پژوهش ها در خصوص کم آبی بدن نشان می دهد،علائمی مانند سردرد،انقباض عضلانی،افزایش دمای بدن،تحریک پذیری،از دست دادن تمرکز و... از عوارض ابتلا به دهیدریشن و کم آبی در ماه رمضان است.
کد خبر: ۹۱۲۶۵۱
راهکارهای مقابله با تشنگی در ماه رمضان

به گزارش جام جم سرا ، بهره مندی از الگوهای درست غذایی در ماه رمضان نه تنها سلامت جسم، تندرستی و شادابی را ضمانت می کند بلکه باعث افزایش تاثیرات معنوی و اجتماعی می شود. از این رو همواره کم آبی بدن و خطر از دست دادن آب بدن یا دهیدریشن از جمله تبعات بی توجهی به تغذیه سالم در ماه رمضان است.

تحقیقات نشان می دهد در ماه رمضان افرادی که بیشتر در معرض این بیماری هستند کودکان، نوجوانان و سالمندان هستند.

این سه گروه بیشتر در معرض خطر از دست دادن آب بدن قرار دارند از این رو پیروی از یک رژیم غذایی متعادل در ماه رمضان برای آنها ضروری است.

75 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد و کم آبی زمانی رخ می دهد که حجم آب از دست رفته بیشترر از میزان دریافتی مورد نیاز بدن باشد.همچنین در بیماران دیابتی افزایش ناگهانی قند خون باعث از دست دادن آب بدن می شود . افرادی که در ماه رمضان فعالیت های روزانه مانند ورزش را تکرار می کنند از دست دادن آب بدن نیز خطر به شمار می رود.

پژوهش ها در خصوص کم آبی بدن نشان می دهد،علائمی مانند سردرد،انقباض عضلانی،افزایش دمای بدن،تحریک پذیری،از دست دادن تمرکز و... از عوارض ابتلا به دهیدریشن و کم آبی در ماه رمضان است که نشان می دهد افراد در وعده های افطار و سحر نکات لازم تغذیه ای را رعایت نکرده اند.

به منظور پیشگیری از ابتلا به دهیدریشن در ماه رمضان باید آب مورد نیاز بدن در زمان افطار تا سحر با نوشیدن انواع مایعات جبران شود.در وعده سحر نوشیدن آبی که کمی نمک به آن اضافه شده است به منظور پیشگیری از ابتلا به کم آبی کمک می کند.

نوشیدن آب میوه های صنعتی و مصرف برخی میوه ها مانند گوجه سبز و آلو باعث تشدید تشنگی می شود و همین مسئله باعث افزایش کم آبی بدن و ابتلا به دهیدریشن می شود.

مواد غذایی مانند، شیره نارگیل، نارگیل، هویج، سیب زمینی،آب انار و موز مواد غذایی هستند که به حفظ آب بدن و جبران کم آبی کمک می کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم به حفظ آب در بدن به خصوص افرادی که به دهیدریشن مبتلا شده اند کمک می کند.

مواد غذایی حاوی پتاسیم که به برقراری تعادل میان الکترولیت های بدن کمک کرده در پیشگیری از ابتلا به کم آبی بدن در ماه رمضان کمک می کند.

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در ماه رمضان در وعده افطار و سحر نوشیدن آب را افزایش می دهد و احتمال کم آبی بدن را در طول روز بالا می برد.از این رو توصیه می شود مصرف پروتئین در وعده های غذایی ماه رمضان کاهش پیدا کند.

نوشیدن قهوه، چای پررنگ، نوشابه های گازدار و مصرف شکلات به دلیل داشتن کافئین یکی از عواملی است که احتمال کم آبی بدن را در ماه رمضان افزایش می دهد.

در صورت ابتلا به کم آبی و ظاهر شدن علائمی مانند غش،سردرد،دردهای شدید عضلانی فرد بیمار هر چه سریعتر باید به پزشک مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

ورزشکاران به نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز عادت دارند از این رو به ورزشکاران توصیه می شود از انجام حرکات ورزشی سنگین در ماه رمضان خودداری کنند تا بدن شان به آب کمتری نیاز داشته باشند و در وعده افطار تا سحر حجم نوشیدن مایعات سالم را افزایش دهند.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
fereshteh
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
۰
۰
ممنون از اطلاعات های مفیدتان
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها