پسر مودب، سر به زیر و آرام فوتبال ایران، اما فقط لازم است او را در زمین فوتبال ببینید، تا نظرتان به طور کلی درباره اش فرق کند. در زمین وقتی روبه‌روی حریف قرار می‌گیرد، هیچ نشانی از آرامش ندارد و شبیه ببری است که هر آن از جناح راست، می‌خواهد حمله کند.
کد خبر: ۹۰۹۸۸۰
حضور ایرانی‌ها در بارسا و رئال غیرممکن نیست/  به من می‌گویند سن بالا!

به گزارش جام جم ورزشی و به نقل از روزنامه جام جم ، علیرضا جهانبخش داخل زمین با بیرون از زمین فرق دارد. او در عین سر به زیر بودن بسیار خونگرم است و بخوبی هم برای یک گفت‌وگوی متفاوت از ما میزبانی می‌کند.

به نظر من حضور بازیکنان ایرانی حتی در رئال‌مادرید یا بارسا غیرممکن نیست. من فهمیدم شما هر هدفی داشته باشید می‌توانید به آن برسید، حتی به سطح بازی در تیم‌هایی مثل رئال. البته باید بگویم رسیدن به چنین هدفی واقعا سخت است.

این باشگاه‌ها با طرز تفکری که دارند، سخت بازیکن می‌گیرند، اما فراموش نکنیم ما در گذشته در بایرن، هامبورگ، اوساسونا، فرانکفورت، هرتا و... بازیکن داشتیم و این نشان می‌دهد ایرانی‌ها می‌توانند به باشگاه‌های بزرگ برسند.

الان کمی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. هر چقدر هم می‌گذرد قاعدتا سخت‌تر می‌شود؛ اما هیچ‌چیز بعید نیست. من خودم در اروپا هستم و دارم تمام تلاشم را برای پیشرفت می‌کنم.

جزو سن بالاها هستم

متاسفانه تفکر اشتباهی درباره سن بازیکنان وجود دارد. من به طور قطع همین‌جا می‌گویم اروپایی‌ها از بیرون از قاره دیگر بازیکن 25 سال هم نمی‌گیرند. شاید بندرت پیش بیاید که بگیرند. هدفگذاری باشگاه‌های اروپایی برای سال‌های آینده است. می‌خواهند بازیکنانی بگیرند که در سال‌های بعد به کارشان بیاید. من در هلند هستم. تا به حال ندیدم هیچ باشگاهی در این کشور از خارج از اروپا، بازیکن بالای 25 سال بگیرد. به جرات می‌گویم اکثر بازیکنان که می‌آیند زیر 23 سال هستند. این یعنی سن فوتبال تغییر کرده است. یک چیز جالب به شما بگویم. امسال مربی آلکمار به من گفت تو جزو سن بالاهای تیم هستی. من فقط 22 سال دارم. هر وقت تیم را تقسیم می‌کند من را جزو سن بالاهای تیم می‌گذارد!

حرف احساسی به طارمی می‌زنند

شنیده‌ام به طارمی می‌گویند عجله نکن و به اروپا نرو. این حرف‌هایی که به او می‌زنند احساسی است. طارمی امسال شرایط خوبی دارد. قاعدتا طرفداران پرسپولیس دوست دارند او بماند، حرف احساسی می‌زنند. ولی از آن طرف نگاه نمی‌کنند که اگر مهدی به اروپا برود، از پرسپولیس رفته و این افتخاری است. به نظر من اگر مهدی طارمی امسال نرود کار برایش خیلی سخت می‌شود. مهدی از الان به بعد می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد، مثل من یا مثل سردار و عزت‌اللهی و بقیه بچه‌ها. همه ما از سن جوانان رفتیم. وقتی رفتیم که سنمان پایین بود. سن هرچقدر بالاتر برود کار هم سخت‌تر می‌شود. احسان حاج صفی و کریم انصاری‌فرد البته در سن بالاتری آمدند ولی الان شرایط خوبی دارند. البته برای کریم وضعیت بهتر بود، احسان هم بازی‌اش را کرده و خوب بوده. این نشان می‌دهد بازیکنان ایرانی می‌توانند پیشرفت کنند. من استعدادهای فوتبال اروپا را می‌بینم و با بازیکنان خودمان مقایسه می‌کنم و می‌بینم اکثر بچه‌های ما می‌توانند در اروپا بازی کنند. خودم هم با مهدی طارمی حرف زدم و به او گفتم اگر پیشنهادی هست حتما این کار را کن. اگر نکنی دیگر سال بعد شرایط سخت‌تر می‌شود.

از پیشنهادهای اروپایی ایرانی‌ها شنیده‌ام!

من هم شنیده‌ام که می‌گویند بازیکنان ایرانی از اروپا زیاد پیشنهاد دارند. از حرف تا عمل، فاصله است. پیشنهاد که همیشه هست. این گمانه‌زنی‌ها هم همیشه وجود دارد. به نظرم فوتبالیست باید واقع بین باشد. ممکن است یک نفر بیاید و بگوید می‌توانم تو را فلان تیم ببرم. این که نمی‌شود پیشنهاد. در واقع حرفی که طرف می‌زند پیش‌بینی است. تا وقتی پیشنهاد رسمی نباشد نمی‌شود اسمش را گذاشت پیشنهاد. من از بچه‌هایی که می‌گویند این پیشنهادها را دارند، خواهش می‌کنم قبول کنند و به فوتبال اروپا بروند چون می‌توانند پیشرفت کنند. هر چقدر بازیکن ایرانی در اروپا بیشتر شود احتمال پیشرفت ما هم بیشتر است.

به من هم از این پیشنهادها شد

از همین پیشنهادهای این شکلی به من هم شد. مثلا می‌گفتند منچستر و سلتیک ما را می‌خواهد و می‌گفتند با این باشگاه‌ها حرف می‌زنند. ولی من سعی می‌کنم واقع‌بین باشم و به این گمانه‌زنی‌ها هم توجه نکنم. دید من نسبت به این گمانه‌زنی‌ها مثبت هست ولی تا وقتی پیشنهاد رسمی نرسد، برایم زیاد مهم نیست. باید حواسمان را جمع کنیم.

سردار هم مشکل این گمانه‌زنی‌ها را داشت و می‌نوشتند از باشگاه‌های بزرگ پیشنهاد دارد. الان خودش خیلی خوب این قضیه را کنترل می‌کند. اتفاقا با او صحبت کردم و خودش می‌گوید پیشنهادهایی هست ولی الان فکر کردن به آنها زود است. من درباره باشگاه‌های بزرگ به شما یک چیز بگویم. آنها تا وقتی با بازیکنی تمام نکنند، اصلا درباره او حرف نمی‌زنند. همین موضوع نشان می‌دهد چیزهایی که درباره انتقال بازیکنان به بعضی باشگاه‌ها می‌گویند، به واقعیت نزدیک نیست و در واقع گمانه‌زنی است. ما بازیکنان هم باید حواسمان را جمع کنیم.

برایم هلند بهتر است

امسال دو سه پیشنهاد برایم وجود داشت. با مدیر برنامه‌هایم حرف زدم. آنها مستقیما با باشگاه ما حرف زده بودند. پیشنهادها هم بیرون از هلند بود ولی من خودم دوست داشتم در هلند بمانم. به نظرم همین جا برایم خوب است و فعلا کافی است. تیم ما امسال بین مدعیان خواهد بود. آلکمار امکانات و شرایط خوبی دارد و بین سه تیم اول است. خدا را شکر من را بیشتر شناخته‌اند. فعلا به اینجا فکر می‌کنم و در آینده به لیگ‌ها و تیم‌های دیگر.

شاید با هواداران عکس نگیرم فکرهای منفی کنند

(جهانبخش در هلند چند بار بازیکن ماه تیمش شد. بازیکنی که این عنوان را به دست می‌آورد، باید در مراسمی خاص حاضر باشد که برای ایرانی‌ها چندان مناسب نیست. وقتی از جهانبخش در این باره می‌پرسیم توضیحاتی می‌دهد) قاعدتا فرهنگ ما با اروپا فرق دارد. خب ما دین‌مان و مذهب‌مان متفاوت است و باید یک چیزهایی را رعایت کنیم. من خودم سعی کردم تا جایی که می‌شود حساسیتی به وجود نیاید. در اروپا این رفتارها یک مقدار جاافتاده نیست؛ این‌که بعضی‌ها بخواهند با شما عکس بگیرند و شما دوری کنید. این در اروپا جا نیفتاده و آن‌وقت درباره شما فکرهای منفی می‌کنند. حتی ممکن است نسبت به ایرانی بودن و فرهنگ مان هم فکرهای منفی کنند. من تلاش می‌کنم به این جاها نروم. خیلی سعی می‌کنم رعایت کنم. الان خیلی از فوتبالیست‌های بزرگ هم در خارج از زمین واقعا خیلی حواسشان
به همه چیز هست.

حرف‌های بعضی‌ها را قبول ندارم

همه باشگاه‌ها و همه کشورهای دنیا دارند پیشرفت می‌کنند. تیم‌های ملی روز‌به‌روز بهتر می‌شوند. کشورها بزرگ‌ترین مربیان دنیا را می‌آورند تا پیشرفت کنند. این‌که می‌گویند گروه ایران راحت و عین آب خوردن به جام‌جهانی می‌رود، اصلا درست نیست. من این حرف‌ها را قبول ندارم. تیم‌های رقیب ما بهترین امکانات و بهترین مربیان را برده‌اند. قطر دارد برای جام جهانی 2022 آماده می‌شود و از الان سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. تیم‌های دیگر گروه هم همین‌طور. آنها دغدغه مالی ندارند. گروه سختی داریم ولی شناخت خوبی از قدرت رقبای خود داریم. قاعدتا یک سری چیزها به صعود ما به جام جهانی کمک می‌کند. برای ما مقدماتی جام‌جهانی از الان شروع شده و باید به آمادگی خوبی برسیم. به امید خدا از اولین بازی محکم کار می‌کنیم.

مهره‌های خوبی داریم

اگر اشتباه نکنم یک زمانی می‌گفتند تیم ملی پیر است. بعد از جام ملت‌ها دیدید که رفته رفته جوان‌ها به تیم تزریق شدند. الان فکر می‌کنم یک میکس خوب از جوان‌ها و با‌تجربه‌ها را داریم. این خیلی به تیم ملی کمک می‌کند. بچه‌های جدید هم خیلی انگیزه دارند. می‌توانند از تجربیات قدیمی‌ها استفاده کنند. مهره‌های خوبی داریم. اکثرشان در لیگ خوب کار می‌کنند و می‌توانند مدعی حضور در ترکیب تیم ملی باشند.

مردم برای فوتبال به خیابان ریختند

قیاس والیبال و فوتبال کار درستی نیست. والیبال به خاطر نتایجی که گرفته باعث شده علاقه مردم به این ورزش بیشتر شود ولی همان‌طور که می‌دانید فوتبال واقعا فرق دارد. ما یک بر صفر به آرژانتین می‌بازیم و مردم به خیابان‌ها می‌ریزند و شادی می‌کنند. در والیبال بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. پس فوتبال واقعا فرق دارد.

درباره اسلام از من می‌پرسند

همبازی‌هایم درباره اسلام از من می‌پرسند. البته ما دو بازیکن مسلمان دیگر هم داشتیم که خیلی با من جور بودند ولی برای دیگر بازیکنان جالب بود و درباره اسلام می‌پرسیدند. قبل از هر بازی من دعا می‌خوانم و آنها در این باره از من می‌پرسند و همیشه توضیحاتی می‌دهم. خب هر کسی یک کاری می‌کند و به آرامش می‌رسد. مسلمانان هم با دعا کردن.

ا کثرا ماه رمضان می‌افتد به آماده‌سازی تیم‌های ما. دو هفته دیگر این ماه مبارک شروع می‌شود و تمرینات ما هم پرفشار است. در اروپا و لیگ‌های معتبر، قاعدتا شرایط سخت‌تر است چون ورزش حرفه‌ای است. نمی‌خواهم بگویم تا به حال نشده، چرا شده. چیزی نشد ندارد. سخت است ولی در فوتبال حرفه‌ای شاید بعضی‌ها روزه بگیرند و بعضی‌ها نگیرند.

اعتقادات دوران کودکی را باور دارم

درباره اعتقادات مذهبی‌ام باید بگویم این به نظرم یک چیز شخصی است. دوست ندارم درباره‌اش حرف بزنم. به هر حال با خودم فکر می‌کنم دلایلی داشته و چیزهایی بوده که باعث شده من پیشرفت کنم و به اینجا برسم. از کودکی به چیزهایی اعتقاد داشتم و الان هم رعایت می‌کنم.

برای والیبال دعا می‌کنم

مسابقات تیم ملی والیبال را دنبال می‌کنم. می‌دانم که دو برد و یک باخت به دست آورده‌اند. در چند سال اخیر والیبالی‌ها خدا را شکر خوب بودند و به نظرم شانس زیادی برای رسیدن به المپیک دارند. برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.

همه بازیکنان تیم ملی والیبال خوب هستند. نمی‌شود اسم برد که چه کسی بهتر است. همه خوب هستند. من هم برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و ان‌شاءالله که بتوانند به المپیک صعود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها