تصویر‌برداری سریال علی‌البدل به کارگردانی سیروس مقدم ادامه دارد

جنگ خان‌ها در مجموعه «علی‌البدل»

سیروس مقدم آن‌قدر سریال خوب برای تلویزیون ساخته است که نه‌تنها خودش که آثارش نیز نیاز به معرفی چندانی ندارد. همه مخاطبان تلویزیون‌ با مولفه کارهای او آشنا هستند و زبان و ابزار او را در سریال‌سازی می‌شناسند. با نگاهی به کارنامه مقدم می‌توان متوجه شد که او تجربه ساخت آثار ملودرام، کمدی، ماورایی و تراژدی را دارد. درواقع در همه این ژانرها می‌توان ردپا و امضای او را مشاهده کرد. مقدم در طول این سال‌ها با جهان‌بینی خودش همه این گونه‌ها را تجربه کرده و به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۰
مردم منتظر نباشند کسی به داد آنها برسد/ توضیحاتی درباره سریال علی‌البدل

این کارگردان تا به امروز آثار متفاوتی همچون پایتخت (4،3،2،1)، مدینه، بچه‌های نسبتا بد، دیوار، چک برگشتی، تا ثریا، زیر هشت، رستگاران، چاردیواری، روز حسرت، پیامک از دیار باقی، اغما، نرگس، روزهای زندگی، ریحانه و پلیس جوان را ساخته که با اقبال بسیاری از سوی مخاطبان تلویزیون روبه‌رو شده است. او این روزها در همدان مشغول ساخت تازه‌ترین اثرش با نام «علی‌البدل» برای اداره امور نمایش سیماست. با مقدم درباره تازه‌ترین تجربه‌اش به صحبت نشستیم.

شما در طول این سال‌ها سریال‌هایی با مضامین متنوع ساخته‌اید. کارگردانی ژانرهای مختلف برایتان چه تجربه‌ای به همراه داشته است؟

با این صحبت موافقم که در کارنامه‌ام تفاوت ژانرهای مختلف دیده می‌شود، اما در همه کارهایم یک جهان‌بینی مشترک است و آن هم دیدگاه خودم است؛ یعنی همه مخاطبان در کارهای من شناسنامه و امضایم را خواهند دید. تنوع ژانر، اتفاق خوبی است و خیلی از کارگردان‌ها هم این مسیر را تجربه کرده‌اند. من هم کوشیدم ژانرهای مختلف را تجربه کنم. در حال حاضر مشغول سریال علی‌البدل هستم که با دیگر کارهایم کاملا متفاوت است.

فضای این اثر در مقایسه با ساخته‌های قبلی‌تان چگونه است؟

سریال علی‌البدل شبیه هیچ یک از کارهای قبلی‌ام نیست. البته از تجارب گذشته استفاده کردم، اما فضای قصه، داستان و کاراکترها رنگ و بوی متفاوتی دارد.

یعنی مخاطبان این بار قرار است چه فضایی را در کارتان مشاهده کنند؟

مردم با تماشای این سریال می‌توانند موضوعات جدی اجتماعی را در فضای مفرح، شیرین و فانتزی ببینند. قصه علی‌البدل در ناکجاآباد و در روستا اتفاق می‌افتد. درواقع اهالی روستا با ماجراهای متفاوتی روبه‌رو می‌شوند. در مجموع تلاش می‌کنم یک اثر متفاوت بسازم تا فضای آن برای مردم تازگی داشته باشد. گرچه قصه در فضای روستا می‌گذرد، اما گریم، موضوع و لحن بشدت اجتماعی و مربوط به دوران حال است.

در سریال علی‌البدل قرار است چه موضوع و محتوایی را به مخاطب انتقال بدهید؟

یکی از مباحث بسیار مهم و جدی در جامعه مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... است، به همین دلیل ما در این مجموعه نشان می‌دهیم که مردم با مشارکت و فعال بودن در حوزه‌های مختلف می‌توانند سرنوشت خودشان را رقم بزنند و مشکلات با کمک یکدیگر قابل حل است. نیازی نیست مردم منتظر باشند تا کسی به داد آنها برسد، بلکه خودشان می‌توانند برای برطرف شدن مشکلاتشان قدم بردارند.

شنیده‌ایم این سریال جزو کارهای پر لوکیشن و پر بازیگر هم است. این مساله شما را با مشکلاتی روبه‌رو نکرده است؟

هر کاری سختی‌های خودش را دارد و فضای این سریال هم نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت است. سریال علی‌البدل به لحاظ تعدد بازیگر و لوکیشن جزو سخت‌ترین کارهای من محسوب می‌شود، بویژه این‌که بیشتر بازیگرانی که انتخاب کرده‌ام، برای اولین بار با من همکاری می‌کنند و از بازیگران خوب، حرفه‌ای و کاربلد محسوب می‌شوند.

عکس‌های منتشر شده از دکور، صحنه و گریم این سریال نشان می‌دهد این بخش‌ها هم نسبت به ساخته‌های قبلی‌تان تفاوت دارد؟

فضای قصه در روستایی به نام چشمه قل‌قل می‌گذرد، اما این روستا در واقعیت وجود ندارد. با توجه به داستان سریال ما نیاز به دکورهای زیادی داشتیم، به همین دلیل فضاهای مختلف روستای چشمه قل‌قل را در چهار روستا (ورکانه، اشتران، شورین و سیمین) از توابع شهر همدان ضبط می‌کنیم که فاصله هریک از آنها با شهر به مدت یک تا یک و نیم ساعت است؛ یعنی هر روز مسیر زیادی را در تردد هستیم.

دکور بخش‌های زیادی از قصه را در این روستاها ساخته‌ایم. در مجموع، کار بسیار پرزحمت و همراه با ساخت و ساز است. به عنوان مثال مجبور شدیم برخی دیوارها، سنگفرش و حوضچه‌ها را از ابتدا بسازیم. در واقع اصغر نژادایمانی، طراح صحنه و لباس همراه با گروهش زحمت ساخت دکور را داشتند، ضمن این‌که تمام لباس‌ شخصیت‌ها را دوختند.

مجید اسکندری هم طراحی گریم این سریال را به‌عهده دارد و تلاش کردیم همه بخش‌های سریال از قصه گرفته تا دکور، لباس، گریم و... متفاوت باشد. درحال حاضر هم در روستای سیمین مشغول ضبط هستیم و صحنه‌های مربوط به شخصیت علی‌البدل را می‌گیریم که نقش آن را احمد مهرانفر به‌عهده دارد. امیدوارم این سریال هنگام پخش بتواند نظر مخاطبان را جلب کند.

با توجه به این‌که علی‌البدل طرحی سنگین محسوب می‌شود، از حمایت دکتر میرباقری معاون سیما، همراهی دکتر کرمی مدیر مرکز امور نمایشی سیما و مشاوره آقای تخشید تشکر می‌کنم، زیرا اگر حمایت این دوستان نبود، طرح در جابه‌جایی مدیران متوقف می‌شد. خوشبختانه با همراهی مدیران محترم، تولید مجموعه علی‌البدل ادامه دارد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ارام
-
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
۰
۰
همین همه مسئولین فقط حرف میزنند و شعار میدهند
یك گفته صد گفته چون نیم كردار نیست !!!
علی
-
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
چه ربطی داشت
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها