نخست وزیر ترکیه: باید در دوستی‌ با آمریکا بازنگری کنیم

۲۳۲ کشته، ۱۴۹۱ زخمی، ۷۵۴۳ بازداشتی در کودتا

کودتاها از جمله رویدادهایی هستند که همواره توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند، این توجه از منظر چهار گروه قابل بررسی است؛ اول، مردم عادی که به دلیل اهمیت موضوعاتی از این دست کنجکاوند تا نسبت به چگونگی و نتیجه کودتا مطلع شوند.
کد خبر: ۹۲۳۳۵۷
رسانه ملی و کودتای ترکیه

دوم، کارشناسان عرصه سیاست که به دنبال تحلیل دلایل و نتیجه آن هستند. سوم، سیاستمداران که عکس‌العمل‌های سیاسی خود را باید بروز دهند و گروه چهارم که موضوع این یادداشت است، اصحاب رسانه‌ها هستند که تلاش می‌کنند با پرداخت سریع و صحیح آنچه رخ داده، گروه‌های مختلف مخاطبان خود را نسبت به آن مطلع سازند.

در واقع عملکرد بموقع رسانه‌ها در انتشار اخبار مربوط به رویدادهای مهم نظیر کودتاها و ارائه تحلیل‌های دقیق و کارشناسانه، سنگ محک مخاطبان رسانه‌ها در ارزیابی عملکرد آنهاست.

کودتای اخیر در کشور ترکیه به‌رغم بحث‌های مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و روزنامه‌ها به همراه داشته است، در حوزه عملکرد شبکه‌های تلویزیونی، موضوعی بسیار مهم و رقابت‌آمیز بوده که این شبکه‌ها تلاش کرده‌اند در انتشار اخبار آن گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

همین نکته نیز در حوزه خبر رسانه ملی از لحظه وقوع رویداد مشهود بوده است. اولین خبرها و تصاویر مربوط به این کودتا در گزارش‌ها و اخبار شبکه خبر صداوسیما، سریع و با پرداختی مناسب از طریق بخش‌های مختلف خبری انتشار یافت؛ به‌گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین منبع خبری مردم در دریافت اخبار مربوط به کودتای ترکیه، رسانه ملی بوده است و این رسانه توانست نسبت به این رویداد مهم منطقه‌ای ـ‌که تاثیرات متعددی را در معادلات منطقه خواهد گذاشت ـ به شکلی کاملا حرفه‌ای عمل کند.

عملکرد خبر رسانه ملی در انتشار اخبار کودتای ترکیه هم به دلیل اهمیت ذاتی رویداد و هم معیارهای پیچیده گزینش و انتشار خبر قابل دفاع است.

به عبارتی دیگر، معاونت خبر رسانه ملی توانست در تولید و انتشار حرفه‌ای و سازمان‌یافته اخبار این رویداد، فراتر از صرفا اطلاع‌رسانی آن اقدام کند، به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد توانسته بر جریان خبری جامعه که بعضا تحت تاثیر رسانه‌های خارجی و فضای مجازی است، نقش تعیین‌کننده‌ای بگذارد و این نشان می‌دهد که رسانه ملی می‌تواند با رعایت حرفه‌ای مولفه‌های دریافت و نشر اخبار به مهم‌ترین قطب خبری جامعه تبدیل شود.

به دیگر سخن، معاونت خبر صداوسیما با تعیین راهبردهای خبری و ابتکارهایی که در زمینه نحوه تهیه و انتشار اخبار انجام می‌دهد، تلاش دارد عملکردی حرفه‌ای را در انتشار اخبار رویدادهای مختلف داخلی و خارجی از خود نشان دهد تا مخاطبان، کما‌فی‌السابق رسانه ملی را به‌عنوان منبع رسمی که نیازهای خبری آنها را مرتفع می‌‌سازد، انتخاب و به رسمیت بشناسند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بررسی نظرات مردمی که در روزهای اخیر با روابط عمومی صداوسیما تماس گرفته‌اند، نشان می‌دهد نحوه پوشش خبری این رویداد مورد توجه آنها بوده است.

از بین حدود 1300 تماس مردمی در ارتباط با خبر رسانه ملی و موضوع پوشش اخبار کودتای ترکیه، 1057 نظر کاملا مثبت و رضایت‌کننده بوده و نشان از عملکرد حرفه‌ای شبکه خبر و بخش‌های خبری صداوسیماست.

دکتر داوود نعمتی انارکی - مدیرکل روابط عمومی صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها