در سال‌های اخیر طرح‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف و براساس ماموریت‌های پلیسی دراقصی نقاط کشور بویژه در کلانشهرها از جمله پایتخت انجام شده و می‌شود تا علاوه بر زدودن برخی ناهنجاری ها، آسیب‌ها و جرم‌ها از چهره شهر؛ میزان رضایتمندی شهروندان درخصوص نظم و امنیت نیز بالاتر برود.
کد خبر: ۹۳۴۳۸۳
دغدغه‌های مردم؛ اولویت پلیس

طرح‌های مختلفی همچون مقابله با اشرار، اراذل و اوباش برخورد با مزاحمین نوامیس و اجرای طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی، جمع‌آوری مالخران و همچنین مقابله با انواع سرقت‌های خرد و کلان، جمع‌آوری متکدیان متجاهر و نیز برخورد با تولید، توزیع و فروش انواع مواد مخدرسنتی و صنعتی و... از جمله طرح‌های پلیس در سطح شهرهاست.

البته این امر مهم را نیز نباید از نظر دور داشت که این موارد خواسته و مطالبات بحق مردم از نیروی انتظامی است تا از امنیت، آرامش و آسایش بیشتری در این مملکت اسلامی برخوردار باشند؛ که این نیروی خدوم نیز از هیچ کوششی در این راه فروگذار نکرده و با تمام توان و تجهیزات در این زمینه گام بر می‌دارد.

از دیگر سو، سالیانی است که نیروی انتظامی سامانه‌هایی ایجاد کرده که از آن طریق به‌صورت پیوسته و دائم دغدغه‌ها و درخواست‌های شهروندان کشور را پیرامون موضوعات مربوط به نظم و امنیت عمومی جامعه رصد و دریافت می‌کند. افزون بر آن خود این نیرو با بهره جستن از روش‌های علوم انتظامی و رفتاری، بویژه زمینه‌یابی و پیمایش‌های طولی و مقطعی، نظرات و خواسته‌های هموطنان را درخصوص مسائل مربوط به قلمرو ماموریتی خویش مورد سنجش قرار می‌دهد.

داده‌های حاصل از این دو نوع واکاوی مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار می‌گیرد و بر آن اساس، البته در چارچوب ماموریت‌های قانونی پلیس و با لحاظ کردن همه اقتضائات، الزامات و ملاحظات اجتماعی، زمانی، مکانی و... اولویت‌های فعالیتی هر یک از پلیس‌های تخصصی و در هر یک از استان‌ها یا کل کشور معین می‌شود.

در سطور زیر برخی یافته‌های آن پژوهش گزارش می‌شوند:

1ـ دغدغه‌های اجتماعی ـ امنیتی اول تا پنجم شهروندان؛ نتایج پیمایش نشان داد که پنج کجروی و انحراف و جرم اجتماعی در صدر دغدغه‌های چندگانه شهروندان قرار دارد؛ آن پنج کجروی اجتماعی به ترتیب اولویت عبارتند از؛ اراذل و اوباش، سارقان( بویژه سارقان خرد)، معتادان ولگرد ، مفاسد اخلاقی( بویژه زنان خیابانی و مزاحمان نوامیس) و متکدیان متجاهر.

2ـ در خواست برخورد فوری و قاطع ؛ 82 درصد شهروندان مورد سنجش در حد «خیلی زیاد» و «زیاد»خواهان برخورد پلیس با کجروی‌های اجتماعی، بویژه پنج مولفه پیش گفته، هستند؛ آنان معتقدند برخورد با کجروی‌ها و هنجارشکنی‌های اجتماعی باید استمرار یابد و به هیچ عذر و بهانه‌ای تعطیل نشود.

3ـ رضایت در برخورد پلیس؛ 88 درصد شهروندان کلانشهرهای کشور درصد خیلی زیاد و زیاد از عملکرد پلیس در قلمرو‌های اجتماعی، بالاخص برخورد با اراذل، اوباش، سارقان و...، رضایت دارند. آنان اذعان می‌کنند اگر دیگر نهادهای متولی نظم و انضباط و امنیت اجتماعی همچون پلیس با هوشمندی و اقتدار گام فراسو نهند و در ناهنجاری‌های اجتماعی «بموقع» و «قاطع» مداخله کنند، شمار زیادی از کجروی‌ها از بین می‌رود و از جرم و انحراف در جامعه فرو کاسته می‌شود.

4ـ استمرار طرح امنیت اجتماعی؛ 76 درصد شهروندان مورد بررسی خواستار استمرار طرح امنیت اجتماعی با «هوشمندی» و «ملاحظات رفتاری» هستند. آنان بر این باورند که پلیس باید در اجرای ابعاد چندگانه طرح امنیت اجتماعی، دو مولفه «اقتدار» و «مهربانی» را ملحوظ دارد؛ این به معنای آن است که پلیس با افرادی همچون اراذل و اوباش، مزاحمین نوامیس و سارقان با قاطعیت و جدیت برخورد کند و با کسانی که از سر غفلت یا همرنگی و الگوگیری و نظیر آن در پوشش و رفتار «غیرهنجارمند» عمل می‌کنند، با عطوفت، مهربانی و خوش‌خلقی رفتار کند.

از مجموع یافته‌های پژوهش اخیر و تحلیل دغدغه‌های شهروندان چنین می‌توان نتیجه گرفت که برخورد «پیشگیرانه» و «مداخله هوشمندانه» در پدیده‌های مختلف کجروانه ضرورتی انکارناپذیر است و هر نوع تعللی در آن موجب فرو کاسته شدن از تراز احساس امنیت مردم و ملکوک شدن سیمای اخلاقی و معنوی جامعه می‌شود. از همین روی پلیس مداخله بموقع در پدیده‌های مخل امنیت عمومی را همچون همیشه به منزله یک ماموریت ذاتی می‌نگرد و یقین دارد که با از میان راندن انواع کجروی‌ها و هنجارشکنی‌های اجتماعی می‌تواند تراز امنیت اجتماعی شهروندان را فزونی بخشد و از آن طریق به آرامش، شادابی و شکوفایی آنان یاری رساند. به همین دلیل پلیس در برخورد با پدیده‌های مختلف می‌کوشد دو ویژگی «اقتدار» و «مهربانی» را در هم ادغام کند و هیچ‌یک را فدای دیگری نسازد.

سردار سعید منتظرالمهدی - معاون اجتماعی نیروی انتظامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احسان
-
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
۰
۰
این آمارها رو از كجاتون درآوردین؟؟؟؟؟.... 88% رضایت مردم از عملكرد نیروی انتظامی؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها