سرطان سینه در ایران یکی از سرطان های شایع در بین زنان است ، سن ابتلای این سرطان در کشورمان در حدود 40 تا 70 سالگی است اما بیشتر در سن 50 تا 60 سال خود را نشان می دهد.
کد خبر: ۹۰۷۷۸۹
از هر 12 زن ایرانی یک نفر سرطان سینه می گیرد/ نشانه های این بیماری زنانه چیست؟

دکتر حسین فودازی متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : افزایش وزن، بی تحرکی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مصرف دخانیات، اولین قاعدگی در سنین پایین، و دیر بچه دار شدن یا بچه دار نشدن، استفاده از داروهای هورمونی، یائسگی زودرس و از همه مهم تر سابقه خانوادگی (ژنتیک) از جمله عوامل موثر در بروز این سرطان شایع است .

دکتر فودازی مهم ترین دلیل ابتلا به سرطان سینه را سابقه خانوادگی (ژنتیک ) بیان کرد و گفت: زنانی که در خانواده هایی با سابقه ابتلا به این بیماری هستند حدود 2.5 برابر بیشتر از زنان دیگر دچار این سرطان می شوند .

وی افزود : در ایران از هر 12 خانم 1 نفر مبتلا به سرطان سینه است .توصیه می شود به خانم های بالای 40 سال ،سالیانه یکبار آزمایش ماموگرافی را انجام دهند .

فودازی در رابطه با علائم و نشانه های سرطان سینه گفت : شایع ترین علامت سرطان سینه توده بدون درد در سینه است که در 75 درصد از موارد خود فرد از آن مطلع می شود . برای همین موضوع ، بهترین مسئله برای بیماریابی سرطان سینه این است که زنان خودآگاهی لازم را داشته باشند.

زنانی که در سن 25 تا 30 سال ، اگر سابقه خانوادگی این سرطان را داشتند هنگام استحمام مخصوصا در پایان دوره عادت ماهیانه حتما سینه های خود را ماهی یکبار معاینه کنند و اگر توده ای یا چیز غیر طبیعی توجه شان را جلب کرد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند .

وی متذکر شد : ترشح خونی از نوک سینه دیگر علامت وجود این سرطان شایع است همچنین تغییر در پوست سینه ، تورفتگی، فرورفتگی ، تغییر غیر عادی در اندازه سینه و یا تورم زیر بغل دیگر نشانه های سرطان پستان است .

مسئله مهمی که در حال حاضر در همه کشورها خیلی مرسوم شده است ،مسئله بیماریابی سرطان سینه است . یعنی سرطان سینه را در افرادی که هیچ مشکل یا علائمی ندارند تشخیص دهیم این عمل مزیت بزرگی که دارد این است ، سرطان را در مراحل اولیه کشف کرده و شانس موفقیت در درمان و بهبودی سریع آن بالا میرود.

وی متذکر شد : گاهی در بیماران آنقدر بیماری پیشرفت می کند که ارگان های دیگربدن را نیز مانند ریه به شکل سرفه ، کبد به شکل کاهش وزن درگیر می کند .

فودازی در پاسخ به این سوال که آیا تمام توده ها قابل لمس هستند بیان کرد: حدود 70 – 80 درصد از عوامل قابل لمس هستند اما 20- 30درصد در افراد ممکن است توده آنقدر کوچک باشد که قابل لمس نباشد .

این متخصص سرطان در رابطه با درمان این بیماری اظهار کرد : درمان سرطان سینه بستگی به مراحل بیماری دارد ، قبلا برای درمان سرطان سینه یکی از سینه ها را بصورت کامل برمی داشتند که اثر روحی – روانی زیادی به همراه داشت اما امروزه اینگونه نیست ، فقط توده با یک حاشیه مناسب برداشته می شود.غدد لنفاوی زیر بغل بصورت کامل برداشته نمی شود فقط غدد آلوده را برداشته و در صورت لزوم پاکسازی می کنند.

اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود در حال حاضر با امکاناتی که وجود دارد درصد بهبود و درمان این بیماری بسیار بالا است .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها