روحانی دراجتماع مردم آذربایجان غربی:

مساله اول کشور رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی باید پایانه روابط اقتصادی با همسایگان و مرزهایش نماد رونق اقتصادی باشد، اظهارداشت: مساله نخست کشور رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است و برای رسیدن به اهداف ملی باید مسایل حاشیه ای را کنار گذاشت.
کد خبر: ۹۰۹۲۳۳
مساله اول کشور رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است

به گزارش جام جم آنلاین ، رئیس جمهور که ساعتی پیش وارد فرودگاه شهر ارومیه شد، در جمع مردم این شهر با سلام و درود به مردم دلیر آذربایجان غربی و شهدا و نیز مرزبانان عزیز این خطه، از ارومیه به عنوان نگین آذربایجان یاد کرد.

حسن روحانی گفت: در سرزمین ایران به ویژه در خطه های مرزی و آذربایجان غربی همواره شاهد افتخارآفرینی های مردم دلاورمان بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب، حراست از مرزها با سه کشور همسایه را چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در دوران فعلی که منطقه ما را ناامنی فراگرفته بر عهده داشته است افزود: امروز ایران عزیز ما سراسر سرشار از امنیت، ثبات و نشاط است.

روحانی گفت: این روزها مردم عزیز و غیور ایران دو انتخابات بزرگ را همزمان پشت سر گذاشتند انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی.

رئیس جمهور افزود: حضور شکوهمند مردم در این دو انتخابات به ویژه در منطقه آذربایجان و آذربایجان غربی نشان‌دهنده اعتماد مردم به مجریان کشور در انتخابات و وجود رقابت سالم در انتخابات در سرزمین ماست.

رئیس قوه مجریه گفت: اگر اعتماد به مجریان نباشد و اگر رقابت سالم نباشد بی تردید انتخابات شکوهمند هم نخواهد بود.

رییس جمهور با اشاره به حضور پرشکوه مردم در پای صندوق های اخذ رای گفت: 62 درصد مردم در سراسر کشور و 66 درصد در آذربایجان غربی در انتخابات اخیر پای صندوقهای رای آمدند.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع مردم ارومیه گفت: این به آن معناست که کشور و مردم ما گرچه یک صدایی را نمی پسندند و صداهای متنوع و گوناگون در این کشور است اما در عین حال حاکمیت واحد ملی سراسر کشور ما را فرا گرفته است.

وی افزود : مردم عزیر سرزمین ما در این انتخابات «آری» هایی گفتند و «نه» هایی را اعلام کردند که شبیه انتخابات سال 92 بود و مردم در این انتخابات خواهان بهبود معیشت بودند.

رئیس جمهور گفت: مردم خواهان هم صدایی و وحدت مسئولان برای توسعه و رونق اقتصادی در این سرزمین هستند و به فرهنگ و هویت اسلامی و ملی آری و به خشونت و افراط گرایی نه گفتند.
وی با اشاره به اینکه مردم سرزمین ما خواهان رشد و ترقی هستند، گفت: مردم ما شعارهای بی محابایی را که میان رابطه مردم با جهانیان شکاف ایجاد کند نمی خواهند.

روحانی افزود: این هنر نیست که ما به گونه ای عمل کنیم که دشمنان و رقبای خودمان را در سراسر جهان علیه خودمان متحد کنیم و حتی شرایطی فراهم کنیم که کشورهایی که به طور سنتی سال ها دوست ما بودند در شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار خصم ما امریکا ملت بزرگ ایران را تحریم کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دنیای سیاست دنیای عرضه امتیاز دادن نیست ، دنیای عرصه امتیاز گرفتن و ایجاد شرایط مناسب برای کار و اشتغال مردم و حرکت مردم به سمت تعالی است.چرا کاری کنیم که مردم ما از حقوق مسلم خود محروم بمانند.

وی گفت: استانی مثل آذربایجان غربی با همه عظمت و شکوه و همسایگی اش با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان دروازه ایران به اروپا و غرب است.در این استان عظیم و بزرگ جوانان تحصیلکرده دانشگاهی ما از پسر و دختر چرا باید نگران اشتغال و کار باشند؟

رئیس قوه مجریه با اشاره به درآمد بالای نفتی در گذشته گفت: آن زمانی که نفت به قیمت 147 دلار فروخته می شد سالی بیش از 80 میلیارد دلار صرف کالاهای وارداتی در کشور شد و برای مردم اشتغال درست نشد و راه رونق اقتصادی برای کشور فراهم نشد.

روحانی افزود: ما در این مقطع تاریخی به فکر آن هستیم که راه و مسیر برای صادرات ایران به کشورهای همسایه و کشورهای جهان گشوده شود.

رئیس جمهور گفت: اولین قدم دولت یازدهم این بود که دروازه هایی که دشمن به روی ملت ایران بسته بود و راه صادرات و راه رونق اقتصادی با تحریم بسته شده بود با برداشتن تحریم راه برای فعالیت مردم گشوده شود و این قدم برداشته شده است.

رونق اقتصادی و اشتغال؛ مسئله اول کشور

رئیس جمهور با تاکید بر نپرداختن به مسائل حاشیه‌ای در داخل کشور، گفت: مسئله اول کشور ما رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است.

روحانی تصریح کرد: ما امروز دارای شرایطی هستیم که شرکت‌ها و کشورهای مختلف به طور مداوم در حال رفت و آمد به کشور عزیز ایران هستند.ما در همین ماه های اولیه برداشته شدن تحریم ها شاهد اولین قدم های سرمایه گذاری در کشور عزیز خودمان هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: مردم ما به خوبی آگاهند که ما برای اینکه قدم های لازم را برای حرکت اقتصادی در این کشور برداریم، گرچه نیازمند زمان هستیم اما در همین قدم های اولیه کشورهای دیگری که در سال های گذشته سهم ما را از نفت و میعانات گازی گرفته و ما را تحریم کرده بودند، امروز قدم به قدم در حال حرکت به سمت شرایط قبل از تحریم هستند.

روحانی با بیان اینکه امسال دارای رشد اقتصادی مناسب خواهیم بود، گفت: اگر در این کشور به فکر اشتغال جوانان به عنوان مهم‌ترین هدف دولت و ملت هستیم، اگر شما در انتخابات مجلس شورای اسلامی با رای خود به نمایندگان خواستید که ملت و دولت و همچنین دولت و مجلس و قوای سه گانه همه دست به دست هم دهیم برای اینکه اهداف مردم و ملت را به ثمر بنشانیم، امروز روزی نیست که ما به مسائل حاشیه ای بپردازیم، مردم ما نمی خواهند که این جناح و یا آن جناح به مسائل دست دوم و یا دست سوم بپردازند.

وی تاکید کرد : مسئله اول کشور ما رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است.اگر می خواهیم جوانان عزیز ما در مسیر اشتغال و همچنین کشور ما در مسیر رونق قرار گیرد ابتدا باید تنش زدایی داخلی داشته باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای مسائل نه چندان مهم رو در روی یکدیگر نایستیم بلکه کنار هم باشیم و دست به دست هم دهیم.

اختصاص صد میلیارد تومان برای تقویت صادرات آذربایجان غربی

رییس جمهور از اختصاص صد میلیارد تومان بودجه از صندوق توسعه ملی با بهره 10 درصد برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی خبر داد.

روحانی در ادامه سخنانش درجمع مردم ارومیه گفت:‌ ما ترک، کرد و عرب زبان، بلوچ و ترکمن و همه اقوام ایرانی را باید با چشم واحد و به طور مساوی مانند برادر در کنار هم ببینیم.

وی افزود: دولت یازدهم اجازه نخواهد داد که در کشوری اسلامی که همه برادریم فرقی میان کرد و ترک گذاشته شود. فارس، ترک و کرد زبان همه شاخه های درخت تنومندی بنام ایران اسلامی هستیم.

رییس جمهور با بیان این که اکنون در نقطه عطف تاریخی قرارگرفته ایم، گفت: توانستیم توطئه هایی را که صهیونیست ها و استکبار در سال های گذشته علیه ما طراحی کرده و به علت بی تدبیری، کشورمان را در چاله و چاه تحریم انداخته بودند خنثی و از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

روحانی افزود : در شرایطی که اطرافمان را ناامنی، کشتار، اختلافات، افراطی گری و قوم گرایی فرا گرفته شاهدید که امنیت و ثبات در کشورمان به بهترین شکل حاکم و وحدت و برادری میان همه اقوام برقرار است.

رییس جمهور، استان آذربایجان غربی را همواره نماد همزیستی مسالمت آمیز میان مسلمان و غیر مسلمان، سنی و شیعه و اقوام مختلف دانست که اکنون بهتر از گذشته خواهد بود.

وی گفت :‌ استان بزرگ آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه ، عراق و جمهوری آذربایجان، باید پایانه صادرات کشور به کشورهای منطقه باشد.

روحانی افزود: دولت یازدهم متعهد است روز به روز روابط مرزی و مرزهای آذربایجان غربی را از تبرچین گرفته تا بازرگان گسترش دهد و در همه جا و همه مرزها، رونق اقتصادی برپا کند.

رییس جمهور گفت: ما برای صادرات محصولات کشاورزی تشویق های لازم را انجام خواهیم داد و به این منظور از صندوق توسعه ملی صد میلیارد تومان با بهره ده درصدی برای صادرات در این استان اختصاص داده ایم.

رئیس قوه مجریه افزود: استان آذربایجان غربی، استانی است که دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با بارندگی متناسب بالای 300 میلیمتر و 4 میلیارد متر مکعب آب تنظیمی پشت سدها ، استعداد فراوانی برای صادرات انواع محصولات باغی و کشاورزی به کشورهای منطقه دارد و خواهد داشت.

روحانی در ادامه سخنان خود در اجتماع مردم ارومیه افزود: محصولات زراعی و باغی 3 /6 میلیون تن به معنای یک استعداد و قابلیت بزرگ برای احیای کشاورزی و صنعت در این استان است و خواهد بود.

رئیس جمهور گفت : در این سفر اعلام می کنم که برای توسعه کشاورزی و برنامه های اجرایی مهار آب و ایستگاههای پمپاژ در این استان برای سالهای 95 و 96 در بخش کشاورزی و آبیاری 580 میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد.

روحانی افزود: طرحهایی که در زمینه کشاورزی در سالهای 95 و 96 اجرا خواهد شد 12 هزار اشتغال مستقیم و هزاران اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد و 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت : تا آخر امسال 15 هزار هکتار از اراضی آبی و مستعد کشاورزی به سیستم های نوین و مدرن آبیاری مجهز خواهد شد.

وی افزود: من در سال 92 به شهر ارومیه سفر کردم، در آن روز با شکوه شما از خادم آینده خود استقبال کردید و امروز در خیابانهای ارومیه با استقبال شکوهمند مرا شرمسار محبت خود کردید، در تمام این مدت حدود 1.5 ساعت از فرودگاه تا ورزشگاه سراسر محبت و مهر و مهمان نوازی مردم آذربایجان غربی بود، آن روز قبل از انتخابات در شهر ارومیه به شما وعده دادم اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم اولین مصوبه من در دولت یازدهم احیاء دریاچه ارومیه خواهد بود.

احیای دریاچه ارومیه را قدم به قدم دنبال خواهیم کرد

رئیس جمهور گفت: دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در همین روز 46 سانتیمتر افزایش سطح آب داشته است و این به معنای آن است که ما دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد.

روحانی افزود: من به وعده ام در مورد احیای دریاچه ارومیه وفا کردم و در اولین جلسه دولت یازدهم بحث دریاچه ارومیه و احیای آن را مطرح کردیم.

وی تصریح کرد: ساعتی قبل از بالای دریاچه ارومیه با هواپیما عبور کردم و این دریاچه نگین آذربایجان غربی است.

روحانی اظهار داشت: اگر شرایط سال های قبل به همین منوال ادامه پیدا می کرد و اگر در سه سال گذشته برنامه های مدون دولت در مورد احیای دریاچه ارومیه اجرا نمی شد و وضع سال های قبل ادامه پیدا می کرد، امروز دریاچه ارومیه باید 120 سانتیمتر دیگر کاهش می کرد و در یک شرایط بحران در دریاچه ارومیه و بحران برای محیط زیست استان آذربایجان غربی و استان های همجوار و مجموعاً 14 میلیون نفر جمعیت ایران قرار می گرفتیم.

رئیس جمهور گفت: امروز دریاچه ارومیه به همت همه مسئولان و همه مردم 10 سانتیمتر از مقدار سطح آب در سال 92 افزایش پیدا کرده است و همه تلاش این است که قدم به قدم این دریاچه را که تثبیت کرده ایم احیای آن را دنبال خواهیم کرد.17 دستگاه اجرایی کشور مسئول برای احیای دریاچه ارومیه هستند، دانشگاهیان، دستگاه های دولتی، سازمان های مردم نهاد،‌ صنایع، کشاورزان و مردم شهر و روستا همه دست به دست هم داده و کمک کرده اند تا امروز به این باور برسیم که دریاچه ارومیه احیا و آباد خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: در سفر قبلی به ارومیه جوانی به من گفت اگر به داد دریاچه ارومیه نرسید در دستنوشته‌هایمان برای فرزندان و نوه هایمان بنویسیم روزگاری در اینجا دریاچه ارومیه وجود داشت ولی امروز من به آن جوان می گویم دیگر باید برای نسل های آینده بنویسید دریاچه ارومیه به دست مردم غیور آذربایجان احیا شده است.

روحانی در ادامه خطاب به مردم آذربایجان غربی افزود: ما همه توان خودمان را برای احیای ایران عزیز به کار خواهیم برد و بدانید ایران روز به روز نسبت به گذشته آبادتر خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: در این سفر دو طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد و ده ها طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی ظرف امروز و فردا افتتاح و کلنگ ده ها طرح دیگر زده خواهد شد.

تمام اقوام و ادیان زیر یک پرچم قرار داریم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم ارومیه از مسئولان آذربایجان غربی خواست این استان را استان امنیتی تلقی نکنند.

روحانی خطاب به مسئولان آذربایجان غربی یادآور شد: فکر نکنید که در اینجا باید برنامه امنیتی اجرا کنیم.امنیت این استان و ایران در سایه توسعه خواهد بود.

رئیس دولت یازدهم گفت: ما وحدت و اتحاد را در این سرزمین شاهد بوده ایم و روز به روز، وحدت و اتحاد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

روحانی افزود: اگر امنیت دارید به خاطر نیروهای مسلح است، به خاطر وحدت کشور زیر سایه پرچم اسلام و ولایت فقیه و رهبری مقام معظم رهبری است.

رئیس جمهور گفت: اگر وحدت، امنیت و انسجام را مشاهده می کنید این امر به خاطر فرهنگ بزرگ ملت ایران است.تمام اقوام و ادیان زیر یک پرچم قرار داریم.

روحانی همچنین با اشاره به حضور مردم در پای صندوق های رای و رای 2.98 درصدی به جمهوری اسلامی گفت: امروز باید زیر پرچم ایران، اسلام و نظام اسلامی همان رای و بلکه بیشتر باشد.

وی افزود: مبادا به فکر تفرقه و اختلاف باشید، مبادا به فکر شکاف بین سنی و شیعه باشید، مبادا کسی به فکر اختلاف بین کرد و ترک باشد، همه ما ایرانی، مسلمان و فداکار برای سرزمین ایران اسلامی‌مان هستیم و خواهیم بود.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود در اجتماع مردم ارومیه گفت: زنده باد مردم آذربایجان، زنده باد همه اقوام سرزمین ایران.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها