به گفته محققان، شیمی درمانی زنان در طول دوره بارداری، تاثیر منفی بر قدرت باروری نوزاد دخترشان در بزرگسالی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۱۶۴۷
تاثیر شیمی درمانی مادر بر قدرت باروری دختران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر ،یافته های محققان دانشگاه ادینبرگ بریتانیا نشان داده است داروی موسوم به «اتوپوسید» توانست به رشد بافت تخمدان موش بزرگ شده در محیط آزمایشگاه آسیب برساند.

اتوپوسید برای درمان چندین نوع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن در طول بارداری ایمن تصور می شود چراکه دارای ریسک پایین سقط جنین و ایجاد عیب بر روی نوزاد است. با این حال آگاهی کمی در مورد تاثیرات بلندمدت این دارو بر روی نوزاد متولدنشده در سنین بالاتر وجود دارد.

مجققان دریافته اند این دارو بر سلول های خاصی موسوم به سلول های جنسی که موجب رشد تخم ها می شوند، تاثیر می گذارد. طول عمر باروری یک زن قبل از تولد تعیین می شود درحالیکه تخمدان ها در داخل رحم رشد می کنند.

سه ماهه دوم و سوم بارداری بسیار حائز اهمیت است چراکه در این مدت زمان سلول های جنسی زنانه ساختاری موسوم به فولیکول ها را تشکیل می دهند که تعیین می کند یک زن در طول عمرش چه تعداد تخم می تواند آزاد کند.

رشد این فولیکول ها از حدود هفته ۱۷ بارداری در رحم آغاز می شود و تا مراحل پایانی بارداری تکمیل می شود.

این مطالعه آشکار ساخته است انجام شیمی درمانی قبل از تشکیل ۹۰ درصد از سلول های جنسی در فولیکول ها تاثیرات منفی بر جنین دارد. اما شروع درمان بعد از تشکیل فولیکول هیچ عوارض جانبی به همراه ندارد.

دکتر نورا اسپیرز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اگر این نتایج مشاهده شده از مطالعات موش ها قابل تکثیر در بافت انسانی نیز باشد، بدین معناست که دختران متولدشده از مادران قرارگرفته تحت درمان اتوپوسید در دوره بارداری از قدرت باروری کمی برخوردار هستند.»

همچنین محققان هشدار دادند که این دختران باید بدانند زودتر از موعد هم یائسه می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها