راننده پرخاشگر، راننده‌ای است که با اعمال خلاف قوانین و مقررات و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، حرکاتی همچون تغییر مسیر ناگهانی، سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فواصل طولی و عرضی را انجام می‌دهد؛ نوعی از رانندگی که متأسفانه میزان رانندگی پرخاشگرانه در ماه‌های گرم سال تشدید می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۱۷۳
اصول برخورد با رانندگان پرخاشگر

به گزارش جام جم آنلاین ، در کارنامه رانندگان پرخاشگر، بوق زدن مکرر، استفاده از نور بالا، تعقیب و گریز خودرویی و حتی فحاشی و هتاکی به چشم می‌خورد و همان طور که آلودگی هوا می‌تواند بر سیستم عصبی رانندگان اثر بگذارد، گرمای هوا نیز می‌تواند سیستم اعصاب رانندگان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

پرخاشگری برخی رانندگان به یکی از عوامل استرس‌زای زندگی روزمره تبدیل شده که با کوچک‌ترین تلنگری مانند یک تصادف ساده می‌تواند به یک نزاع خونین خیابانی تبدیل شود. در این میان، مدیریت خشم در رانندگی می‌تواند از بروز بسیاری از اتفاقات ناگوار و غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری کند.

نزدیک و تحریک‌آمیز رانندگی نکنیم

برای آن که تحت تأثیر رانندگان عصبانی قرار نگیریم، در وهله نخست باید راننده‌ای متین، محتاط و قانونمند باشیم و از ایجاد شرایطی که ممکن است به تحریک دیگر رانندگان بینجامد خودداری کنیم. راننده قانونمند در هر شرایطی قانون را رعایت کرده و ضمن حفظ ادب و متانت خود، با احتیاط رانندگی می‌کند. رعایت فاصله ایمن و مناسب طولی و عرضی با سایر خودروها، احتمال تصادفات را کاهش می‌دهد و از این رو، نباید با فاصله اندک و به اصطلاح «آینه به آینه» و «سپر به سپر» به تعقیب و گریز با خودروها بپردازیم. اگر در خط سرعت می‌رانیم و راننده‌ای می‌خواهد از ما سبقت بگیرد، به وی اجازه بدهیم براحتی از کنارمان عبور کند. ضمنا باید از نشان دادن حرکات بی‌مورد دست و صورت به دیگر رانندگان خودداری کنیم و اصولا هنگام رانندگی نیازی به برقراری تماس چشمی با سایر رانندگان بویژه رانندگان خشمگین نداریم. همچنین باید از استفاده نادرست از بوق اجتناب کنیم و فراموش نکنیم که بوق، ابزاری ارتباطی بوده و وسیله‌ای برای تنبیه رانندگان دیگر نیست.

اگر اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم

اگر راننده‌ای شما را به مبارزه طلبید و با حرکات خود سعی در تحریک شما داشت، باید بدون توجه به او به راه خود ادامه دهید و حتی اگر با وی هم مسیر بودید، راه خود را تغییر دهید. اگر در این میان احساس کردید مقصر هستید، باید اشتباه خود را براحتی بپذیرید و از راننده مقابل عذرخواهی کنید.

علاوه بر این باید از تصمیم گیری شتاب‌زده در رانندگی خودداری کرده و خونسردی خود را در هر حال حفظ کنیم. شاید راننده مقابل، راه خود را گم کرده باشد و به دنبال نشانی می‌گردد یا این که در رانندگی از مهارت کافی برخوردار نیست، باید بردباری خود را افزایش داده و هیچ‌گاه سعی نکنیم عمل رانندگان دیگر را تلافی کنیم. این را هم فراموش نکنید که قبل از سبقت گرفتن یا هر گونه تغییر مسیر ناگهانی، باید راهنما بزنیم و از سد معبر هنگام حرکت یا توقف خودرو خودداری کرده و مقابل دَر پارکینگ دیگران پارک نکنیم. همچنین زمانی که خواب آلود، خسته و خشمگین هستیم نباید رانندگی کنیم، چرا که این عوامل می‌توانند بر نحوه رانندگی ما تأثیر منفی بر جای بگذارند.

امان از موبایل

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اعم از صحبت با این وسیله یا ارسال و دریافت پیام از طریق موبایل یکی از دلایل و عوامل اصلی رانندگی پر خطر و وقوع تصادف در رانندگی است. امروز موبایل به «عامل پنهان» تصادفات رانندگی تبدیل شده و در شرایطی که در بین عوامل خطرساز رانندگی، سهمی برای آن در نظر گرفته نشده، اما امروز بیشترین نقش را در بروز حوادث ترافیکی دارد.

اگر با راننده عصبانی روبه‌رو شدیم، بهترین کار این است که هوشیارانه از واکنش با او خودداری کرده و به یاد داشته باشیم رفتاری که عمدی به نظر می‌رسد، ممکن است صرفا یک اشتباه سهوی در رانندگی باشد. حتی اگر رفتار تهاجمی راننده مقابل عامدانه هم باشد، بهترین کار این است که از هر گونه تماس چشمی با او اجتناب کنیم.

در پایان این نکته هم شایسته توجه است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر نحوه رانندگی بسیاری از رانندگان که تحت فشار قرار دارند، تأثیر منفی بر جای می‌گذارد، لذا هنگام رانندگی در تابستان باید یک بطری آب خنک به همراه داشته باشیم و ضمن استفاده از کولر خودرو، درجه آن را طوری تنظیم کنیم که اختلاف دمای داخل خودرو با بیرون آن بیش از 6 درجه نباشد.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بهرام
-
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
۰
۰
متاسفانه اینگونه مطالب مفید اجتماعی در روزنامه ها و رسانه های كشورمان كم گذاشته میشوند ...
به امید روزی كه مطالب مفید و اموزشی در مورد زندگی روزمره مدرن امروزی زیاد چاپ شوند
همانند این گزارش.
رضا
-
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
۰
۰
فرهنگ رانندگی صفر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها