آلبالوپلو یکی از خوشرنگ‌ترین غذاهای ایرانی است که حتی اگر از خوردن غذاهای ملس و شیرین هم فراری باشید، با دیدن رنگ و روی زیبای آن حتما کمی از آن خواهید خورد.
کد خبر: ۹۲۱۱۳۱

آلبالوپلوی اصیل تهرانی با مرغ

این پلوی مخلوط به دلیل داشتن آلبالو برای باز کردن اشتها و کاهش فشار خون هم کمک بسیاری می‌کند. تیر ماه بهترین فصل آلبالو‌ست، دست به کار شوید. برای تهیه آلبالو پلو برای پنج نفر به این مواد نیاز دارید:

برنج: 5 پیمانه

آلبالو: یک کیلو هسته گرفته شده

شکر: 900 گرم

سینه مرغ: 2 عدد

چوب دارچین: 3 عدد

برگ بو: 2 عدد

زعفران دم‌کرده: 4 قاشق سوپخوری

کره: 50 گرم

روغن و نمک: به میزان لازم

خلال پسته و بادام: به میزان لازم

برنجتان را خوب بشویید و با نمک برای 3 ساعت خیس کنید. آلبالوها را شسته و هسته آنها را جدا کنید. در ظرفی ترجیحا لعابی شکر را روی آلبالوها بریزید و 2ـ 3 ساعت کنار بگذارید. بعد از این تایم آن را روی حرارت گذاشته و بگذارید به جوش بیاید. بعد از 10 دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید تا شربتتان رنگش تیره نشود. آلبالوی پخته را از صافی رد کنید و شربت آن را دوباره بجوشانید تا قوام بیاید و غلیط‌تر شود. مرغ را در تابه نچسب گذاشته و با کره خوب سرخ می‌کنیم و به آن نمک، چوب دارچین، برگ بو و کمی آب اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم باهم بپزد. در انتهای پخت به آن زعفران دم‌کرده می‌افزاییم. می‌گذاریم آب مرغ کاملا تمام شود و به خورد مرغ برود.

در مرحله بعد برنج را در آب ‌جوش آمده می‌ریزیم و بعد آبکش می‌کنیم. برنج آلبالوپلو را مثل بقیه قاطی پلوها کمی زنده‌تر از بقیه برنج‌ها بردارید. کف قابلمه را کمی زعفران آب شده و روغن بریزید و برنج و آلبالو را به صورت لایه به لایه در قابلمه بریزید و روی گاز بگذارید. بعد از به بخار افتادن برنج به آن آب و روغن بدهید و بگذارید دم بکشد. اضافه کردن کمی از آب آلبالو‌ها به برنج رنگ سرخ‌تر و هوس‌انگیزتری می‌دهد. بعد از دم کشیدن برنج، آن را در دیس بکشید و مرغ‌ها را لای برنج بگذارید. خلال پسته و بادام را که سه چهار ساعت قبل خیس کرده‌اید، در روغن ریخته و اندکی با زعفران تفت دهید و روی برنج بریزید.

* اگر از ظرف مسی برای جوشاندن آلبالوها استفاده کنید، زمان کمتری برای جوشیدن لازم است. همچنین جوشاندن در ظرف لعابی و استیل هم به حفظ رنگ آلبالوها کمک می‌کند.

* اگر به گوشت علاقه بیشتری دارید، می‌توانید آلبالوپلو را با کوفته‌قلقلی هم نوش‌جان کنید.

* اگر فصل آلبالو نیست، از مربای آلبالو برای پختن آلبالوپلو استفاده نکنید.

* موقع جوشاندن آب زیادی به آلبالوها اضافه نکنید، چون مجبور می‌شوید زیاد بجوشانید و این کار باعث پریدن رنگ آلبالوها می‌شود.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نرم افزار موبایل
-
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۰
۰
خیلی عالی بود باسپاس فراوان.
زیبا رمضانی
-
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
ممنون آشپزی زیاد بگذارید خوب بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها