در شرایطی که به روزهای پایانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان در ریو 2016 برزیل نزدیک شده‌ایم، این افسوس برای ورزش ایران باقی است که چرا بعضا نمی‌توانیم هدفمند و با تدارکی مناسب در این بازی‌ها حاضر شویم؟!
کد خبر: ۹۳۵۳۰۲
ورزش ایران شایسته جایگاهی بالاتر

هرچند البته تا دیروز در سایه دلاوری و غیرتمندی ورزشکارانی چون کیانوش رستمی، سهراب مرادی و حسن یزدانی صاحب سه مدال طلا در دو رشته وزنه‌برداری و کشتی شدیم تا در رده‌بندی مدالی در رتبه بیست و پنجم بایستیم، اما باید تا اینجای کار اعتراف کنیم که ورزش ایران نتوانسته است پاسخگوی انتظارات باشد.

البته ایرادی در این زمینه متوجه ورزشکاران ایران اسلامی نیست و نقد متوجه مسئولان ورزش کشور است که به هر دلیلی متوجه رسالت خویش نیستند و نمی‌توانند با برنامه‌ریزی لازم استعدادهای نهفته در متن ورزش ایران را شکوفا سازند.

اصولا این حرف از وزیر ورزش نه زیبنده است و نه قابل قبول که بگوید ظرفیت ورزش ایران در عرصه المپیک همین اندازه است و لاغیر.

گرچه هنوز هم امیدواریم در سایه فعل خواستن قهرمانان کشورمان در کشتی آزاد، ورزش ایران بر تعداد مدال‌های خود در ریو 2016 اضافه کنند، اما واقعیت این است که به‌واسطه ضعف در برنامه‌ریزی و غافل شدن از واقعیت‌ها و ظرفیت‌های ورزش قهرمانی ایران به نسبت المپیک 2012 لندن که با چهار طلا، پنج نقره و سه برنز به رتبه هفدهم جدول مدالی بازی‌ها رسیدیم تا بهترین نتیجه ورزش کشورمان در ادوار المپیک‌ها رقم بخورد، اما نتایج در المپیک ریو، وفق مرادمان پیش نرفت تا این سوال بزرگ پیش روی دلسوزان ورزش قرار بگیرد که چرا نمی‌توانیم با یک برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند تعداد مدال‌های طلای خود را از این بازی‌ها دورقمی کنیم؟

فضایی قضاوت نمی‌کنیم، اما اعتقاد راسخ داریم که اگر در عرصه ورزش قهرمانی هوشمندانه نه باری به هر جهت براساس سیاست‌های آزمایش و خطا عمل کنیم، کسب 10 مدال طلا دور از دسترس ورزش ایران در بازی‌های المپیک نیست.

رشته‌هایی چون کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی، بوکس، تیراندازی با کمان و تفنگ و همین‌طور ورزش کاراته‌ای که از بازی‌های آینده به رشته‌های المپیکی اضافه می‌شود، جملگی ظرفیت مدال‌آوری بالایی برای ورزش ایران دارند، مشروط به آن‌که در این رشته‌ها اصولی برنامه‌ریزی کنیم.

باور کنید در این صورت ستاره‌هایی چون یزدانی‌ها، رستمی‌ها، مرادی‌ها و علیزاده‌ها در ورزش ایران کم نیستند. اضافه بر آن‌که باید تاکید کنیم در این راه به هیچ‌وجه نباید از ظرفیت مدال‌آوری ورزش بانوان ایران غافل شد.

حجت‌اله اکبرآبادی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها