دور دنیا در 80 روز با موتورسیکلت برقی توفان، عنوان پروژه‌ای است که توسط دانشجویان و محققان هلندی اجرا شده و تبریز نیز ظرف امروز و فردا میزبان این گروه در یک رویداد علمی بین‌المللی است. گروه هلندی برای نشان دادن توان این موتورسیکلت برقی و به منظور تحقق اهداف علمی و زیست‌محیطی، سفری را در مسیر جاده ابریشم آغاز و در طول این مسیر در شهرهای معروف دنیا، برنامه‌های علمی را برنامه‌ریزی کرده‌اند. تبریز و تهران شهرهایی هستند که در ایران میزبان این گروه‌اند. دکتر ضیاءالدین دائی کوزه‌کنانی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با جام‌جم از این رویداد سخن به میان آورده است:
کد خبر: ۹۳۷۲۶۶
توفان برقی به تبریز رسید

ابتدا از پروژه توفان صحبت کنید و این که تبریز چگونه میزبان این رویداد علمی شد؟

در سال 2014 یک گروه از دانشجویان هلندی در مرکز فناوری دانشگاه آیندهوون موسوم به گروه توفان، تحقیقات خود را برای ساخت یک موتورسیکلت برقی با قدرت شارژ بالا آغاز کردند تا زیبایی‌ها و مزایای حمل‌ونقل الکتریکی را بار دیگر به نمایش بگذارند. این پروژه دو ساله در جهت تحقق آرمان آینده‌ای پاک در حمل‌ونقل اجرا شد و دانشجویان این گروه خواستند تا قابلیت این موتور را در سفری به دور دنیا به نمایش بگذارند. در طول این سفر نیروی الکتریسیته لازم برای شارژ باتری‌های این موتورسیکلت توسط شبکه‌ای از هواداران در سراسر دنیا، تأمین خواهد شد. نقشه سفر دور دنیای این تیم به گونه‌ای است که از اکثر شهرهای کهن دنیا که در مسیر جاده ابریشم هستند، عبور می‌کنند و در ایران نیز طبق رایزنی بین دو دانشگاه در تبریز اقامت دو روزه‌ای داشته و در تهران نیز مهمان دانشگاه صنعتی شریف خواهند بود.

این موتورسیکلت چه ویژگی‌هایی دارد که از سوی محافل علمی وجهانی مورد استقبال قرار گرفته است؟

این موتورسیکلت، اولین وسیله نقلیه از این نوع است که مخصوص جهانگردی ساخته شده و باتری آن گنجایش 5/28 کیلووات را دارد و با هر شارژ می‌توان 380 کیلومتر رانندگی کرد. باتری این موتورسیکلت سریع تر از باتری‌های دیگر و با برق شهری شارژ می‌شود و حتی این قابلیت را دارد که بخشی از باتری تعویض شده و موتورسیکلت با بخشی از باتری حرکت کند. دانشگاه ارزروم محلی بوده است که موتورسیکلت توفان شارژ شده است و در ادامه نیز در دانشگاه تبریز شارژ خواهد شد.

در طول این 2 روز در تبریز چه برنامه‌هایی برگزار خواهد شد؟

یکی از برنامه‌های ما استقبال گرم از این تیم علمی بود که متشکل از دانشجویان رشته‌های مهندسی برق، مکانیک و جامعه‌شناسی هستند، که این استقبال روز گذشته با اجرای برنامه‌هایی در میدان ائل‌گلی صورت گرفت. امروز نیز همایش علمی و جلسه تخصصی در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود که حضور تمام علاقه‌مندان به محیط زیست، انرژی‌های پاک و رشته‌های برق، خودروسازی و مکانیک در آن آزاد است.

حضور پروژه توفان در تبریز چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟

این روزها تمام کشورها به دنبال انرژی‌های پاک هستند ولذا تبلیغ استفاده از این نوع انرژی‌ها و احترام به محیط زیست از اهداف اصلی برگزاری رویداد در تبریز است. حضور محققان بین‌المللی از نظر علمی نیز در تبریز مهم است و می‌تواند از نظر دانشگاهی و صنعتی مفید باشد.

علی فرهاد

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها