گفت‌وگو با مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان

رنگین‌کمان همدلی در شبکه استانی خوزستان

صدای مرکز خوزستان سال 1375 و شبکه استانی سیمای مرکز خوزستان سال 1377 افتتاح شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این استان، پخش برنامه‌ها به زبان‌های فارسی، عربی و گویش‌های متنوع است. هم‌اکنون صدای این مرکز با تولید 5100 ساعت برنامه و سیمای خوزستان با تولید 2000 ساعت برنامه به طور 24 ساعته فعالیت می‌کند. گفتنی است مرکز خوزستان در دوران دفاع مقدس با تقدیم 16 شهید والامقام، سهم بسزایی در به تصویر کشیدن و انعکاس رشادت‌های رزمندگان اسلام داشت. در گفت‌وگو با رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان برخی فعالیت‌های این مرکز را مورد بررسی قرار دادیم.
کد خبر: ۹۰۲۴۳۴
رنگین‌کمان همدلی در شبکه استانی خوزستان

با توجه به تنوع قومیتی در استان خوزستان، برنامه‌ها از صدا وسیمای مرکز خوزستان به چه زبانی پخش می‌شود؟

در استان خوزستان رنگین‌کمان اقوام به معنای واقعی آن و در ترکیب جمعیتی قابل توجه شکل گرفته است. در این استان علاوه بر گفت‌وگو به زبان فارسی و عربی، مردم عزیز سایر اقوام آن نیز با هفت گویش متفاوت از یکدیگر صحبت می‌کنند و به زیبایی به موازات رنگین‌کمان اقوامش، رنگین‌کمان اتحاد و همدلی را به نمایش گذاشته‌اند. این مهم، رسالت ما را در پرداخت مناسب به ماموریت اصلی رسانه استانی سنگین کرده و لازمه انجام ماموریت در این خصوص برنامه‌ریزی هوشمندانه و پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات مخاطبان محلی شبکه با بازنمایی فرهنگ و هویت متکثر بومی و قومی بر پایه میراث مشترک اسلامی، ایرانی و انقلابی است که صدا و سیمای خوزستان برنامه‌هایش را با زبان فارسی و بخشی نیز به زبان عربی و به سایر گویش‌ها نیز تهیه، تولید و پخش می‌کند و تلاش شده با جانمایی در جداول پخش شبکه، رنگین‌کمان همدلی ایجاد کنیم.

چگونه تعادل را در انعکاس تمامی لهجه‌ها در برنامه‌های صداوسیمای مرکز برقرار می‌‌کنید؟

همه مردم استان خوزستان به زبان فارسی مسلط هستند، پس بخش اعظمی از برنامه‌ها به زبان فارسی تولید و پخش می‌شود و با توجه به این که جمعیت قابل توجهی از مردم استان، عزیزان عرب‌زبان هستند بخشی از ساعات شبانه‌روز نیز برنامه‌هایی را به زبان عربی تولید و پخش می‌کنیم. در ارتباط با سایر اقوام به تناسب جمعیت آنان برنامه داریم؛ مثلا مردم شریف بختیاری که برنامه‌هایی مانند تیتم برایشان پخش می‌شود. در مناسبت‌ها نیز با گویش بختیاری برنامه داریم. گفتنی است مرکز خوزستان تولیدات خود را در حوزه مستند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقوام مختلف خوزستانی پرداخته شود و توفیقات خوبی بویژه در این چند ساله داشته است.

آیا به دلیل تولید برنامه به زبان عربی با شبکه‌های بین‌المللی رسانه ملی که به زبان عربی برنامه پخش می‌کنند مانند الکوثر، سحر و... تعامل و تبادل دارید؟

بله. در اولین اقدام بستر لازم در استان از طریق فرستنده‌های دیجیتال برای دریافت شبکه‌های الکوثر و العالم فراهم شد و به دلیل تبادل برنامه یا پخش برنامه‌های مشترک، حتی به صورت برقراری ارتباط زنده با شبکه الکوثر و ارسال اخبار استان به شبکه العالم بویژه در مناسبت‌های مهم ملی و استانی، اقدامات خوبی انجام شده و درصدد افزایش این تعاملات هستیم.

مهم‌ترین ویژگی و مزیت صداوسیمای استان خوزستان چیست؟

مهم‌ترین ویژگی صداوسیمای خوزستان در درجه اول به طور یقین همان ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فرد استان خوزستان است که به طور اختصار به آنها اشاره می‌کنم. دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی و جایگاه رفیع این استان در پرورش علما و مفاخر و موقعیت ویژه آن در جهان اسلام و زمان دفاع مقدس، داشتن بیشترین یادمان‌های دفاع مقدس، دو پایانه مرزی با کشور عراق و برخورداری از ظرفیت عظیم اربعین حسینی(ع)، داشتن بیشترین مرز آبی و خاکی و موقعیت استراتژیکی آن، وجود ذخایر عظیم نفتی و گازی و منابع طبیعی به گونه‌ای که از آن به عنوان بهشت پنهان ایران نام برده می‌شود، تالاب‌های زیبا و با شهرت بین‌المللی، آب و تعدد سدهای عظیم آن که استان را به قطب کشاورزی تبدیل کرده و عظیم‌ترین طرح اقتصاد مقاومتی کشور به وسعت 550 هکتار کشاورزی، ازجمله مواردی است که می‌توان به آن اشار ه کرد. صداوسیمای خوزستان نیز با داشتن نیروهای خلاق و خوش فکر و زیر ساخت‌های فنی و تجهیزاتی که در این چند سال بخوبی مورد توجه مردم و مدیران سازمان صداوسیما قرار گرفته و این مزیت‌ها، ما را بر آن داشته است که همواره تلاش مستمر و شبانه‌روزی خود را چند برابر کنیم.

در حال حاضر رادیو شهری دزفول فعالیت می‌کند؟

بله. سال 1359 رادیو شهری دزفول با هدف پوشش خبری منطقه جنگی به بهره برداری رسید و بارها مورد حمله رژیم بعث قرار گرفت. در حال حاضر این رادیو با تولید هزار ساعت برنامه در سال فعالیت دارد.

کدام یک از برنامه‌های رادیو و تلویزیون شبکه استانی خوزستان توانسته مخاطبان خوبی جذب کند؟

برنامه‌های شب‌های کارون، مراحب، بادبادک‌ها، هلال الهیل و بی‌تعارف در سیمای خوزستان و برنامه‌های طلوع صبح، صدای پای کارون، موج مثبت و مساءالخیر در رادیو توانسته مخاطبان خوبی جذب کند.

تا چه اندازه شبکه استانی خوزستان توانسته در معرفی هنرمندان جوان و کشف استعدادهای بومی موفق باشد؟

شبکه استانی خوزستان با شناسایی و بهره‌گیری از توان هنرمندان جوان استانی توانسته در انجام ماموریت خود توفیقات خوبی به دست بیاورد بویژه در حوزه تولید مستند که شاهد درخشش آنان در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی هستیم و بخشی از برنامه‌های روتین و ماموریت‌های شهرستانی مرکز نیز توسط این هنرمندان انجام می‌شود.

برای معرفی فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در سطح استان از طریق شبکه‌های سراسری چه برنامه‌هایی داشته‌اید؟

مرکز خوزستان در انعکاس عزاداری‌های نقاط مختلف استان خوزستان بویژه در ماه‌های محرم و صفر، حرکت عظیم زائران حسینی(ع)، راهیان نور، جمع‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت‌ها بیشترین ارتباط‌های زنده را با شبکه‌های سراسری داشته است. از طرف دیگر با تولید بیش از 68 قطعه مستند، استان خوزستان حضور چشمگیری در جدول پخش شبکه‌های سراسری دارد.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها