با پرستو گلستانی بازیگر سینما و تلویزیون:

ضعف در فیلم‌نامه‌نویسی باید از بین برود

پرستو گلستانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون دارای لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی است او دوره دو سال و نیم بازیگری را در مدرسه هنرو ادبیات صدا و سیما گذراند و بازی در تئاتر را از سال 65 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد و در سینما هم بازیگری‌اش را با فیلمسازی مثل رسول ملاقلی‌پور با فیلم مجنون آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۱۲۷۴۶
ضعف در فیلم‌نامه‌نویسی باید از بین برود

به گزارش جام جم سیما ، گلستانی به‌تدریج بیشتر فعالیتش را در تلویزیون معطوف کرد و در سریال‌هایی چون پدرسالار، عقیق، به کجا چنین شتابان، مسیر انحرافی، مرد هزار چهره و دردسرهای عظیم هنرنمایی کرد. با گلستانی که چندی پیش سریال موفق پدرسالار با هنرنمایی او از شبکه‌ آی‌فیلم بازپخش شد، درباره این اثر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

در چند سال اخیر حضور موفقی در سریال‌های پرمخاطبی مثل دردسرهای عظیم و قرعه داشتید. بازی در تلویزیون برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

اغلب دوستان معتقدند من در سال‌های اخیر کم‌کار شده‌ام، اما در حقیقت گزینه‌ای کار می‌کنم و فقط نقش‌هایی را که دوست دارم بازی می‌کنم. نام سازنده و تهیه‌کننده، حضور عوامل تولید حرفه‌ای و کاربلد و فیلمنامه باکیفیت برای من در قبول یک نقش خیلی مهم است. بنابراین فقط در سریال‌های با کیفیت تلویزیونی حضور پیدا کرده‌ام.

تجربه‌های خوبی با کارگردان‌های جوان داشته‌اید؟

من مشکلی بابت کارکردن با جوان‌ها ندارم و ملاکم حرفه‌ای بودن و تسلط به کارکارگردان است و به سن و سال و پیر یا جوان بودنشان کاری ندارم.

بازیگرانی که در سریال خوب و موفق تلویزیونی بازی می‌کنند در بین مردم هم محبوبیت زیادی به دست می‌آورند؟

تلویزیون رسانه ملی ما ایرانی‌هاست و همه ملت در هر گروه سنی و با هر نوع سطح سواد، دانش و معلوماتی برنامه‌های مختلف تلویزیونی را دنبال می‌کنند. شاید به همین دلیل است که حساسیت و دقت من در قبال نقش‌های پیشنهادی در تلویزیون نسبت به سینما دوچندان است. در همه سال‌هایی که بازی می‌کنم مورد لطف و حمایت مردم بوده و از تشویق و اظهار‌نظرهایشان کلی انرژی مثبت دریافت کرده‌ام.

آیا با توجه به همکاری موفقی که با برزو نیک‌نژاد در دردسرهای عظیم داشتید پیشنهاد بازی در سریال قرعه را پذیرفتید؟

در شروع و دعوت به دفترتولید سریال قرعه با فیلمنامه‌ای روبه‌رو نبودیم. من به اعتبار حضورم در دردسرهای عظیم و آشنایی که با سبک کاری برزو نیک‌نژاد داشتم این پیشنهاد را پذیرفتم. حضور و نام سیروس مقدم و الهام غفوری در کنار این پروژه هم برایم خیلی حائزاهمیت بود. نیک‌نژاد سال‌ها در سمت دستیاری در کنار بزرگان تجربه‌اندوزی کرده بود و از چند سال قبل به فیلمسازی و سریال‌سازی پرداخت و بنابراین به‌درستی کارش را بلد است و می‌داند که از بازیگرچه می‌خواهد و چه می‌خواهد بسازد. البته معمولا در بیشتر مواقع در سریال‌های مناسبتی متن‌ها آماده نیست و به عنوان بازیگر باید به شرایط کلی اثر اعتماد کنید، البته شتابی که برای تولید به موقع قرعه وجود داشت باعث شد مقداری کیفیت کار نزول کند و با این تفاصیل در نظر‌سنجی‌های سازمان قرعه بالاترین رای را آورد. هر چند می‌توانست سریالی بهتر از این باشد.

ردپایی از حس و حال سریال پایتخت با حضور نسرین نصرتی و بازیگر نقش مقابلش در سریال قرعه دیده می‌شد؟

من این نظر را قبول ندارم و این دو کار بسیار با هم تفاوت دارند.

شخصیت آذر در سریال قرعه هم با توجه به خاستگاه‌اش مقداری با دیگر شخصیت‌های زن سریال متفاوت بود؟

از همان ابتدا طی صحبت‌هایی که با برزو نیک‌نژاد داشتم، به این نتیجه رسیدیم که نقش آذر در میان اهالی این محله کمی متفاوت از دیگر زن‌ها باشد، اما درعین حال اصلا به سمت غرور و فخرفروشی نرود و تمام رفتارهایش بیشتر از روی سادگی ذاتی‌اش بوده و در کارهایش عمدی نباشد و آذر به دلیل شرایطی که از گذشته تا به حال در آن قرار گرفته است، رفتارش کمی دچار تغییر شده و به نسبت آدم‌هایی که در محله زندگی می‌کنند کمی متفاوت است. آذر هنوز هم سادگی آنها را دارد، اما جنس این سادگی کمی تغییر کرده و او را فردی تازه به دوران رسیده کرده است.

شما کارهای مناسبتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را تجربه کرده‌اید. این کارها نسبت به سریال‌های عادی چه تفاوت‌هایی دارند؟

در کلیت حضور در سریال‌هایی این نوعی به علت فشردگی در تولید برای پخش به موقع توام با خستگی و فشار برای همه عوامل ازجمله بازیگران است. اما به دلیل این‌که فضای سریال‌های نوروزی شاد و مفرح است و مردم حال و هوای خوبی دارند برایم جذاب هستند و کارهای ماه رمضانی هم چون همه بعد از افطار در خانه هستند بیشتر دیده می‌شود و اگر ماحصل کار برای مخاطب رضایتبخش باشد، برای ما یک موفقیت محسوب می‌شود و تحمل سختی‌ها ارزش پیدا می‌کند.

در سال‌های اخیر نقش زنان متشخص و پولدار را در سریال‌هایی مثل به کجا چنین شتابان، دردسرهای عظیم بخوبی بازی کردید. چقدر به این ویژگی در نقش‌هایتان علاقه دارید؟

در وهله اول این نوع نقش‌ها به من بیشتر پیشنهاد شده است و بازیگر باید بتواند نقش‌های متفاوت و دور از هم را بازی کند و دوستان کارگردان تشخیص داده‌اند که من می‌توانم این نوع نقش را بازی کنم و امیدوارم بتوانم از عهده‌اش برآمده باشم.

در سال‌های اخیر اغلب بازیگران میانسال و باتجربه عقیده دارند برای این گروه سنی کمتر نقش خوب و تاثیر‌گذاری نوشته می‌شود. دلیل این مساله چیست؟

نباید فراموش کنیم که جوان‌ها بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و مخاطبان اصلی سریال‌ها محسوب می‌شوند و هر چقدر قهرمان سریال‌ها جوان باشند در نتیجه سریال مخاطب بیشتری خواهد داشت. به نظرم باید در سریال‌سازی بیشتر به موضوعات روز جامعه پرداخته بشود. در هر حال این مساله دلیل نمی‌شود در فیلمنامه‌ها نقشی مناسب برای شخصیت‌های میانسال نوشته نشود. نکته‌ای که اغلب کارشناسان هنری در آن هم عقیده هستند بحث ضعف در فیلمنامه‌نویسی درایران است که باید ازبین برود.

آیا از بازی در سریال پدر‌سالار خاطره‌ای هم دارید؟

همه لحظات این سریال پر از خاطرات خوب و دلنشین از مجالست و همنشینی با بزرگان بازیگری مثل استاد کشاورز، خیرآبادی و جمیله شیخی بود و همه مثل یک خانواده در کنار هم بودیم؛ اتفاقی که این روزها کمتر در فیلم‌ها و سریال‌ها رخ می‌دهد که فضای پشت صحنه این‌قدر گرم، صمیمی و مهربانانه باشد.

به عنوان یک بازیگر باسابقه چقدر اهل تعامل با کارگردان و ارائه پیشنهاد درباره نقشی که بازی می‌کنید، هستید؟

در اغلب اوقات با کارگردان‌ها همفکری و تعامل دارم و البته ممکن است گاهی پیشنهادهایی ارائه کنم و پذیرفته شود و این احتمال نیز وجود دارد درباره برخی پیشنهادها کارگردان مخالفت کند و این امرطبیعی است و ماحصل کار با این بحث‌ها بهتر خواهد شد و چون فیلمسازی و سریال‌سازی یک کار گروهی است به خرد‌جمعی اعتقاد دارم.

کار برای کودکان در تئاتر که به آن علاقه دارید چه ویژگی‌هایی دارد؟

من رسالت خود می‌دانم برای کودکان کارکنم و باید فرهنگسازی برای آدم‌ها از کودکی آغاز شود و چه رسانه‌ای بهتر از تئاتر برای تحقق چنین خواسته‌ای می‌توان در نظر داشت.

پدرسالار ساختاری ساده و صمیمی داشت

سریال پدرسالار با وجود این‌که 25 سال پیش ساخته شده، اما برای مخاطب همچنان دارای جذابیت است و سریالی موفق از زنده‌یاد اکبر خواجویی بود. سریالی که ساختارساده و داستانی صمیمی و خوبی داشت و مخاطب با دیدن این سریال تصور می‌کرد که بخشی از زندگی خود را در قاب کوچک تلویزیون می‌دید. زنده‌یاد خواجویی خیلی دقیق، موشکافانه و درست به رفتار‌شناسی خانواده‌های ایرانی طبقه متوسط با نگره سنتی در دهه 70 پرداخت و در کنارش تقابل بین نسل‌ها و این‌که همنسل جوان و همنسل باتجربه در برخی رفتارهایشان نیازمند بازنگری و اصلاح هستند را در بن‌مایه اثرش به تصویر کشید. یکی دیگر از علل موفقیت مجموعه پدرسالار انتخاب هوشمندانه، درست و دقیق بازیگران برای ایفای نقش‌هایشان بود. مرحوم حمیده خیرآبادی و جمیله شیخی، محمد‌علی کشاورز، محمود پاک‌نیت، ناصر هاشمی، کمند امیر‌سلیمانی و سایرین همگی در نقش‌هایی که بازی کردند درخشش داشتند و ترکیبی متنوع از بازیگران جوان و باسابقه در مجموعه حضور داشتند و ماحصل کار در طول شش ماه واقعا لذتبخش بود. برای نسل ما بازیگری در آن دوران در حکم یک مدینه فاضله و انجام کار فرهنگی و هنری ارزشمند بود که این روزها این بخش بازیگری کمرنگ‌تر شده است.

احمد محمد‌اسماعیلی / قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها