استاد مطهری، چند ویژگی شخصیتی و چند ویژگی روش شناختی داشتند که باعث تمایز و برتری ایشان و ماندگاری این عالم بزرگ در تاریخ شده است.
کد خبر: ۹۰۰۵۳۹
شهید مطهری تشنه حقیقت بود

مهم ترین ویژگی شخصیتی استاد مطهری، روح بلند و سعه صدر ایشان بود و شهید مطهری، مرز میان غیرت و تعصب خام را به خوبی می‌شناخت.

همین سعه‌صدر، دیدی فراخ به استاد مطهری داده بود و ایشان با منتقدان از گروه‌ها و اقشار مختلف به گفت‌وگو می‌نشست.

اما از ویژگی های مهم روش​شناختی شهید مطهری این بود که ایشان محدود به یک رشته نبود و در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، فقه، فلسفه، کلام و عرفان تسلط و تبحر داشت و با دانشمندان مختلف علوم انسانی گفت وگو و مباحثه می‌کرد و می‌توان گفت ایشان، یک عالم بین‌رشته‌ای بود.

استاد مطهری، زمان خود را به خوبی می‌شناخت و وظیفه خود را واسطه بودن بین آموزه های اسلامی و مخاطبان می دانست و نه چنان می کرد که اصالت آموزه‌ها از بین برود و نه با مخاطبان قطع ارتباط می​کرد.

ویژگی دیگر شهید مطهری، نوعی آزاد‌اندیشی بود که از علامه طباطبایی به ارث برده بود. بر مبنای همین ویژگی بود که ایشان حقیقت را بیان می کرد و چیزی را فدای حقیقت نمی کرد.

تشنگی به حقیقت را هنوز می توان از جملات ایشان به خوبی لمس کرد و همین صادق بودن و وفاداری به حقیقت باعث شده بود کلام ایشان به خوبی شنیده شود.

از دیگر ویژگی های بارز شهید مطهری، قدرت و توان تفکر انتقادی ایشان بود که به معنی واقعی کلمه، این ویژگی در ایشان متجلی شده بود.

علاوه بر همه اینها، یکی از ویژگی‌های شهید مطهری، توانایی نگارشی ایشان بود که در آن روزگارکمتر کسی از قوت قلم ایشان برخوردار بود.

اینها تنها گوشه​هایی از ویژگی​های استاد شهید دکتر مطهری است که توضیح کامل آنها در کتاب «استاد مطهری و کلام جدید» به قلم نگارنده، شرح داده شده است.

روحش شاد و یادش گرامی باد

دکتر احد فرامرز قراملکی - استاد دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها