همگان از این واقعیت مطلعیم که اقتصاد ما نوعی اقتصاد نفتی و متکی به نفت و خام‌فروشی بوده است. اما کشور ما در سال‌های اخیر عزم خود را جزم کرده تا قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به نحوی شایسته اجرا کند. در راستای حمایت از اجرایی شدن این قانون، اکنون شاهد فعالیت و اخذ مجوز بیش از 3500 شرکت دانش‌بنیان از کارگروه تعیین صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.
کد خبر: ۹۲۶۰۶۱
رسانه ملی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

تا امروز حدود 10 هزار شرکت در این سامانه ثبت شده‌اند و بتدریج مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اکنون اقتصاد ما باید به سوی اقتصاد دانش‌ بنیان و دوری از خام‌فروشی و تکیه بر منابع زیرزمینی گام بردارد. پرداختن به جوانان تحصیلکرده‌ای که هر کدام سرمایه ملی برای ما هستند و سرشار از ایده و خلاقیت‌اند، اولویت دیگری است که در دستور کار ما قرار دارد.

این ادبیات و فرهنگ‌سازی در این زمینه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اکوسیستم فناوری و نوآوری را در کشور جاری کنیم. به این ترتیب چرخه تجاری‌سازی، از ایده تا محصول شکل خواهد گرفت و دوام و قوام خواهد یافت.

در اکوسیستم کارآفرینی، نقاط مختلفی که باید برجسته شود، از قبیل دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد لازم است در جای خود دیده شود.

این اتفاق نمی‌افتد مگر فرهنگ عمومی وگفتمان رایج در کشور به سوی توجه به مقوله علم و فناوری و بهره‌گیری از تجاری‌سازی آنها به گفتمان عام و عمومی تبدیل شود.

بی‌شک بهترین نهادی که می‌تواند در این موضوع به ما کمک کند، سازمان صداوسیما با ده‌ها شبکه و رسانه مکتوب، شنیداری و دیداری است.

در جلسه روز گذشته که میان دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دکتر علی‌عسکری، ریاست محترم صداوسیما و معاونان ایشان با معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برقرار شد، تفاهم کلی بر شکل‌گیری کمیته‌ای مشترک صورت گرفت تا نمایندگان محترم صداوسیما با نمایندگان معاونت علمی در چهار محور هماهنگی‌هایی انجام دهند.

این چهار محور عبارتند از: اول، تجاری‌سازی فناوری‌ها در حوزه محصولات رسانه ملی دوم، توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در شناسایی و معرفی در صداوسیما سوم، تولید برنامه‌های مشترک برای رسانه ملی و فضای مجازی و موضوع چهارم که خاص امسال است، «جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران‌ساخت» با «شعار فناوری ایرانی، کسب‌ و کار ایرانی» و با هدف حمایت از تولیدات دانش‌بنیان ساخت داخل در دستور کار بود که با لطف و نظر مساعد دکتر علی‌عسکری ان‌شاءالله به این جشنواره بطور ویژه پرداخته خواهد شد.

این جشنواره هم در حوزه فرهنگی هنری و هم در حوزه فناوری برگزار خواهد شد و در واقع تعامل میان هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر با حوزه فناوران و اقتصاد دانش بنیان است که امیدواریم این همکاری در طول سال به تولید محتوای موردنیاز منجر شود.

دکتر پرویز کرمی - دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
-
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
همین هفته در برنامه دور همی مهران مدیری زنی را كه میگفت دبیر فیزیك است نتوانست ازاو پاسخی در مورد 2سوال در مورد فیزیك بگیرد.امروزه با جملات قلمبه سلمبه ای برخورد میكنیم كه از زبان اشخاصی كه حتی مفهومش نه معنیش را نمیدانند بیان میشود.در این صورت چرا كشورمان از دیدگاه علمی عقب مانده است؟چرا در كشور علم تولید نمیشود؟پاسخ این سئوالات پیش گویندگان ان جملات پیش گفته باید باشد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها