پس از ماه‌ها تدارک و برنامه ریزی و شناسایی اطلاعاتی سرانجام حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق فرمان حمله آزادسازی شهر فلوجه را صادر کرد. در این عملیات آزادیبخش حدود 20 هزار نیروی نظامی عراقی حضور دارند و نیروهای حشد الشعبی و همچنین نیروهای عشایر محلی نیز ارتش عراق را در این عملیات یاری می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۷۴۳۷
پایگاه فکری داعش در یک قدمی بازپسگیری

با توجه به گستره حضور نیروهای عراقی و همچنین با توجه به اجماعی که بین دولت ، ارتش و احزاب و جناح های سیاسی بخصوص گروه‌های سنی برای آزادسازی این شهر و بستن پرونده داعش حاصل شده است و از همه مهم‌تر با توجه به همکاری مردم تحت محاصره این شهر با نیروهای آزادیبخش، امید به آزادسازی فلوجه بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته است و هر آن امکان دارد خبر آزادسازی این شهر بعد از حدود دو سال و نیم از اشغال آن اعلام شود.

با توجه به این‌که فلوجه مهم‌ترین پایگاه فکری داعش و نیروهای تکفیری به شمار می رود و اولین شهری بود که بدست داعش افتاد از این‌رو با آزادسازی آن داعش مهم‌ترین پایگاه فکری و اتاق فکر خود را از دست خواهد داد و زمینه برای آزادسازی موصل نیز تسهیل خواهد شد.

با توجه به این‌که داعش و بعثی‌های هم ائتلافی آن برای استمرار اشغال فلوجه از همه تاکتیک‌های خود استفاده کرده بود از این‌رو بازپسگیری آن می تواند روحیه نیروهای این گروه را بیش از پیش تضعیف کند.

همچنین همکاری سازنده مردم این شهر با نیروهای دولتی می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق تحت اشغال داعش در استان موصل به عنوان آخرین و تنها استان تحت اشغال داعش بعد از آزادسازی استان الانبار باشد.

با توجه به این‌که داعش تاکنون مردم مناطق تحت اشغال خود را با ایجاد هراس و وحشت به تمکین از خود واداشته بود و در مواقع اضطراری نیز از آنها به عنوان سپر در برابر حملات ارتش عراق استفاده می‌کرد، از این‌رو به نظر می‌رسد با آزادسازی فلوجه ترس مردم دیگر مناطق تحت اشغال نیز خواهد ریخت و با نیروهای ارتشی و مردمی عراق همراه خواهند شد.

بر این اساس می توان گفت حلقه‌های محاصره داعش روز به روز تنگ‌تر می‌شود و باقیمانده نیروهای داعش در جزایر جدا از هم تحت محاصره قرار می گیرند که این امر امکان جابه‌جایی نیرو و قدرت مانور آنها را کاهش می‌دهد.

در حالی‌که داعش با گسترش حملات انتحاری و تروریستی خود به مرکز بغداد و همچنین نیروهای بعثی هم ائتلافی آنها به استفاده پوششی از اعتراضات ضد فساد در بغداد برای منحرف کردن توجه ارتش عراق از عملیات بازپسگیری فلوجه چشم دوخته بودند، اما آغاز موفقیت آمیز عملیات آزادسازی فلوجه آخرین تلاش های داعش و همپیمانان بعثی و حامیان سعودی آنها را ناکام گذاشت و از این جهت این عملیات در کنار دستاوردهای مهم نظامی حاوی دستاوردهای مهم سیاسی نیز است.

احمد کاظم زاده - کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها