سازمان دیده‌بان حقوق بشر اتهام‌های سنگینی علیه ارتش ترکیه مطرح کرده است. این سازمان می‌گوید، مرزبانان ترکیه بدون هیچ ملاحظه‌ای به روی آوارگان سوری ‌آتش می‌گشایند.
کد خبر: ۹۰۳۷۱۴
سربازان ترکیه به کودکان پناهجو شلیک می کنند!

به گزارش جام جم آنلاین ، از اوت سال ۲۰۱۶ تا کنون مرز بین ترکیه و سوریه بسته است. تارنمای اشپیگل‌آنلاین می‌نویسد، از آن هنگام ظاهرا سربازان ترکیه مردان، زنان و کودکانی که قصد عبور از مرز دارند را زیر آتش می‌گیرند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اتکا به اظهارات شاهدان عینی بر این نکته انگشت گذاشته، می‌گوید، بین ماه‌های مارس و آوریل سربازان ترکیه نه تنها پناهجویان بلکه قاچاقچیان انسان را زیر رگبار سنگین خود گرفته‌اند. در درگیری‌ها ۵ نفر، از جمله یک کودک کشته و ۱۴ نفر زخمی شده‌اند.

گری سیمپسون، سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر، شلیک احتمالی سربازان ترک به روی پناهجویان را "وحشتناک" خواند و از دولت ترکیه خواست، جلوی خشونت لگام‌گسسته علیه پناهجویان را گرفته و راجع به این موضوع تحقیق کند. او خواستار بازگشایی مرز سوریه با ترکیه شد.

چند شاهد عینی اظهارات مشابهی در این مورد ارائه داده‌اند. مردی از شهر تحت محاصره حلب شرح می‌دهد که به یاری یک قاچاقچی خود و خانواده‌اش را به نزدیکی مرز ترکیه رسانده است. قاچاقچی گروهی ۲۰ نفره را باید از مرز رد می‌کرده که نزدیک به ۵۰۰ متری مرز مرد ناگهان صدای رگبار مسلسل شنیده است.

او گزارش می‌دهد: «گلوله‌ها به همه جا می‌خوردند. زنان و کودکان جیغ می‌کشیدند، با این حال شلیک قطع نمی‌شد.»

این مرد ادامه می‌دهد: «ما خود را به زمین انداختیم و سعی کردیم از کودکان محافظت کنیم. من نزدیک خواهر و پسرعموی خود بودم. همچنان که دراز کشیده بودیم تیر به آن‌ها خورد. آن‌ها دیگر جیغ و داد نمی‌کردند. من فهمیدم که آن‌ها مرده‌اند.»

سازمان "دید‌ه‌بان حقوق بشر" ماه گذشته از ترکیه خواست، مرزهای خود را به روی پناهجویان باز کند. گری سیمپسون می‌گوید: «همه دنیا از این صحبت می‌کند که باید با داعش جنگید. اما همان‌هایی که از همه بیشتر زیر تهدید داعش قرار دارند در تله ‌افتاده‌اند.»

منبع : دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها