جمعه هفته گذشته؛ 25 تیرماه، بازار آهن یافت‌آباد تهران حال و هوایی غیر از داد و ستد و خرید و فروش سرد و بی‌روح آهن‌آلات را تجربه کرد. آن روز از صبح‌علی‌الطلوع تا غروب، ولوله عشق بازی از نوع دیگری برپا بود، همه‌اش هم بر‌می‌گشت به برگزاری یک مسابقه بزرگ کفترپرانی با حضور 1014 کبوتر بین دو نفر از تجار سرشناس؛ یکی تهرانی و دیگری ورامینی.
کد خبر: ۹۲۴۱۹۱
رقابت داغ کفترهای کاکل‌به‌سر در بازارآهن!

به گزارش جام جم ، مسابقه از ساعت 6:30 صبح با سلام و صلوات و سر بریدن یک گوسفند (به سلامتی کفترها‌) شروع شد و هر یک از دو طرف مسابقه که غلام و ابوالفضل نام داشتند، با پرواز دادن 507 کبوتر به مصاف یکدیگر رفته و به رقابت پرداختند.

پرواز و رقص کبوترها در آسمان تهران و ورامین تا عصر جمعه ادامه داشت و آخرین کبوتر که حوالی ساعت 4 بعدازظهر بر زمین فرود آمد، پایان مسابقه اعلام و تیم برنده و بلندپروازترین کبوتر مشخص شد و البته هر دو مدال گروهی و فردی به آقا غلام ـ تاجر آهن‌فروش تهرانی ـ رسید؛ مدال گروهی به تیم 507 نفری کبوترهایش که بیشترین زمان را در آسمان تهران پرواز کردند؛ (یعنی روی هم 3000 ساعت در برابر «کفترهای» ابوالفضل که 2000 ساعت پریدند). مدال فردی هم به بلندپروازترین کبوتر ـ یعنی «همای» کفتر خوش‌قد و بالای آقا غلام ـ که توانست بیشترین زمان را در آسمان پرواز کند. بخوانید که دراین مسابقه چه گذشت...

کفتربازی، عشق است

آقا غلام آن‌قدر کفترهایش را دوست دارد و آنچنان رابطه عاطفی با آنها برقرار کرده که روی هر کدامشان اسمی گذاشته است.

ابلق، سوسکی، سبز، زاغ، کله خال دار، کله دم بور، کله دم سیاه و ... او عاشق کفترهایش است، مثل بقیه کفتربازها.

کفتربازها آن‌قدر به کفترپرانی و کفترهایشان علاقه دارند که خودشان را عشق باز می‌نامند و نه کفترباز و البته اصرار هم دارند که با این واژه مخاطب قرار داده شوند.

آقا غلام می‌گوید فقط برای عشق است که کفترباز شده نه پول؛ او قماربازی و شرط‌بندی روی کفترها را قبول ندارد و می‌گوید من وضع مالی‌ام آن‌قدر خوب هست که سالی 100 تا 200‌میلیون خرج این کفترها می‌کنم، بنابراین نیازی به پول شرط‌بندی ندارم. غلام کفترهایش را آن‌قدر دوست دارد که سخت آنها را می‌فروشد. او می‌گوید آدم عشقش را به این راحتی‌ها نمی‌دهد که برود.

جایزه مسابقه

جایزه مسابقه بازار آهن تهران هم در نوع خود جالب بود؛ «چند هزار شاخه گل» که از طرف بازنده به برنده (کسی که تعداد بیشتری از کبوترانش 7 ساعت کامل پریده باشند)، اهدا می‌شود.

آقا غلام که پیروز میدان است می‌گوید: «کلا روی هم شد دو ‌میلیون و 500‌هزار تومان که آن را به کهریزک و شیرخوارگاه آمنه می‌فرستیم. هیچ‌کدام از ما نیاز مالی نداریم چون هر سال 200‌میلیون تومان خرج این کفترها می‌کنیم و این نشان می‌دهد که ما برای درآوردن پول این کار را نمی‌کنیم، ما عشقمان کفتربازی است. ارزش آنها را نمی‌توان با پول حساب کرد؛ شاید هرکدام از اینها دانه‌ای یک‌میلیون تومان برایم ارزش داشته باشند.»

ناگفته نماند که سروته تمام مسابقات کفترپرانی مثل این یکی با اهدای شاخه گل پایان نمی‌یابد و همه آنها به منظور تفریح و سرگرمی صورت نمی‌گیرد.

در بسیاری از مسابقات کسب درآمد جایگاه ویژه‌ای دارد و جایزه هم مبالغی از قیمت یک کبوتر بازنده (یعنی حدود 100 هزار تومان) تا مبالغ بالاتر مثل خانه و ماشین را شامل می‌شود. میزان این جایزه پیش از مسابقه مشخص می‌شود و یک نوع شرط‌بندی است که کفتربازها به آن «گرو» می‌گویند و البته کاری غیرقانونی است.

قوانین مسابقه

مسابقه کفترپرانی قوانین خودش را دارد؛ قوانینی که در متن قرارداد آقا غلام و آقا ابوالفضل هم پیداست. برخی از این قوانین به شرح زیر است؛ سه روز قبل از مسابقه از طرف حریفان دو نفر به‌عنوان مهمان برای نظارت بر نحوه آب و دان در محل مسابقه حاضر می‌شوند که این افراد باید سالم و اهل فن باشند.

تعداد کبوترهای به پرواز درآمده از سوی طرفین باید مساوی باشد؛ به طور مثال در مسابقه بازار آهن تهران، تعداد 507 کبوتر از سوی هر یک از طرفین به پرواز درآمد.

پس از گذشت یک ربع از به پرواز در آمدن کبوتران، کبوترانی که قادر به پرواز نباشند، زیر پای کبوتران به پرواز درآمده و در محل نشستن کبوتران مسابقه ریخته می‌شوند.

دان کبوتران باید خشک باشد؛ چیزی مثل گندم، ارزن و قره ماش، و دادن هرگونه دان خیس، ماسه، نان و انواع ویتامین‌ها اکیدا ممنوع است.

زمان به پرواز درآوردن کبوتران برای هر یک از طرفین پنج دقیقه است. افراد تعیین‌کننده قرق و نظم روز مسابقه مشخص هستند و حدود و مشخصات جای مهمانان تعیین می‌شود. / سینه هر یک از کبوتران به مهر مالک کبوتران طرف مقابل ممهور می‌شود.

داورها

داوری مسابقات کفترپرانی هم برای خودش حساب و کتابی دارد. معمولا هر مسابقه سه‌ داور دارد که یکی از آنها داور کنار است و دو نفر دیگر داور وسط. پس از آن‌که داورها انتخاب شدند، هر دو طرف به آنها اعتماد کامل دارند و به نظرشان احترام می‌گذارند.

داورهای وسط تشخیص می‌دهند که کفتر پریده یانپریده. جایی هرز رفته است یا نه. دوپینگ شده یا نه. در مسابقه کفترپرانی آقا غلام و آقا ابوالفضل یکی از داوران وسط که مورد قبول هردوی آنها هم هست، لیسانس فیزیک است.

داورها باید آن‌قدر فوت و فن کار را بلد باشند که دانه به دانه کفترها را دنبال کنند. درواقع آنها باید در طول مسابقه چشمشان به تک‌تک کفترها باشد.

داورهای مسابقه واقعا کار سختی دارند، زیرا بجز داشتن مهارت‌های مذکور، سه روز مانده به مسابقه، به محل نگهداری کبوترهای هر دو طرف رفته، آنجا می‌خوابند و نظارت می‌کنند تا به کبوترها آب و دان سالم خورانده شود و دوپینگ هم نشوند. دو میرزابنویس هم نشسته‌اند و ساعت دقیق نشست کبوترها و میزان ساعتی که در آسمان بوده‌اند، ثبت می‌کنند. ساعت هرکدام بیشتر باشد، برنده است.

زمان برگزاری مسابقه

مسابقات کفترپرانی (گرو) همه ساله با آغاز فصل تابستان از اول تا اواخر تیرماه کفتربازها را در برخی شهرها مثل نواحی جنوبی تهران دور هم جمع می‌کند.

می گویند تیرماه، اوج گرمای فصل گرم سال است و از آنجا که طاقت پریدن در تیر ماه کمتر است، مسابقه کفتربازی را در این ماه برگزار می کنند، چراکه در زمستان همه کفترها خوب می پرند، و در تابستان پریدن و استقامت داشتن شرط است.

اقتصاد کفتربازی

درآمدزایی از کبوتران فقط به جوایز مسابقات کفترپرانی محدود نمی‌شود، و بخش مهمی از درآمدزایی به خرید و فروش کبوتران مربوط است.

کبوترهای مسابقه را هم تک خرید و فروش می‌کنند و هم جفت، اما از آنجا که تولیدمثل در این پرنده‌ها و حفظ اصالت خیلی مهم است گاهی اوقات حتی جفت ماده‌ فروشی نیست و فقط برای زمان جفت‌گیری اجاره داده می‌شود.

قیمت پرنده‌های معمولی چیزی بین 30 تا 100‌هزار تومان است، اما قیمت کبوترهای مسابقه بسته به نوع و نژادشان متفاوت است و قیمت پایه آنها از 100‌هزار تومان شروع شده تا 300‌هزار تومان هم می‌رسد.

کبوترهای یه کتی و دو کتی آلمانی جزو کبوترهای خیلی مرغوب در مسابقات پرش و مسافت هستند که قیمت‌شان از 100‌هزار تومان شروع می‌شود. از دیگر انواع کبوترهای مسابقه مسافت و پرش کبوترهای یهودی و افغانی هستند که قیمتشان کمی پایین‌تر است.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نرم افزار موبایل
-
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
۰
۰
خدا ان شاءالله شفا بده.
نرم افزار موبایل
-
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۰
عجب....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها