چگونه پینگ‌پنگ‌بازان ایرانی برای رفتن به ریو رکورد زدند؟

از پارکینگ تا المپیک

پینگ‌پنگ ایران با گرفتن سه سهمیه المپیک کار بزرگی کرد و برای نخستین بار این تعداد سهمیه در پینگ‌پنگ ایران، تحسین همگان را برانگیخت. نوشاد و نیما عالمیان به اتفاق ندا شهسواری، پینگ‌پنگ‌بازان ایرانی حاضر در رقابت‌های المپیک ریودوژانیرو خواهند بود که توانستند رکورد تاریخی پینگ‌پنگ را نصیب ورزش ایران کنند.
کد خبر: ۹۰۰۶۸۴
از پارکینگ تا المپیک

نوشاد عالمیان و ندا شهسواری در دوره قبل المپیک حضور داشتند، اما نیما نخستین المپیک خود را تجربه می‌کند. نوشاد درباره برادرش نیما که در بازی‌ها از او شکست خورد ، می‌گوید: برای ما سخت بود در این مسابقه‌ها برابر هم بازی کنیم. هر دوی ما دوست داشتیم به المپیک برویم، بنابراین رویارویی دو برادر در انتخابی المپیک حالت خوبی نداشت. ما جنگیدیم و تماشاگران لذت بردند. خب نیما بهتر بازی کرد و آن مسابقه را برد. بعد از آن تمرکزم را بیشتر کردم و در شانس مجدد سهمیه المپیک ریو را به دست آوردم.

نوشاد برای دومین بار است که به المپیک می‌رود و طبیعی است خیلی‌ها از او انتظار بیشتری داشته باشند. او در لندن چهار سال کوچک‌تر بود و همین طور کم‌تجربه‌تر. ملی‌پوش پینگ‌پنگ می‌گوید: اگر امکانات بهتری به نسبت قبل بگیرم، نتیجه‌ام بهتر از بازی‌های لندن می‌شود. قبل از مسابقه‌های انتخابی به خاطر نداشتن بودجه مناسب، سفر تدارکاتی ما لغو شده بود که امیدوارم در راه المپیک چنین مشکلاتی نداشتم باشیم. اگر همه کارها و امکانات فراهم شود بهتر از المپیک لندن نتیجه می‌گیرم. دوست دارم این گونه شود و برای رسیدن به هدفم تلاش می‌کنم.

علاوه بر برادران عالمیان، ندا شهسواری هم سهمیه المپیک گرفت. او نخستین دختر پینگ‌پنگ‌باز ایرانی است که دو باراست به المپیک می‌رود. شهسواری به این تعداد حضور راضی نیست و می‌گوید چهار سال دیگر هم المپیکی خواهد شد. او که تمرینات زیادی را در پارکینگ منزل مسکونی خود در کرمانشاه پشت‌سر گذاشته است و هم‌اینک سهمیه المپیک را با وجود همان تمرینات در اختیار دارد، می‌گوید: در المپیک لندن چون مطمئن نبودم انتخاب می‌شوم و کسی نیز در ایران انتظار نداشت یک خانم سهمیه المپیک بگیرد، در بازی‌های المپیک هم کسی از من انتظاری نداشت؛ اما تجربیات خوبی به دست آوردم که می‌خواهم امسال در المپیک ریو از این تجربیات استفاده کنم. می‌خواهم خوب بازی کنم، زیرا زحمت کشیده‌ام.

شهسواری پیش از رقابت‌های هنگ‌کنگ در مسابقه‌های جهانی مالزی همراه با تیم دختران ایران نتیجه شگفت‌انگیزی خلق کرد. او دوران مصدومیتی طولانی داشت که سبب شد با تردید به مسابقه‌های انتخابی نگاه کند، اما در این رقابت‌ها بود که اراده‌اش را برای دومین حضور در المپیک نشان داد.

ندا شهسواری، نهمین ورزشکار زن ایرانی در المپیک ریوست. زنان ایرانی که چند سالی است پایشان به آوردگاه المپیک باز شده با گذشت پنج دوره حضور از 1996 آتلانتا تا 2012 لندن تعدادشان افزایش داشته است. خیز بلند زنان ورزشکار با کسب 9 سهمیه ریو 2016 رکوردی تازه در دوران حضور زنان ورزشکار ایرانی در المپیک‌هاست.

تلخ و شیرین‌های یک سهمیه

نیما عالمیان، دیگر ورزشکار تنیس روی میز ایران که موفق به کسب سهمیه المپیک 2016 ریو شده است از لحظه‌های تلخ و شیرین کسب سهمیه می‌گوید: تاکنون سه مرتبه در هنگ کنگ مسابقه داده بودم و فضای رقابت‌ها در این کشور را بخوبی می‌شناختم. سخت‌ترین لحظه این رقابت‌ها رویارویی با نوشاد و شکست دادن برادرم بود که در عین حال برایم شیرین تمام شد و توانستم سهمیه المپیک را بگیرم.

نیما هم مانند ورزشکاران دیگر این ورزش از نداشتن امکانات گله‌مند است. همان طور که علی ‌قارداشی، رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ هم تأکید می‌کند: کشورهای آسیایی در پینگ‌پنگ رتبه جهانی دارند و کشورهای دیگر هم بشدت می‌کوشند فاصله خود را با تیم‌های طراز اول کم کنند، بنابراین ناچاریم در این ورزش سرمایه‌گذاری کنیم. اصلا انتظار نداشتیم سه ورزشکار به المپیک معرفی شوند، اما اکنون کسب سه سهمیه ظرفیت‌های پینگ‌پنگ را ثابت می‌کند، پس باید امکانات بیشتری برای این ورزش فراهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها