در کنار کشتی و وزنه‌برداری که سالیان متمادی در عرصه بازی‌های المپیک مدال آورده‌اند، چند دوره‌ای است و به عبارتی دقیق‌تر برای پنجمین بار از ملی‌پوشان تکواندو هم در این رقابت‌ها انتظار مدال‌آوری می‌رود و پیش‌بینی‌ها حاکی است چهار تکواندوکار زن و مرد اعزامی به ریو 2016 به مراتب بهتر از لندن 2012 نتیجه خواهند گرفت.
کد خبر: ۸۹۹۹۰۴
تکواندو در اندیشه مدال المپیک

از بدو المپیکی شدن تکواندو و برنزی‌شدن هادی ساعی در سیدنی 2000 تا لندن 2012 تکواندو یک پای ثابت مدال‌آوری برای ورزش ایران در المپیک بوده است، انتظارات و توانمندی تکواندوکاران ایران به حدی بالاست که وقتی در المپیک لندن فقط محمد باقری معتمد موفق به کسب مدال نقره شد، بسیاری و بحق این کارنامه را ضعیف دانستند، چرا که ناکامی یوسف کرمی دور از انتظار بود.

حالا چهار سال از آن زمان گذشته و تکواندوی ایران پوست‌اندازی کرده است. در بخش آقایان فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی و در بخش بانوان کیمیا علیزاده موفق به کسب سهمیه ورودی شده‌اند؛ هر چند این تعداد سهمیه نسبت به سقف هشت سهمیه‌ای که هر کشور می‌توانست کسب کند، در نوع خود قابل تامل است. با این حال هر چهار تکواندوکار فوق این بخت را دارند که در المپیک خوش درخشیده و مدال‌های ارزشمندی عاید ورزش کشورمان کنند؛ تکواندوکارانی که این روزها تمرینات خود را در بخش آقایان زیر نظر بیژن مقانلو دنبال می‌کنند و مهرو کمرانی هم هدایت کیمیا علیزاده را بر عهده دارد.

مقانلو، سرمربی تیم مردان ایران که در دو سال گذشته عملکرد درخشانی در عرصه رقابت‌های مختلف داشته است، در حالی از در پیش بودن سه مرحله اردوی آماده‌سازی برای شاگردانش می‌گوید که در روزهای گذشته این سه تکواندوکار در تورنمنت‌های اسپانیا و آلمان در یک وزن به مصاف حریفانشان رفتند و قرار است تا پیش از اعزام به ریو در دو تورنمنت یونان و اتریش هم روی شیاپ چانگ بروند.

سرمربی تیم ملی با ابراز رضایت از شاگردانش درباره روزهای پیش رو برای تکواندوکارانی که از آنها امید درخشش می‌رود، می‌گوید: بچه‌های ما به لحاظ فنی چیزی کم ندارند و همه در وزن‌های خود جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند. این چند تورنمنت را به این دلیل در برنامه‌های آماده‌سازی آنها گنجاندیم تا به لحاظ روحی در شرایط مسابقه قرار گرفته و به‌تدریج با حریفان المپیکی‌شان رو‌در‌رو شوند. او مهم‌ترین فاکتور موفقیت در المپیک را داشتن روح المپیکی دانست و گفت: المپیک روح بزرگ می‌خواهد و اصل در این رویداد، همین موضوع است. بازیکنان ما از نظر فنی هیچ چیز کم ندارند، اما باید در این مدت و با حضور در رویدادهای مختلف، کاری کنیم تا آنها به محیط و فضای حاکم در المپیک غلبه کرده و مهارت‌های خود را بخوبی در شیاپ چانگ اجرا کنند.

سرمربی تیم ملی پیش‌بینی درباره نتایج تکواندوکاران در المپیک را غیر‌منطقی دانست و گفت: همیشه و در همه مسابقات این را عنوان کرده‌ام که برای بهترین نتیجه تلاش و مبارزه می‌کنیم و مطمئنا در المپیک هم چنین ذهنیتی خواهیم داشت.

علیزاده تاریخ‌ساز می‌شود؟

در کنار سه تکواندوکار فوق که هر سه نفر امید مدال‌آوری محسوب می‌شوند، کیمیا علیزاده تکواندوکار 19 ساله‌ای که در روزهای گذشته موفق به کسب سهمیه المپیک شد نیز ازجمله بانوانی است که به فکر تاریخ‌ساز شدن و کسب نخستین مدال تاریخ ورزش زنان ایران در المپیک می‌اندیشد.

او را به همراه زهرا نعمتی در تیراندازی با کمان و الهه احمدی در تیراندازی از امیدهای مدال‌آوری می‌دانند. علیزاده سال گذشته در رقابت‌های جهانی ضمن کسب مدال برنز به نخستین مدال تاریخ تکواندوی زنان ایران در رقابت‌های جهانی دست یافت. مدالی که با غلبه بر حریفان پرقدرت و صاحب نام حاصل شد و از همان موقع جزو شانس‌های مدال‌آوری در المپیک قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها