«شهر باران» نام برنامه مناسبتی لحظات افطار شبکه اول سیماست که با شروع ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 و 30 دقیقه روی آنتن رفته و در هر قسمت میزبان مهمانانی است که از میان مردم آمده‌اند مهمانانی همچون نزدیکان شهدای جوان مدافع حرم و جانبازان جنگ تحمیلی؛ افرادی که همه در یک واژه با هم مشترکند: خانواده.
کد خبر: ۹۱۷۶۵۳
برکت مدافعان حرم در «شهر باران»

با احسان ارغوانی، تهیه‌کننده این برنامه و پدرام کریمی، مجری گفت‌وگو کردیم و از ضوابط و ویژگی‌های اجرای این برنامه پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

نگاهی به آرامش

احسان ارغوانی از تهیه‌کنندگان جوان و خوش‌سابقه‌ای است که تاکنون برنامه‌های متنوعی را با موضوعات گوناگون روانه آنتن شبکه اول سیما کرده است. او که این روزها تهیه‌کنندگی برنامه عرفانی شهر باران را در ساعات پیش از اذان مغرب این شبکه به‌عهده گرفته، درخصوص محورها و موضوعات اصلی مطرح شده در برنامه می‌گوید: این سری دوم برنامه شهر باران است که این شب‌ها از شبکه یک روی آنتن می‌رود. سری اول برنامه سال 92 پخش شد که در همان زمان هم با استقبال خوب مخاطبان مواجه بود و با چند سال تأخیر، بنا به تصمیم مدیران کنونی شبکه به این نتیجه رسیدیم که سری دوم آن را برای امسال آماده و روانه پخش کنیم.

این تهیه‌کننده تلویزیونی درخصوص چگونگی انتخاب مهمانان و دعوت از آنان برای حضور در برنامه هم می‌گوید: در بحث گفت‌وگو‌ها و دعوت از مهمانان برنامه از آنجا که ما زیرمجموعه گروه معارف شبکه اول سیما هستیم و شبکه اول هم شبکه خانواده است، سعی کردیم چینش و دعوت از این مهمانان را به گونه‌ای ترتیب دهیم که در وهله اول حتما خانوادگی باشند و بعد از آن کوشیدیم برخلاف برنامه‌های دیگر شبکه‌های مختلف در این ساعات که عموما نگاهی اجتماعی دارند، ما در شهر باران رویکرد عرفانی را مدنظر قرار دهیم و مسیر گفت‌وگوها را در این سمت به پیش ببریم، لذا انتخاب مهمانان ما از سیاست‌های کلی شبکه به دور نبوده است و با توجه به همان موضوع عرفانی و خانوادگی که از ما خواسته شده، کوشیده‌ایم مهمانان را به برنامه دعوت کنیم و از حضورشان بهره بجوییم.

مهمانانی از جنس نور

این تهیه‌کننده رمضانی در ادامه به انتخاب مهمانان متفاوت برنامه هم اشاره‌ای می‌کند. افرادی که شاید به اندازه شخصیت‌های شناخته شده در عرصه‌های دیگر معروف نباشند، اما هر یک در زندگی خود و اطرافیانشان چون ستاره‌ای درخشیده‌اند و حرف‌هایی برای گفتن دارند.

ارغوانی توضیح می‌دهد: با توجه به همان حال و هوای این ماه پیش رفتیم و دلمان می‌خواست به این فضای معنوی خدشه‌ای وارد نشود، لذا به سراغ شخصیت‌هایی رفتیم که جایشان در تلویزیون خالی بود. برای مثال فکر می‌کنم تا این قسمت از برنامه تاکنون چهار خانواده شهید مدافع حرم را به برنامه دعوت کرده‌ایم، دو خانواده شهید جنگ تحمیلی و چند جانباز و یکی دو نفر از مداحان سرشناس اهل بیت که حضورشان برای مخاطبانمان هم بسیار با استقبال خوبی مواجه بود و البته در کنار آن حضور افراد شناخته شده‌تری چون بازیگران یا مجریان و ورزشکاران را هم همراه با خانواده‌هایشان داریم. هرچند در گفت‌وگو با همین چهره‌های معروف هم صحبت از جنگ و محورهای عرفانی برایمان در اولویت است؛ چراکه من فکر می‌کنم حرف از نسل بچه‌های جنگ هنوز تمام نشده است و تا زمانی که جوانان مدافع حرممان در حال جنگیدن هستند، وظیفه ماست که درخصوصشان سخن بگوییم و بخشی از برنامه را به آنها اختصاص دهیم، بخصوص این که بخش زیادی از این جوانان، بچه‌های دهه هفتادی هستند؛ همان‌هایی که عده‌ای ممکن بود بگویند از انقلاب و آرمان‌های آن فاصله گرفته‌اند و روحیه انقلابی و جهادی ندارند. می‌خواهیم نشان بدهیم که این‌طور نیست و این جوانان هم در مقام دفاع از ارزش‌ها حرفی برای گفتن دارند.

حسی شبیه به یک گپ خودمانی

پدرام کریمی، مجری جوان برنامه «شهر باران» است که به گفته خودش اجرای یک برنامه مناسبتی افطاری را برای بار اول تجربه می‌کند. او که پیش از این هم سمت مجری‌گری برنامه‌های مختلفی از جمله «امروز هنوز تموم نشده» و «شهر خدا» را در کارنامه داشته است درخصوص روال دعوت از مهمانان کمتر شناخته شده برنامه و هم‌صحبت شدن با افرادی چون خانواده‌های شهدا، جانبازان و مدافعان حرم می‌گوید: هرچه مهمانان کمتر شناخته شده باشند، برای خود من راحت‌تر است و گفت‌وگو کردن با این افراد را بیشتر ترجیح می‌دهم. این مهمانان از جنس مردم جامعه هستند و احساسی که از حرف زدن با آنها دارم برایم خوشایند است؛ حسی شبیه به یک گپ زدن خودمانی که فرد مقابل هم همراهی می‌کند و گفت‌وگو با صمیمیت بیشتری پیش می‌رود. در صورتی که افراد شناخته شده‌تر از آنجا که اکثرشان تجربه مصاحبه‌های زنده و تلویزیونی را داشته‌اند، بیشتر ترجیح می‌دهند خودشان مصاحبه را به جلو برده و هدایت کنند و حتی ممکن است سوالاتی را هم بی‌پاسخ بگذارند که این گفت‌وگو کردن را کمی برایم سخت می‌کند و مکالمه از آن فضای صمیمانه‌اش خارج می‌شود.

مجری شهر باران در ادامه واکنش‌های مخاطبان و استقبال آنان از برنامه را هم امیدوارکننده ارزیابی کرده و معتقد است؛ به هر حال از آنجا که مدتی از پخش شهر باران گذشته بوده و ما سال گذشته برنامه نداشتیم، فکر می‌کردیم شاید این برنامه از یاد مخاطبان رفته باشد و بینندگان قدیمی ارتباطی با برنامه برقرار نکنند، اما با شروع پخش کار استقبال بسیار رضایت‌بخشی را از برنامه دیدیم که برای خود ما و فکر می‌کنم حتی مدیران شبکه هم جای تعجب داشت و بسیار دلگرممان کرد؛ بخصوص حضور خانواده‌های مدافعان شهدای حرم که وقتی برای بار اول به برنامه دعوتشان می‌کردیم واقعا تصورش را نمی‌کردیم که مردم این‌طور از این حرکت استقبال کنند، اما نظرات و درخواست‌هایشان موجب شد ما خانواده‌های شهدای بعدی را هم به برنامه دعوت کنیم و این حرکت حالا در واقع به نوعی امضای شهر باران تبدیل شده است که از این اتفاق هم بسیار رضایت داریم.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها