کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نشست ورشو سرپوشی بر ناکامی‌‌های آمریکا

با پایان نشست ناتو تب تنش در حوزه بالتیک بالا گرفت

روسیه؛ «محور چالش» در نشست ورشو

نشست دو روزه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که با حضور هیات‌های 28 کشور عضو و 26 شریک این پیمان، نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی از روز جمعه در پایتخت لهستان آغاز به‌کار کرده بود، دیروز پایان یافت.
کد خبر: ۹۲۰۲۴۹
روسیه؛ «محور چالش» در نشست ورشو

در پایان این نشست، بیانیه‌ای در ارتباط با چالش‌ها و تهدیدات امنیتی اروپا منتشرشد.

همچنین یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نشست اخیر مطرح شد، طرح چالش روسیه برای غرب از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در جمع رهبران این سازمان بود، بخصوص این‌که اوباما چالش روسیه را در کنار چالش داعش، به ‌عنوان یک گروه تروریستی قرار داد. این سخنان سبب شد تا رهبران ناتو به سوی مقابله با روسیه حرکت کنند و یکی از مهم‌ترین دستور کار این نشست، برنامه‌ریزی برای استقرار تیپ‌های نظامی این پیمان در کشورهای حوزه بالتیک بود. روز جمعه ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از موافقت رهبران این نهاد برای تقویت و حضور نظامی در شرق اروپا خبر داد.

استولتنبرگ گفت: استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان چهار کشور عضو ناتو هستند که بیشترین تهدید را از سوی روسیه احساس می‌کنند و ناتو با استقرار چهارگردان به صورت چرخشی، قدرت دفاعی آنها را تقویت خواهد کرد. ناتو از سال 2014 فعالیت با مسکو را تقریبا متوقف کرده و به‌رغم هشدارهای روسیه، این پیمان به گسترش نفوذش در شرق اروپا ادامه می‌دهد.

نیروهای ناتو و آمریکا در شرق اروپا، اکنون در دریای بالتیک و سیاه مستقرند، به‌گونه‌ای که در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی دو کشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان، پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.

اعزام نیرو به شرق اروپا

مایک فالون، وزیر دفاع انگلیس روز جمعه از اعزام 650 نیرو در قالب نیروهای ناتو به شرق اروپا برای مقابله با تهدیدات امنیتی روسیه خبر داد.

فالون اعلام کرده، اعزام این نیروها برای بازداشتن آنچه وی از آن به «تجاوزات بیشتر روسیه» نام برده، است.

وزیر خارجه بلژیک نیز از اعزام 150 سرباز به لیتوانی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک روسیه، دیدیه رندس گفت: ما در شرق با تهدید مواجه‌ایم و به اقدامی برای اطمینان دادن به هم پیمانانمان نیاز داریم.

وزیر امور خارجه بلژیک افزود: ناتو باید در صورت اجرای توافق مینسک برای اوکراین، در موضعش نسبت به روابط با روسیه بازنگری کند.

در همین ارتباط، وزیر دفاع آلمان حمایت کشورش را از سیاست دو وجهی ناتو در برابر روسیه اعلام کرد.

اورسولا ون در لین، گفت: که آلمان از سیاست گفت‌وگو و فشار بر روسیه حمایت می‌کند.

الکساندر ورشبوو، معاون دبیرکل ناتو نیز دیروز در ورشو اظهارکرد: با ناراحتی اذعان می‌کنیم وارد رقابت راهبردی درازمدت با روسیه شده‌ایم و این مساله نشان می‌دهد ناتو روند جدید تغییرهای خود را بر اساس این ماموریت آغاز می‌کند.

روسیه: ناتو باج‌خواهی می‌کند

دیمیتری گوروتسوف، معاون کمیته امنیت و مقابله با فساد دومای دولتی روسیه در مصاحبه با ریانوستی گفت: از یک سو ناتو قصد دارد تقویت نظامیان خود را در شرق اروپا نشان دهد و از سوی دیگر این اقدام هدفی جز باج خواهی از روسیه و کشاندن مسکو به یک رقابت تسلیحاتی ندارد. به عبارت دیگر، این دور تازه‌ای از جنگ سرد خواهد بود.

وی افزود: روسیه اقدامات متقابلی را برای اقدامات غیردوستانه ناتو اتخاذ
خواهد کرد.

فرانتس کلینتسویچ، رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی شورای فدراسیون روسیه نیز درباره تصمیم غرب برای استقرار یگان‌های جدید پیاده‌نظام و زرهی در شرق اروپا عنوان کرد: بدون این‌که بزرگنمایی باشد، نشست پیمان آتلانتیک شمالی در ورشو تنش‌ها با مسکو را به بالاترین حد ممکن رساند.وی اظهار کرد: نتایج روز نخست نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، تاثیر بسیار منفی بر جهان خواهد گذاشت.

جنگ دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا

در یکی دو روز گذشته همچنین جنگی دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا فراگرفته است. یک آمریکایی در ششم ژوئن توسط گارد روسیه در خارج از سفارت آمریکا در مسکو مورد حمله قرار گرفت.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در همین ارتباط گفت: آن طور که ما دریافتیم این فرد مامور سیا بوده اما می‌توانست هر کس دیگری هم باشد. می‌توانست یک تروریست یا یک افراط‌گرا باشد یا حتی یک بمبگذار انتحاری.جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، پس از حادثه حمله یک پلیس روسی به یک دیپلمات آمریکایی در مسکو طی ماه گذشته، واشنگتن دو مقام روسی را در واکنش به این حادثه اخراج کرد.

حسین امیری

دبیر گروه جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها