شیب تند گرانی مرغ ادامه دارد

ترازوی نامتعادل تنظیم بازار

سیاست‌های نامتعادل تنظیم بازار مرغ که در چند ماه اخیر باعث اعتراض تولیدکنندگان شده بود، اینک با گرانی ناگهانی طی دو روز اخیر، گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته است.
کد خبر: ۹۰۵۲۰۱
ترازوی نامتعادل تنظیم بازار

پس از چند ماه اعتراض مرغداران نسبت به قیمت مرغ در بازار، دیروز قیمت مرغ گرم در بازار با افزایش هزار تومانی مواجه شد؛ هرچند این گرانی با استقبال تولیدکنندگان همراه شده، اما تکلیف مصرف‌کنندگانی که باید گرانی را تحمل کنند، مشخص نیست.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان ناهماهنگی میان سیاست‌های ذخیره‌سازی و تنظیم بازار را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام می‌کنند.

از سوی دیگر، با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، افزایش مجدد قیمت مرغ براساس عرف بازار دور از ذهن نیست و بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز نگران کوچک شدن سفره خریدشان شده‌اند.

حال پرسش اصلی این است که چطور با کاهش هزینه‌های مواد اولیه به واسطه اجرایی شدن برجام و همچنین رفع تحریم‌ها، بازهم برخی تولیدکنندگان نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیازشان گلایه دارند؟

کاهش عرضه، ‌دلیل گرانی مرغ

در این زمینه مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ضمن تائید افزایش قیمت گوشت مرغ گفت: با درنظرگرفتن افزایش قیمت یادشده، اکنون قیمت خرده‌ فروشی گوشت مرغ در مراکز خرده‌فروشی به 6400 تومان رسیده است.

به گزارش مهر، وی درباره قیمت مرغ در بخش‌های مختلف نیز افزود: اکنون قیمت مرغ زنده 4200 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 5800 تومان و توزیع در‌ واحدهای صنفی 5900 تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیل این افزایش، کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان و مرغداران طی چند روز گذشته بوده است که همین مساله باعث افزایش تقاضا و در آخر صعودی شدن قیمت مرغ شده است.

مواد اولیه گران شده است

عظیم حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درباره افزایش قیمت مرغ به خبرنگار جام‌جم گفت: با استفاده از کلمه «افزایش قیمت» موافق نیستم، چون تا همین چند روز گذشته مرغداران به دلیل نبود تعادل در عرضه و تقاضای مرغ مجبور به فروش محصولاتشان با زیان بوده‌اند و همین مساله باعث بروز مشکلات اقتصادی در واحدهای تولیدی شده بود.

این مقام صنفی با تاکید بر این‌که قیمت 4200 تومان برای مرغ زنده معقول است، خاطرنشان کرد: نباید نسبت به این قیمت واکنش منفی نشان داد، چون نهاده‌های تولید مثل جوجه یکروزه، ذرت، کنجاله و دارو نیز از نظر قیمتی در حال تغییر هستند، بنابراین اکنون قیمت‌های ارائه‌شده در بازار برای تولیدکنندگان دارای توجیه اقتصادی بوده و نباید در این زمینه منفی‌نگر باشیم.

وی درباره راه‌های کنترل عرضه و تقاضا در بازار افزود: درخصوص ناهماهنگی میان عرضه و تقاضا تقریبا اواسط اسفند سال گذشته برنامه‌هایی از سوی تشکل‌های خصوصی به وزارت جهاد کشاورزی و بخش مربوط دام و طیور ارائه ‌شده که براساس آن قرار است برای میزان تولید به تناسب میزان نیاز، صادرات احتمالی و همچنین ذخایر استراتژیک برنامه‌ریزی شود که از اردیبهشت امسال اجرایی خواهد شد.

افزایش قیمت ادامه دارد

در همین حال مهدی پورثمر، مدیرعامل صندوق حمایت از طیور با اشاره به کاهش جوجه‌ریزی مرغداران اعلام کرد: با توجه به مشکلات گذشته درباره زیان اقتصادی تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌شود بخشی از تولیدکنندگان از گردونه تولید خارج شده باشند و بی‌توجهی به این موضوع طی یکی دو ماه گذشته باعث بروز چنین مشکلی شده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران، پورثمر درباره آینده قیمتی مرغ نیز افزود: با درنظرگرفتن شرایط موجود و همچنین کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها پیش‌بینی می‌شود که ظرف دو ماه آینده چون رغبتی برای تولید وجود ندارد، قیمت مرغ به‌صورت سینوسی بالا برود.

سوءمدیریت شرکت پشتیبانی

در همین حال، محمدعلی کمالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، با اشاره به این‌که هنوز مرغداران در حال زیان هستند، به خبرنگار ما گفت: امروز قیمت 4200 تومان بدون سود مرغداران تعیین شده است، درحالی که قیمت تمام‌شده مرغ برای تولیدکننده بین 4600 تا 4850 تومان است، بنابراین تولیدکنندگان در همین شرایط هم زیان می‌کنند.

کمالی افزود: روند یکساله گذشته باعث شد مرغداران، مرغ زنده خود را با کیلویی 3000 تومان تا 3200 تومان به فروش برسانند که همین موضوع زیان‌های اقتصادی گسترده‌ای را برای مرغداران ایجاد کرد و گروهی از گردونه تولید خارج شدند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به این‌که قیمت مرغ زنده در مرغداری باید به 4800 تومان برسد، تصریح کرد: براساس داده‌های اقتصادی فعلی این رقم برای تولیدکنندگان معقول و قابل تحمل است، پس اگر اکنون چند درصد قیمت نسبت به 3200 تومان گذشته افزایش یافته، نباید اعلام کنیم قیمت مرغ گران شد؛ بلکه تازه به قیمت واقعی خود نزدیک شده است و تا زمانی که به قیمت 4800 تومان نرسیم، بازهم باید منتظر خروج برخی تولیدکنندگان از صحنه تولید باشیم و ممکن است افزایش بیشتری در قیمت‌ها را تجربه کنیم، چون عرضه کمتر خواهد شد.

به اعتقاد این مقام صنفی، عملکرد غیراصولی شرکت پشتیبانی در نحوه ذخیره‌سازی و فروش ذخایر مرغ خود باعث دامن زدن به زیان مرغداران شده و توانسته دامنه زیان بیشتری را برای تولیدکنندگان ایجاد کند، چون این شرکت باید برای محصولات مازاد خود در خارج از بازار‌های داخلی به دنبال متقاضی می‌رفت، نه این‌که در بدترین شرایط ممکن انبارهای خود را روانه بازار مصرف کند.

براساس این گزارش، پیگیری‌های جام‌جم برای دریافت نظر وزارت جهاد کشاورزی در بخش مربوط (معاونت امور دام و طیور) به نتیجه نرسید و هیچ یک از مقام‌های بخش امور دام و طیور در این زمینه پاسخگوی ما نشدند.

عماد عزتی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها