مدیرکل سابق خصوصی سازی سازمان مدیریت در گفتگو با جام جم آنلاین :

سهام عدالت به روش فعلی به جایی نمی رسد/ توزیع سهام عدالت خصوصی سازی نبود

مدیر کل سابق دفترامور بنگاهها و خصوصی سازی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت : برای تعیین و تکیلف سهام عدالت باید یک تصمیم انقلابی گرفت ،چرا که توزیع کوپنی سهام عدالت در هیچ کشوری موفقیت آمیزنبوده است.
کد خبر: ۹۱۹۱۲۷
سهام عدالت به روش فعلی به جایی نمی رسد/ توزیع سهام عدالت خصوصی سازی نبود

حسن خوشپور در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید امسال وعده ای که درباره قابلیت خرید و فروش این اوراق داده شده بود اجرایی شود اظهار داشت : چند سالی هست که این بحث مطرح است ،اما من بعید می دانم که امسال به سرانجام برسد . شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت به صورت تعاونی سهام عام درآمد و هدف این بود که آنها را به بورس ببرند ، اما سازمان بورس اعلام کرد که این شرکت ها شرایط یک شرکت بورسی را ندارد.

این کارشناس خصوصی سازی بر این باور است که سهام عدالت دارای آن ویژگی و خصیصه ای که امکان مبادله آن در بازار سهام یا خارج از سهام وجود داشته باشد ندارد و اگر چه گفته می شود ایجاد چنین قابلیتی در حال انجام است اما فعلا نتیجه ای حاصل نشده است. خوشپور در ادامه تاکید دارد که باید هر چه زودتر پرونده سهام عدالت بسته شود ونباید ادامه پیدا کند .

وی راهکار به سرانجام رسیدن سهام عدالت را فروش آن در بورس دانست و گفت : یک برگه ای مثلا به ارزش یک میلیون تومان به دست مردم دادند و از سود سهام بابت اقساط آن کم کردند و یک کارهایی از این شکل انجام دادند که چنین اقداماتی یک نوع بلاتکلیفی برای مردم بوجود آورده است و بر این باورم که باید این پرونده هر چه سریعتر بسته شود. هر جا جلوی ضرر گرفته شود منفعت است چون از سهام عدالت چیزی عاید نمی شود .

خوشپور به واگذاری سهام حدود 60 بنگاه دولتی در قالب سهام عدالت اشاره کرد وافزود : ارقام واگذاری سالهای 86 تا 90 نشان می دهد که سهم عمده واگذاری ها مربوط به سهام عدالت است که این نحو واگذاری به هیچ عنوان خصوصی سازی نبوده و حتی نمایندگان سهام عدالت را هم دولت منصوب می کند و بخش خصوصی درآن نفوذی ندارد .

مدیر کل سابق دفترامور بنگاهها و خصوصی سازی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد که باید برای سهام عدالت یک تصمیم انقلابی گرفت، چرا که توزیع کوپنی سهام عدالت در هیچ کشوری موفقیت آمیز نبوده است . معمولا وقتی سهامی خریداری می شود فرد دو هدف را دنبال می کند یا می خواهد سهام داری کند که درآن صورت یک پتانسیل رشد قیمتی را در نظر گرفته و با توجه به این موضوع برنامه ریزی می کند و یا می خواهد میزان سهامی را که خریداری کرده مدیریت کند ، هر کدام از این اهداف باشد ، آن سهام ارزش دار می شود و فرد بر اساس آن تصمیم به سرمایه گذاری می گیرید ، اما سهام عدالت این خصلت را ندارد و فقط به مردم گفته شده ما این سهم را به شما می دهیم اما آن فرد اطلاعی از بنگاه داری یا شناختی از سهامداری ندارد.

خوشپور در ادامه گفت :اگر تدابیرلازم اندیشیده می شد و فضای لازم بوجود می آمد، فرد می توانست این سهم را اگر تمایل داشت بعد از چند ماه بفروشد، یعنی اجازه خرید وفروش داده می شد با این اقدام آن هدفی که از توزیع مجدد درآمد وانتقال ثروت بود اتفاق می افتاد و سهام عدالت هم به دست آن سرمایه گذار واقعی که می خواست شرکت اداره کند و یا سهامداری کند می افتاد .

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها