بازیگر مجموعه تلویزیونی «سایبر»:

این مدل نقش‌ها را دوست دارم

شهروز ابراهیمی، بازیگر موقر و خوش‌سیمای تلویزیون سال‌هاست نقش‌های متفاوت و ماندگاری را بازی کرده است.
کد خبر: ۹۲۴۵۸۷
این مدل نقش‌ها را دوست دارم

به گزارش جام جم ، فرزاد ملکی سریال اولین شب آرامش، وکیل مرموز، جاسوس سازمان موساد در پیدا و پنهان و مرفه جاده چالوس ازجمله نقش‌آفرینی‌های کارنامه کاری ابراهیمی محسوب می‌شوند. ابراهیمی برای اولین‌بار در سال 78 درفیلم سینمایی، «آخر بازی»، به کارگردانی همایون اسعدیان بازی کرد و حضوری موفق داشت.

زیگزاگ، اولین شب آرامش، کارآگاهان، مرگ تدریجی یک رویا، سال‌های مشروطه، عملیات 125، روز‌های زیبا، لطفا دور نزنیم، ملاقات غیرممکن، ستاره‌های سربی، جاده چالوس، گاهی پیش می‌آید و راز‌های یک خانه ازجمله کارهای ابراهیمی محسوب می‌شوند.

سریال سایبر، سریالی پلیسی ـ اجتماعی است که به یکی از مسائل روز جامعه (کلاهبرداری‌های اینترنتی و جرائم سایبری) می‌پردازد. سریالی که جنبه‌های آموزشی زیادی دارد و به کلاهبرداری‌هایی می‌پردازد که اغلب آدم‌های معمولی با آنها مواجه می‌شوند. فیلمنامه این سریال براساس داستان‌های واقعی، نوشته شده است.

سریال سایبر به سفارش مرکز بسیج صداوسیما و با مشارکت معاونت اجتماعی ناجا و پلیس فتا به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌‌کنندگی سعید کمانی تولید و از شبکه پنج سیما در حال پخش است. ابراهیمی در سایبر در نقش یک سارق سایبری شیک، موجه، خوش ظاهرو وخوش پوش بازی موثری ارائه کرده است. با او درباره ایفای نقش‌های خاکستری و حضورش در سریال سایبر و ویژگی‌های نقش سهراب گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

در سریال دور دست‌ها که چندی قبل از شبکه سه سیما پخش شد و سریال سایبر در قالب شخصیت‌های خاکستری بازی کردید. آیا به ایفای این نوع نقش‌ها علاقه دارید؟

بیشتر ترجیح می‌دهم این نوع نقش‌ها را بازی کنم. اعتقاد چندانی به نقش مثبت و منفی ندارم؛ زیرا همه آدم‌ها طیف‌هایی از خیر و شر در وجودشان است و طیف اصلیشان خاکستری رنگ است. بنابراین هیچ آدمی فقط مثبت یا منفی نیست. احساس می‌کنم ایفای نقش‌های خاکستری به زندگی نزدیک‌تر است.

به نظرم در سریال‌های احمد امینی شاهد شخصیت‌پردازی درست و ملموسی از قهرمان‌های قصه که عموما هم خاکستری هستند، انجام می‌شود.

بله، درست است. به همین دلیل آثار کارگردان‌هایی که به زندگی مردم نزدیک‌تر است مورد توجه و عنایت بیشتر مردم قرار می‌گیرد و مردم دوست دارند خودشان یا آدم‌های دور و برشان را در سریال‌ها ببینند.

با توجه به چهره شما اغلب مخاطبان تلویزیونی علاقه دارند، بیشتر شما را در قالب شخصیت‌های مثبت مثل وکیل سریال جاده چالوس ببینند، درست است؟

وکیل سریال جاده چالوس جای کار بیشتری در درام داستان داشت و در موقعیت فعلی او را شخصیت مرموزی می‌دیدیم و ته‌رنگ خاکستری هم در شخصیتش دیده می‌شد. از اول تماشاگر تصور می‌کند وکیل با ورود به خانواده شخصیت اصلی می‌خواهد کاری را انجام بدهد و یک وکیل عادی نیست و راز و رمزی در نگاهش وجود دارد. این مدل نقش‌ها را دوست دارم. نقش‌های مثبت هم بازی کردنش جذاب است. روزی ضیاءالدین دری، کارگردان باسابقه تلویزیونی که در کلاه پهلوی با ایشان همکاری داشتم به من گفت آلن دلون چهره بسیار زیبایی دارد، اما در تمام کارهایش ضدقهرمان است و نقش‌های آدم‌های خاکستری را بازی می‌کند. شاید این در کشور ما متداول است که بازیگر خوش چهره باید نقش مثبت بازی کند و در مقابل بازیگران قوی‌هیکل باید نقش‌های منفی بازی کنند. در سریال اولین شب آرامش خیلی از دوستانم می‌گفتند در فلان مجلسی که حضور داشتند، مخاطبی آنقدر با شخصیت فرزاد ملکی سمپاتی پیدا کرده بود که به خاطر کارها و اعمالش او را مورد لعن و نفرین قرار می‌داد و خانم مسنی هم به من گفت که از مرگش درسریال متاثر شده وکلی گریه کرده است. بنابراین نگاه مخاطب هم بسیار متفاوت است و همیشه در مورد نقش‌هایی که بازی می‌کنم با مخاطبان درباره کیفیتش حرف می‌زنم و نظراتشان را می‌شنوم و برایم مهم و ارزشمند است. گاهی مخاطبی به من می‌گوید به خاطر نوع نگاهم که در آن رمزی است اگر نقش‌های منفی بازی کنی بهتر است .عامه مردم تصور می‌کنند شخصی که در یک باند تبهکاری فعالیت می‌کند، باید چهره زمخت و خشن و ‌جثه قوی داشته باشد؛ در حالی که در واقعیت این طور نیست و یک آدمی با فیزیک و چهره معمولی هم می‌تواند چنین آدمی باشد. در سریال پیدا و پنهان نقشم جاسوس سرویس اطلاعاتی موساد بود. شهرام شاه‌حسینی، کارگردان این سریال در حین تدوین به من زنگ زد و گفت شهروز تو از این به بعد فقط نقش منفی بازی کن، اما دیگر پیش نیامد چنین نقشی را بازی کنم و حتی خود شاه‌حسینی هم در کارهای بعدی‌اش از من در چنین نقشی استفاده نکرد.

قبل از حضور در جاده چالوس و سایبرسابقه همکاری با احمد معظمی را داشتید؟

جاده چالوس اولین همکاریمان بود. به سبک کاری و شخصیت و منش احمد معظمی علاقه خاصی دارم و برایم رفیق و دوست خوبی است. معظمی در تحلیل نقش در کنار بازیگرش است و به او کمک می‌کند و تحلیل‌هایش هم درست است و در حین کار با او آرامش دارم. ایشان خیلی درست و منطبق بر نگاه کارشناسانه وجوهات مختلف نقش را کالبدشکافی می‌کند.

در سایبری از گریمی برای نقش سهراب که شما بازی کردید استفاده شده که سن و سالتان را زیادتر کرده است. آیا این شیوه گریم به دلیل ویژگی‌های نقش بود یا کارکردهای دیگری داشت؟

من چندان از این گریم راضی نیستم و چند تا از دوستانم که چند سالی من را ندیده بودند به من زنگ زدند و گفتند شهروز چقدر قیافه‌ات جاافتاده و سن و سال‌دار شده است و من توضیح می‌دادم، به دلیل نوع گریمم در سریال سایبری است و ربطی به چهره واقعی‌ام ندارد. البته من هیچ‌گاه در گریمم به این مساله اعتقاد ندارم که باید با گریمم زیباتر شوم، بلکه برایم مهم است که نوع گریم به بهتر شدن بازی‌ام کمک کند و باعث شود مخاطب به شخصیتی که بازی می‌کنم نزدیک‌تر شود.

در سریال سایبری هم دوباره سراغ ایفای نقش‌های خاکستری و ضدقهرمان رفتید؟

بله، سهراب هم ویژگی‌های خاکستری دارد و چون آدم تیزهوش و دقیقی است و روان‌شناسی آدم‌ها را بلد است، از این استعدادهایش در راه خلاف و ناصواب استفاده می‌کند و با نزدیک شدن به آدم‌های پولدار و ثروتمند از طریق دنیای مجازی و اینترنت و حساب‌های عابربانک سوءاستفاده مالی انجام می‌دهد و ظاهر موجه و قابل قبولی دارد و خیلی راحت می‌تواند اعتماد طعمه‌هایش را جلب کند. احمد معظمی هم جزو کارگردان‌های جوانی است که با بازیگران تعامل دارد و من برایش راحت بازی می‌کنم. موقعی که ایشان پیشنهاد بازی در سریال سایبری را داد و در مورد نقش با من حرف زد راغب شدم چنین شخصیت متفاوتی را بازی کنم. سریال سایبری با کمترین میزان حمایت ساخته شد و اغلب عوامل بدون چشمداشت مالی در این سریال فعالیت کردند و فضای دوستانه‌ای در حین تولید سریال وجود داشت. چند شب پیش برای خرید به سوپرمارکت رفته بودم و دیدم که صاحب مغازه از مشتری‌اش خواست رمز کارت عابر بانکش را به او بگوید تا مبلغ خرید را از حسابش کم کند، اما مشتری ترجیح داد خودش رمزش را شخصا در دستگاه وارد کند. بنابراین ساخت این نوع سریال‌ها که به جرایم اینترنتی می‌پردازد، می‌تواند مردم را خیلی آگاه کند و جلوی خیلی از کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های سایبری و اینترنتی را بگیرد.

مهم‌ترین منتقد کارهایم خودم هستم

بله، بازیم در این سریال مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. همیشه دوست داشتم چنین روندی در کارنامه بازیگری‌ام حفظ شود. موقعی که در منزل سریال‌هایم را نگاه می‌کنم مهم‌ترین منتقد کارهایم خودم هستم. حتی اگر دیگران بگویند در فلان کار خوب بوده‌ام باز هم راضی نمی‌شوم و بازی‌ام را مورد نقد جدی قرار می‌دهم و با خودم می‌گویم اگر می‌شد یک بار دیگر آن نقش را بازی کنم به شیوه دیگری آن را بازی می‌کردم تا بهتر شود. معتقدم با این شیوه همیشه تلاش می‌کنم سطح بازی‌ام را ارتقا ببخشم و برایم مثل یک کلاس آموزشی است و مدام روی نقش‌هایم تمرین می‌کنم و دوست دارم بیشتر نقش‌های شایسته و شناسنامه‌دار بازی کنم و دوستان نویسنده هم البته باید روی شخصیت‌پردازی کارهایشان دقت بیشتری کنند. در مورد شخصیت‌های منفی و خاکستری نویسندگان کمتر مانور می‌دهند، اما فرزاد ملکی سریال اولین شب آرامش ساخته احمد امینی شخصیت‌پردازی درستی شده و نویسنده به خوبی به ابعاد شخصیتش توجه کرده بود.

هونام حقانی - ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها