رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با جام جم آنلاین:

پیش بینی خروج از رکود مسکن بدون جهش قیمت در نیمه دوم امسال

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک گفت :آمار معاملات مسکن در دو ماه نخست امسال اگر چه نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 تا 10 درصد رشد داشته است، اما همچنان این بخش در رکود به سر می برد .
کد خبر: ۹۰۸۵۱۸
پیش بینی خروج از رکود مسکن بدون جهش قیمت در نیمه دوم امسال

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود : آنچه در بازار لمس می شود وضعیت رکودی است . امیدوار هستیم با اقدامات و سیاست هایی که دولت در پیش گرفته است در نیمه دوم امسال از رکود در بخش مسکن خارج شویم، اما این خروج از رکود به معنی جهش قیمت و عبور از شاخص تورم نیست .

وی در باره وضعیت معاملات در ماه مبارک رمضان نیز اظهار کرد : خرید و فروش در ماه مبارک رمضان به دلیل جنبه اعتقادی و مقدس بودنش معمولا رونق می گیرد و در این ماه به دلیل اعتقاداتی که مردم دارند خلاف ها کمتر است .

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد رکود در دست دولت است گفت : شرکت های وابسته به دولت بسیارند و برای خروج از رکود باید در این بخش تحرک ایجاد شود و بخش خصوصی توانمند شود .

خسروی بر این باور است که بیش از 174شغل کلیدی به مسکن مرتبط است ، وی با تاکید بر اینکه رونق در بخش ساخت و ساز می تواند موتور محرکه ای برای خروج از رکود باشد گفت : ما در حال حاضر سالانه با کمبود حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی روبرو هستیم .

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که نرخ اجاره بهاء به صورت منطقی باید چند درصد در سال 95 رشد داشته باشد گفت : نمی توان نرخ قطعی برای آن اعلام کرد چرا که اجاره بهاء بستگی به قیمت خرید و فروش و نرخ معاملات دارداما در برخی مناطق 5 تا 8 درصد از شاخص تورم پیشی گرفته است .

خسروی اظهار کرد: همواره وقتی بازار مسکن به رکود برمی‌خورد بازار اجاره داغ می‌شود؛ چرا که توان خرید متقاضیان پایین می‌آید. در اسفند ماه سال گذشته شاهد بودیم که قیمت ملک تا حدودی افزایش پیدا کرد. علتش این بود که همه تصور می‌کردند قیمت مسکن در سال 95 جهش خواهد یافت. اما به طور قطع و یقین رشد قیمت مسکن در سال 95 پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود و جهش قیمت نخواهد داشت.

وی به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده اشاره کرد و گفت :احتمالا دولت برنامه‌هایی را برای بخش های مختلف از جمله مسکن خواهد داشت. این مساله امیدواری‌هایی برای افزایش توان متقاضیان مسکن ایجاد می‌کند. البته بانک مسکن در سال جاری وام‌ها را افزایش داد و شاهد بودیم که وام 80 میلیون تومانی به 160 میلیون تومان رسید اما تسهیلات باید متناسب با قیمت مسکن و به صورت شناور پرداخت شود.

خسروی با اشاره به سه دوره جهش قیمت مسکن پس از انقلاب خاطرنشان کرد: در سال‌های 68، 86 و 91 شاهد بودیم که قیمت مسکن یکباره جهش کرد. در سال 91 رشد سه برابری قیمت دلار باعث افزایش سه برابری قیمت مسکن شد و به همین دلیل با قدرت خریداران مصرفی فاصله‌ی بسیاری گرفت و هنوز این فاصله پر نشده است. لذا با توجه به ترمیم نشدن قدرت خرید مردم ، مسکن در سال 95 ظرفیت جهش قیمت ندارد.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها