برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در آستانه شکل گیری این کمیسیون در مجلس جدید پیگیری برجام همچنین رصد تحولات منطقه و دعوت از وزرای مرتبط با امنیت ملی را از جمله اولویت های این کمیسیون عنوان کردند.
کد خبر: ۹۱۳۷۰۰
رصد جدی برجام در دستور کار/ سفرهای کاری تفریحی نشود/ انتقاد از لابی گری در گروه های دوستی

جواد کریمی قدوسی در گفت و گو با خبرنگار جام جم‌آنلاین، گفت: یکی از مسایل که امروز جنبه قانونی دارد رسیدگی به گزارش اول برجام است که توسط وزیرخارجه به مجلس ارسال شده که بخشی از آن گزارش در دوره قبل ارایه و بخش دیگر باقی مانده و چون ترکیب کمیسیون تقریبا جدید است احتمالا همه درخواست تکرار جلسات را برای استماع داشته باشند.

وی ادامه داد: در تیرماه گزارش دوم وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی ارایه خواهد شد واین کمیسیون باید طبق دو گزارش ارایه شده گزارشی را تدوین و در صحن قرائت کند.

کریمی قدوسی رصد به هنگام مسایل منطقه ای و دعوت از مسئولان مرتبط در این امر را مهم دانست و تصریح کرد: باید اطلاعات اعضای کمیسیون در مورد تحولات یمن،سوریه،عربستان و فضای کشورهای پیرامونی که به امنیت ملی ما بر می گردد به روز شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس دهم اظهار داشت: امروز امنیت داخلی با توجه به تحولات منطقه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است بنابراین با دعوت از وزارتخانه های مرتبط با امنیت ملی از جمله وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزارت کشور باید مسایل امنیت ملی رصد شود.

وی افزود: با توجه به در پیش بودن انتخابات 96 باید فضای امنیت آرامی باشد و کمیسیون امنیت ملی نسبت به تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد حساس باشد.

سفرهای گروههای دوستی تفریحی نباشد

همچنین حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، دعوت از وزرای خارجه و اقتصاد در ارتباط با روند اجرای برجام را از اولویت های کمیسیون امنیت ملی دانست و گفت: همچنین دریافت گزارش از وزارت خارجه در ارتباط با برجام از دیگر اولویت هاست.

وی فعال سازی ظرفیت های سیاست های خارجی مجلس از جمله گروههای دوستی و پارلمانی را اولویت دیگر کمیسیون مطرح کرد و ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی در این ارتباط نقش مستشاری خوبی انجام نداده است و شکل گیری این گروههای دوستی تبدیل به لابیگری شده و سفرها هم بیشتر حالت تفریحی به خود می گیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب گفت: هنوز بخش عمده ای از مفاد مربوط به تبصره 7 قانون برنامه مربوط به حوزه های دفاعی از جمله خارجی اجرایی نشده است به عنوان مثال مثل استفاده از ظرفیت و حضور سرمایه های ایرانیان خارج از کشور.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید تیم های نظارتی بر میزهای وزارت خارجه حضور داشته باشند،به عنوان مثال هر یک از 23 عضو کمیسیون امنیت باید هر کدام مسئولیتی داشته باشند.

پسا برجام،مسایل کشورهای منطقه ای و حضور در سازمان های بین المللی

هادی شوشتری نیز در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، مهمترین اولویت کمیسیون امنیت ملی را به خصوص در ماههای اول نظارت بر حسن اجرای برجام دانست و گفت: باید اولویت ها در این کمیسیون به شکل متوازن تنظیم شود زیرا کار کمیسیون در حوزه سیاست خارجی،امنیت و دفاع است.

وی ادامه داد: شاید انتقادی را که می توان نسبت به دوره نهم کمیسیون امنیت ملی داشت این بود که معتقد بودند نمی توان به دلیل سیال بودن اتفاقات سیاست خارجی برنامه ای را در این کمیسیون در این ارتباط تدوین کرد.

نماینده مردم قوچان در مجلس افزود: بنده معتقدم که حداقل در 4 حوزه می توان اولویت کار را تعریف کرد از جمله: دوران پسا برجام مسایل جهان اسلام وکشورهای پیرامونی و منطقه همچنین حضور در سازمان های بین المللی و دیپلماسی چند جانبه و در حوزه امنیت داخلی و ملی و دفاع هم می توان اولویت های دیگر را طراحی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها