور و یک طرف آنرا برای رفت و آمد کشتی گیران باز نگه داشته می شود.

کشتی گیران و کسانی که قصد زورآزمایی دارند با هر لباس و در هر سنی وارد میدان می شوند و هماورد می طلبند

در ابتدا فرد میدان‌دار رو به جنوب قبله می پرد و سعی می‌کند پاها را به دستها نزدیک کند تا آمادگی جسمانی خودرا نشان دهد سپس با کسب اجازه از مسئول برگزاری مسابقات، رخصت طلبیده و هماورد خود را به مبارزه دعوت می‌کند.

بهمن صفری، کارشناس کشتی گفت: کشتی گیران در کشتی های مرسوم با دست باز با حریف خود سرشاخ می شوند اما پهلوانان در کشتی میس میسی در حالیکه یک دست خود را مشت کردند با حریف مبارزه می کنند.

وی افزود: دست کشتی گیران در این شیوه تنها در سرشاخ مشت می شود با آن به سر حریف ضربه می زنند و بقیه فنون این کشتی، شبیه کشتی گیله مردی و لوچو است.

مطابق همه کشتی های سنتی در پایان این مسابقات گاو یا گوسفند به عنوان جایزه به برنده کشتی سنتی اهدا می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها