قماربازی و شرط‌بندی در برخی کشورهای جهان وجود دارد و دولت ها به آن شکل و شمایلی قانونی داده‌اند، اما این فعل در کشور ما هم برپایه مبانی فقهی وهم براساس قانون، جرم تلقی و با مرتکبان آن برخورد می‌شود. به‌همین علت است که اقدام به شرط‌بندی و کسب مال نامشروع از طریق آن به فعالیتی مخفیانه تبدیل شده تا آنجا که حتی اغلب کسانی که ازاین طریق مورد کلاهبرداری واقع می‌شوند، قید طرح شکایت در محاکم قضایی را می زنند.
کد خبر: ۹۰۰۹۴۵
ترویج فرهنگ کار راه‌حل کنترل شرط‌بندی

ولی واقعیت این است که مبادرت به شرط‌بندی و عضویت درقمارخانه‌های اینترنتی، خوش فرجام نیست همان‌گونه که تاکنون بارها اخبارمربوط به مالباختگی افراد و حتی تهدید جانی آنها در رسانه‌ها منتشر شده است.

برای اثبات خطرانجام چنین کارهایی همین بس که بدانیم هرچه که رنگ و بوی شانس به خود بگیرد، بخصوص کسب درآمد ازطریق بخت آزمایی و شانس، متعلق به مافیاست.

کسانی که شرط‌بندی‌های کاغذی و اینترنتی را در کشورمان اداره می‌کنند نیز بخشی از یک ساختار قدرتمند و سازماندهی شده هستند، طوری که از یک‌سو با بررسی‌های روانشناختی ذائقه افراد جامعه را شناسایی می‌کنند و از سوی دیگر نیروهایی را به کار می‌گمارند که در جامعه نسبت به این شرط‌بندی‌ها تبلیغ کرده و برای گروه‌های قمارباز، عضوگیری کنند.

پس خطرجدی است و مردم باید هوشیار باشند. این وظیفه مسئولان است که با آگاه سازی‌های مکرر و تشریح پرونده کسانی که دراین مسیر مال و جان خود را درخطر انداخته اند، از ریشه‌دار شدن این معضل جلوگیری کنند.

البته علاوه بر برخوردهای قانونی ضروری است در ارتباط با تغییر فرهنگ جامعه نیز کار شود ؛ زیرا در فرهنگ ما کار مقدس شمرده نمی‌شود بلکه این ثروت است که ارزشمند تلقی می‌شود.

درچنین فرهنگی طبیعی است که اغلب مردم به‌دنبال کسب ثروت‌های آنی و به‌دست آوردن پول بدون زحمت و تلاش هستند درحالی که در یک جامعه سالم، کار به‌عنوان یک ارزش و افراد شاغل به‌عنوان انسان‌هایی ارزشمند تلقی می‌شوند.

پس اگر عزم دولت و حاکمیت برحذف پدیده‌های شوم شرط‌بندی و قمار است باید بر آموزش، تغییر فرهنگ و ترویج ارزشمند بودن کار ‌و کسب روزی حلال تکیه شود.

دکتر پریچهر شاهسوند - جامعه شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها