ریزگردها دوباره وضعیت خوزستان را آشفته کرد و باعث تشکیل جلسه مدیریت بحران کشور شد

طرح‌های غیرکارشناسی، متهم ریزگردهای خوزستان

مشاور رییس سازمان محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین:

مالچ پاشی مقرون به صرفه نیست / جنگل کاری تنها گزینه برای مقابله با گرد وغبار

ریزگردها این روزها باز هم به میهمانی استانهای جنوبی و غربی کشور رفته اند. میهمانی ناخوانده که جز رنج وبیماری حاصلی دیگر برای میزبان خود ندارد. سالهاست در این فصل گردوغبار از کشورهای همسایه راه خود را به سوی مرزهای ایران پیدا کرده است ومسئولان ومقامات دولتی نیز برای بیرون راندن آن کاری نتوانسته اند انجام بدهند .کارشناسان محیط زیست معتقدند در صورت ادامه این روند در اینده ای نه چندان دور بحران ریزگرد اکثرنقاط کشور را در برخواهد گرفت .
کد خبر: ۹۱۴۸۵۶
مالچ پاشی مقرون به صرفه نیست / جنگل کاری تنها گزینه برای مقابله با گرد وغبار

اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان محیط زیست کشور در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه حدود 85درصد ریزگردهای کشورمان منشا خارجی دارد، گفت: خشک شدن تالاب ها، سدسازی های بی رویه و جاده سازی های غیراصولی بر گسترش و بحرانی شدن پدیده ریزگردها موثربوده است.

وی 46 نقطه خارجی را عامل بروز گرد و غبار عنوان کرد و افزود: این نقاط بحرانی در کشورهای عربستان سعودی، سوریه، ترکیه و عراق قرار دارد.

وی مالچ پاشی را یکی از راههای فوری مقابله با تولید گرد و غبار دانست و افزود: این روش اگرچه جلوی گسترش گرد و غبار را می گیرد ولی چندان مقرون به صرفه نیست، زیرا هم هزینه براست و هر 3الی 4سال نیز باید تمدید شود.

کهرم از جنگل کاری به عنوان روشی بادوام برای مقابله با گرد و غبار یاد کرد و گفت:هرهکتار از جنگل حدود هفت ونیم هکتار از ریزگردها را به خود جذب می کند. اینکه گفته می شود در ارتفاعات بالای 1800متر ساخت وساز نشود به همین علت است زیرا در این ارتفاع خاک و گیاهان، آب ابرها را جذب می کنند لذا سبب سرسبزی جنگل ها می شوند و پوشش گیاهی نیز توسعه می یابد.

مشاور رییس سازمان محیط زیست کشورمان با اشاره به اینکه این روزها سدسازی و جاده سازی های غیر اصولی بلای جان منابع طبیعی کشور شده است، تصریح کرد: با مرگ تالاب ها همچون هامون و پریشان نه تنها منابع آبی ازبین رفته بلکه به کانون بحران ریزگردها نیز تبدیل شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامی از سوی کشورهای همسایه برای مقابله با این پدیده شوم نمی شود، گفت:کشورهای همسایه ما به قدری درگیر مسائل سیاسی داخلی خود هستند که برای آنها موضوعی چون ریزگردها از اهمیت چندانی برخوردار نیست و حاضر هم نیستند در باره آن مذاکره ای صورت گیرد.آنها به ایران می گویند اگر می خواهید پول دهید تا مالچ پاشی کنیم و ایران نیز چنین امکانی را ندارد. در این صورت فقط با جنگل کاری در داخل می توانیم تا حدودی با این پدیده مقابله کنیم که این روش نیز در دراز مدت عملی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
-
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
۰
۰
فعلا یك اقدام فوری بكنید . چون غرب ایران در حال خفه شدن است . تا این درختان نكاشته شما سبز شود این ملت نابود خواهد شد .!!
نام
-
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
۰
۰
هرهكتار از جنگل حدود هفت ونیم هكتار از ریزگردها را به خود جذب می كند.
جمله بالا آیا معنایی داره؟غلط املایی درستش كنید
نیما
-
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
لطفا در مورد آلودگی شدید رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت هم مطلب بنویسید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها