چهارمین دورهمی دوستانه دِوو سواران از سراسر ایران در پارک آبشار تهران برگزار شد

زمانی برای احوالپرسی از دِووها

به نظر می‌رسد طراحان ام‌وی‌ام 110 تلاش می‌کنند با بروزرسانی‌ مکرر، خاطره دوو ماتیز را از یادها ببرند

کشمکش بر سر تصاحب ایده

بازار خودروهای کوچک شهری ایران در سال‌های دهه 70، به معنی واقعی کلمه سرد بود و در جاده‌های شهری، تنها شاهد حضور چند نمونه از خودروها بودیم. خودروی قدیمی رنو 5 فرانسه که از سال‌های پیش از انقلاب آمده بود و طرفداران خودش را داشت، یکی از آنها بود. فرزند وطنی آن که با همان شکل و شمایل فقط اسم عوض کرده بود و جوان‌ترها آن را با نام سپند می‌شناختند، خودروی بعدی این رده بود و البته تنها رقیب این بازار هم پراید بود که آن روزها تازه از سرزمین مادری‌اش آمده بود و هنوز اول راه حضورش بود.
کد خبر: ۹۱۰۳۴۷
کشمکش بر سر تصاحب ایده

در همین حال و هوا، خودرویی از راه رسید که به دلیل خوش‌نام بودن زادگاهش ـ به علت حضور پررنگ پراید از یک سو و داشتن امکانات رفاهی و شکل و شمایل مدرن آن روز از سوی دیگر ـ بازار کم‌مصرف‌ها را بسرعت به سوی خود جلب کرد.

شرکت خودروسازی دوو در میان سایر تولیداتش، نمونه کوچک و شهری خود را که ماتیز نام داشت، روانه ایران کرد تا به این وسیله، نگاه مردم را نسبت به سردی بازار خودروهای درون‌شهری متمایز کند. ماتیز بسرعت در میان مردم بخصوص خانم‌ها با استقبال روبه‌رو شد؛ اما همین استقبال، باعث بالا رفتن قیمت آن شد، به نحوی که با بالاتر رفتن از محدوده قیمتی خودروهای نسبتا بزرگی همچون پژو روآ و پراید به مرور به حاشیه رانده شد. این به حاشیه رفتن، آن‌قدر ادامه داشت تا تولید آن به دلیل ارتباط داشتن با جنرال‌موتورز آمریکا متوقف شد و آن وقت بود که چینی‌ها از راه رسیدند.

ظهور مجدد ماتیز

بعد از آن‌که شرکت جنرال موتورز آمریکا سال 1999 شرکت دووی کره‌جنوبی را خرید، همانند ‌سایر مدل‌های بسیار موفق چون اسپرو و سیلو، تولید ماتیز نیز ناچار از بازار خودروی کشورمان رخت بر بست، اما این پایان داستان این خودروی محبوب نبود. سال 2010، شرکت دوو نسل کاملا متحول شده ماتیز را با عنوان Creative‌ روانه بازار کرد. طراحی ماتیز جدید که بر پایه ساختار کلی خودروهای کوچک GM انجام شده، حدود 27 ماه زمان برد و همزمان با عرضه این خودرو در کره جنوبی، ماتیز جدید در بیش از 150 بازار دیگر در سراسر جهان شامل اروپا، آسیا و آمریکای شمالی نیز عرضه شد.

ماتیز جوان که در رقابت با هم‌رده‌ای‌های خود از جادارترین‌ها به حساب می‌آید، طولی برابر با 3595 میلی متر، عرضی برابر با 1595 میلی متر، ارتفاعی برابر با 1520 میلی متر و در نهایت فاصله دو محوری برابر با 2375 میلی متر دارد و با توجه به سبک خاص طراحی‌اش، جلوه‌ای کاملا اسپرت و پویا به خود گرفته است.

چراغ‌های بزرگ جلو به صورت زیبایی از نمای جلو تا پشت کاپوت کشیده شده، با لنزهای شفاف پلی‌کربنات و کاسه‌هایی با پوشش آلومینیومی، حالتی الماس‌گونه به وجود آورده‌اند که در مجموع، نمای جلوی خودرو را بسیار متفاوت‌تر از نمونه قبلی خود کرده است.

مجهز شدن ماتیز به باله عقب، علاوه بر این که به اسپرت کردن این خودرو افزوده، کمک بسیار زیادی به پایداری آن کرده است.

اگر به داخل کابین ماتیز نگاه کنیم،‌ متوجه می‌شویم طراحی داخل نیز ادامه و تقارن بخش بیرونی آن است که علاوه بر اصرار طراحان به حفظ زیبایی و به روز بودن، حفظ فضای سرنشینان نیز به‌طور ویژه در نظر گرفته شده است. به خاطر فاصله موجود بین محورها در ماتیز فضای پا برای سرنشینان در جلو و عقب به طور غیرقابل مقایسه بهبود یافته است.

صندلی‌های به کار برده شده در این خودرو علاوه بر این که دارای طرح‌های زیبایی هستند، دربرگیرندگی بسیار خوبی را در سر پیچ‌ها برای سرنشینان ایجاد می‌کنند که در رفع خستگی آنها نیز بسیار موثر است.

ماتیز جدید به یک پیشرانه 16 سوپاپ DOHC چهارسیلندر مجهز است که با حجم موتور 995 سی‌سی و توانایی تولید 70 اسب بخار در 6400 دور موتور در دقیقه می‌تواند، حداکثر گشتاور 94 نیوتن بر متر را در 4800 دور در دقیقه ایجاد کند. این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک که توسط GM بهینه‌سازی شده و تعویض‌های سریع‌تر و نرم‌تری را فراهم می‌آورد، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو در آزمون تصادف موسسه NCAP توانسته چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی را به دست بیاورد.

ام‌وی‌ام 110اس (MVM110S)

از آنجا که معمولا خودروسازان چینی در تولیدات خود از ایده‌های سایر خودروسازان، نهایت استفاده را می‌برند و در کپی‌سازی از آنان، کارنامه درخشانی دارند، خیلی سریع به سمت تولید خودروی شهری کوچکی رفتند که شباهت‌ زیادی به مدل ماتیز از شرکت دوو یا جنرال‌موتورز داشت.

MVM Chery100 همانند رقیب خود، خودروی کوچک ایده‌آلی است که با داشتن طراحی مدرن و زیبا یک خودروی کاملا شهری به حساب می‌آید.

چینی‌ها با کمک تیم طراحی تورینوی ایتالیا سعی کردند، با تغییرات گسترده در ظاهر این خودرو معایب نسل قبلی را برطرف کنند، هرچند این به روزرسانی در نسخه ام‌وی‌ام 110اس کاملا مشهود به نظر می‌رسد، در نهایت هنوز قدرت طراحی مالک اصلی آن یعنی ماتیز را که توسط تیم خلاق ایتال‌دیزاین صورت گرفته است، نمی‌توان کتمان کرد.

در این نسخه با تغییراتی در کاپوت و ایجاد انحنا در سپر جلوی خودرو تلاش شده، چهره‌ای خندان خلق کنند. اگر برای اولین بار بخواهید در عقب را باز کنید، شاید پیدا کردن دستگیره ، کمی شما را با مشکل مواجه کند. در طراحی جدید این خودرو، دستگیره در‌های عقب با انحنای در ادغام شده است. در قسمت عقب هم دیگر از چراغ‌های بزرگ و نامتناسبی که در نسخه قبل وجود داشت، خبری نیست و این اتفاق با نصب پوشش‌ مشکی‌رنگ، جلوه بهتری به خود گرفته است. در پایین هم طرح لبخند با استفاده از ادغام چراغ‌های مه‌شکن با هم توسط پوشش مشکی‌ رنگ تکرار شده است،‌ اما نکته منفی در این قسمت،‌ کوچک ماندن در صندوق است که استفاده کامل از فضای بار این خودرو را با محدودیت مواجه می‌کند. داخل اتاق،‌ استفاده از رنگ مشکی برای طراحی داشبورد، اتفاق تازه‌ای نسبت به نسل قبلی است. هرچند جنس داشبورد همچنان از کیفیت خوبی برخوردار نیست، تغییر ظاهری آن و استفاده از رنگ نقره‌ای برای دریچه‌های هوا در اطراف و وسط داشبورد کمک بزرگی به زیباتر شدن آن کرده است. فضای مربوط به نشانه‌های کیلومتر نیز به کلی تغییر کرده و به صورت دیجیتال و به رنگ قرمز درآمده است.

تغییر دیگری که در نسخه جدید ام‌وی‌ام 100 رخ داده ، استفاده از موتور یک لیتری است که 3 سیلندر دارد و 68 اسب بخار قدرت و 93 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند این خودرو را تا حداکثر 150 کیلومتر در ساعت پیش ببرد. طبق گفته شرکت سازنده، مصرف ترکیبی این خودرو 2‌/‌4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. این در حالی است که در نسخه قبل،‌ دو گزینه برای موتور با حجم‌های 8‌/‌0 و 1‌/‌1 لیتری وجود داشت که به ترتیب، یکی 51 اسب بخار و 70 نیوتن‌متر گشتاور و دیگری 68 اسب بخار و 90 نیوتن‌متر گشتاور را فراهم می‌کردند. نقطه اشتراکی که در هر دو نسخه ام‌وی‌ام وجود دارد، ضعف آنها از نظر ایمنی است. هرچند در نمونه جدید آن از امکانات ترمز ABS و EBD استفاده شده‌، اما در مورد این که این خودرو در آزمون تصادف از 5 ستاره ایمنی، چند ستاره توانسته به دست بیاورد، اطلاعاتی در دست نیست.

جدال 2 خودروساز

سال 2003 شرکت جنرال موتورز قصد داشت ، با تولید و عرضه این خودرو با نام جدید شورلت اسپارک، بخشی از بازار چین را به دست آورد، ولی هنگامی که خودروی خود را در نمایشگاه خودروی چین عرضه کرد، با کمال تعجب متوجه شد ، شرکت چری خودروی چینی QQ3 را با ظاهری کاملا مشابه و با قیمت فقط 2000 دلار (معادل حدود 7میلیون تومان) عرضه کرده ‌است. در این زمان بود که جدالی شدید بین جنرال موتورز و چری آغاز شد و کار به شکایت رسمی در دادگاه بین‌المللی حقوق معنوی و مالکیت از طرف جنرال موتورز به خاطر تقلب آشکار در طراحی یک خودرو کشیده شد. نتیجه این شکایت هیچ‌گاه مشخص نشد و جنرال‌موتورز به تولید شورلت اسپارک از روی نمونه ماتیز ادامه داد. چری نیز بی‌تفاوت به عواقب این ادعا سری دوم و سوم این محصول را تولید و روانه بازار کرد.

جدول مقایسه دوو ماتیز و ام‌وی‌ام 110

محمدرضا نجفی‌

‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها