بررسی ترور سفیر روسیه از نگاه یک کارشناس، در گفتگو با جام جم آنلاین

روسیه به دنبال فروپاشی دولت ترکیه نیست / مسکو آگاهانه با آنکارا رفتار کرد

سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که تحولات تازه در روابط میان تهران، مسکو و آنکارا به تغییر مواضع و سیاست دولت ترکیه درباره گروه های تروریستی و بحران سوریه کمک کند.
کد خبر: ۹۳۳۹۲۱
واکنش سوریه به تحولات تازه در روابط ایران، روسیه و ترکیه

به گزارش جام جم آنلاین ، بشار جعفری در گفت و گو با ایرنا دیدار های سه جانبه میان تهران، آنکارا و مسکو را در جهت بروز تغییراتی در مواضع ترکیه علیه کشورش تحول مثبتی ذکر کرد و گفت: سوریه و کشورهای متحدش در طول پنج سال گذشته بار ها از مسئولان ترکیه خواسته اند که جلو ورود نیروهای تروریستی و سلاح از مرز های خود بدرون سوریه را بگیرند که تا کنون به این درخواست وقعی گذاشته نشده است.

وی افزود: کاملا آشکار است که بخش های زیادی از ترکیه به مامن و سنگر گاهی برای گروه های تروریستی با ملیت های مختلف تبدیل شده است و حالا که پرده ها کنار رفته اند و همه چیز بر همه آشکار شده، امیدواریم تحولات جدید در روابط میان ترکیه ،ایران و روسیه به تغییر موضع دولت ترکیه در این زمینه منجر شود.

سفیر سوریه در زمینه دیدگاه دولتش درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد، من بعنوان یک دیپلمات تمایلی به دخالت در جریان انتخابات یک کشور خارجی ندارم اما سوریه با دقت این انتخابات را دنبال می کند و با توجه به نفوذی که دولت آمریکا بر بسیاری از کشور های عضو سازمان ملل دارد نتایج این انتخابات و این که چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد برای دولت مبتوعش حائز اهمیت است.

وی در باره سخنان دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر این که اوباما داعش را بوجود آورد، افزود، اظهارات ترامپ در این خصوص که آمریکا در ظهور و قدرت گرفتن این گروه تروریستی نقشی داشته اظهاراتی قابل تامل و بررسی است و این که چنین اظهاراتی چه تاثیراتی در آمریکا و سایر نقاط جهان بجای خواهد گذاشت، از اهمیت زیادی برخوردار است.

نماینده دائم دولت سوریه در سازمان ملل دلیل اهمیت پی بردن به منشا و چگونگی پیدایش گروه های تروریستی و بویژه داعش را کمک به تحقق یک مبارزه تمام عیار و جهانی علیه این پدیده ذکر کرد و اضافه کرد که در این راستا می توان به ماهیت اصلی کشور هایی که ادعای مبارزه با داعش را دارند ولی در عمل هیچ تلاشی در روشن شدن این حقایق نکرده اند، پی برد.

جعفری بر این نکته تاکید کرد که در مبارزه جهانی علیه داعش و تروریسم بی تردید آمریکا اگر بخواهد می تواند نقش عمده و مهمی بازی کند و امتناع هر کشوری از شرکت در این مبارزه جهانی سوالات زیادی را بر خواهد انگیخت.

سفیر سوریه در سازمان ملل در رابطه با حملات شیمیایی اخیر درحلب در پاسخ به این سوال که گروه تروریستی داعش مواد و سلاح های شیمیایی را از چه منابعی بدست آورده است ، گفت:این فقط گروه داعش نیست که به این گونه سلاح ها و مواد دست پیدا کرده بلکه سایر گروه های تکفیری نظیر جبهه النصره و دیگران هم به این مواد دسترسی داشته و دارند.

وی با اشاره به این که بخش عمده ای از این مواد از انبارهای موجود در لیبی و عراق به دست گروه های تروریستی افتاد، گفت که در سال 2013 یکی از همین گروه های تروریستی از مراحل ساختن این سلاح های شیمیایی و آزمایش آن ها روی خرگوش ها نواری تهیه کرده بودکه این نوار بعدها ازسوی یکی از رسانه های مخالف دولت ترکیه منتشر شد.

جعفری ادامه داد که گروه مذکور آشکارا بعد از اعلام موفقیت آزمایشات خود در این نوار ویدیویی گفته است که حالا می تواند از این مواد علیه نیروهای سوری و مردم سوریه استفاده کند.

به گفته وی، در همان سال رسانه های ترکیه باز هم فاش کردند که مسئولان گمرک ترکیه 12 نفر را که در پروازی از لیبی به ترکیه در حال وارد کردن بالغ بر 2 لیتر گاز سرین بوده اند، بازداشت کرده اند.

سفیر سوریه ادامه داد که در همان سال وقتی که از همین گاز ها درحمله ای در جنوب حلب استفاده شد او به دبیر کل سازمان ملل مراجعه کرده وخواستار کمک این نهاد برای پی بردن به منبع این مواد و عاملان این حمله شده است و دبیر کل سازمان ملل بعد از مشورت و گفت و گو با قدرت های ذی نفوذ در این سازمان در نهایت گفته است که کمکی از دست این سازمان در شناسایی و معرفی عاملان این حمله شیمیایی در کشورش ساخته نیست.

جعفری تصریح کرد، همین که دبیرکل سازمان ملل بعد از مشورت با این قدرت ها از کمک به شناسایی و معرفی عاملان این حمله شیمیایی امتناع کرده بوضوح نشان می دهد که چه کسانی در پشت این اقدام بوده اند.

وی ادامه داد :در پی حمله شیمیایی نزدیک به دو هفته پیش و استفاده از این گونه مواد در حملات اخیر حلب وی بار دیگر از سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی خواسته است تا در تحقیق و جستجو برای شناسایی عاملان استفاده از این مواد به کشورش کمک کنند که هنوز پاسخی در این زمینه به او داده نشده است.

نماینده دائم دولت سوریه در سازمان ملل یاد آور شد که دولت متبوع وی از ابتدا بر این موضوع آگاهی داشته است که دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی کشور های خاصی از همان ابتدا در تلاش بوده اند که دولت سوریه را در انظار جهانی به استفاده از آن متهم کنند تا زمینه و توجیهی برای تعرضات آمریکا علیه سوریه داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها