پژوهشگران می گویند مریخ از عصر یخبندان بیرون می آید، تحولی که می تواند به روشن شدن شرایط اقلیمی گذشته و آینده مریخ و زمین کمک کند.
کد خبر: ۹۰۹۱۴۱
مریخ در حال خروج از عصر یخبندان است

به گزارش جام جم آنلاین ، شبکه خبری ان بی سی در گزارشی به نقل از پژوهشگران می گوید در مدار مریخ بطور منظم تغییراتی صورت می گیرد که بر میزان نور خورشید که به سطح آن می رسد تاثیر می گذارد؛ وضعیتی که می تواند آب و هوای این سیاره سرخ را تغییر دهد.

عقیده بر این است که دگرگونی های مداری مشابه، موسوم به چرخه های میلانکویچ، در مورد کره زمین نیز اتفاق می افتد.

مدل های اقلیمی گذشته حکایت از آن داشت که دگرگونی های اقلیمی از این دست می توانست به وقوع عصرهای یخبندان در مریخ منجر شود. حالا پژوهشگران می گویند شواهدی از این تحول در آن پیدا کرده اند.

یافته های دانشمندان در موسسه پژوهشی "ساوت وست" در ایالت کلرادو، که در شماره ۲۷ مجله علوم منتشر شده است، حاکی است که آنها در جستجوی شواهدی از آمد و شد عصرهای یخبندان، تصاویر اسکن شده توده های یخ قطب مریخ - که توسط سفینه مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده بود - را آزمایش کردند. تمرکز بر لایه های گسترده یخ در قطب شمال مریخ بود، زیرا لایه های یخ در قطب جنوبی مریخ بسیار کمتر و نازکتر است.

پژوهشگران علامت های متعددی از عصر یخبندان و یک دوره میان یخبندانی در شمال مریخ پیدا کردند. یکی از آنها گفت در اطراف پوشش یخی، شواهدی از تغییر اقلیمی از عصر یخبندان یک دوره "میان یخبندان" دیده می شود.

پژوهشگران می گویند یافته های آنها حاکی است مریخ "اخیرا" از عصر یخبندان بیرون آمده است؛ و عقب نشینی یا ذوب توده های یخی از حدود ۳۷۰ هزار سال پیش آغاز شد.

علاوه بر این، در حالی که ضخامت یخ در قطب مریخ در حال کم شدن است، حرکت های دورانی و همچنین علائم دیگری می تواند در داخل یخ ها شکل بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها