یک سایت صهیونیستی، جزئیات درخواست های رد شدۀ سرانِ کشورهای عربِ حاشیۀ خلیج فارس از باراک اوباما را فاش کرد.
کد خبر: ۸۹۹۵۰۶
اوباما همۀ درخواست‌های سران عرب را رد کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، وبگاه پروندۀ دِبکا که با سازمان های اطلاعاتی صهیونیست در ارتباط است، نوشت: باراک اوباما در اجلاس ریاض -که در 22 آوریل برگزار شد- نتوانست شش رهبرِ عربِ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آن ها عربستان را برای همکاری با واشنگتن قانع کند.

به نوشتۀ این وبگاه، آمریکایی ها از یک سو و سعودی ها با همکاری ترکیه از سوی دیگر، هر یک در مدت چند ساعت مانده به شروع اجلاس در ریاض، گام هایی نظامی در خاورمیانه برداشتند که اختلافات میان این کشورها را دوچندان کرد.

در این گزارش ادعا شده است که آمریکا اخیرا از بمب افکن های بی-52، علیه داعش استفاده کرده، تا به سران عرب حاشیه خلیج فارس ثابت کند که در مقابله با تهدیدهای داعش ضد این کشورها، کاملا جدی است.

این بمب افکن ها، از پایگاه نظامی "العُدید" در قطر پرواز کردند، و پایگاه های داعش را در شمال عراق هدف قرار دادند.

در مقابل، عربستان و ترکیه – که اخیرا به محورِ ضد آمریکاییِ (عربستان – مصر – اردن) پیوسته است، 3500 نیروی نظامی به سوریه فرستادند.

این نیروها، با حمایت مالی عربستان، در پادگان هایی آموزشی در ترکیه و اردن آموزش دیده بودند و پس از رسیدن به سوریه به گروه های مسلح تروریست در شمال حلب پیوستند؛ زیرا این گروه ها، در شمال حلب، در معرض بمباران شدید نیروی هوایی سوریه و روسیه بودند.

سعودی ها با این اقدام، می خواستند دو نکته را به اوباما گوشزد کنند:

نخست، این که خاندانِ سعودیِ حاکم بر عربستان، با سیاست همکاری نظامی – سیاسیِ آمریکا با روسیه در سوریه مخالف است، زیرا این سیاست، موجب ادامه حاکمیت بشار اسد در سوریه می شود.

دوم، آن که همه تلاش های آمریکا برای سربازگیری و آموزش جنگ جویانِ سوری، به شکست انجامیده است و این در حالی است که آمریکا، در این راستا، حدود یک میلیارد دلار هزینه کرده است.

وبگاه پروندۀ دِبکا، خاطر نشان کرد که شش رهبرِ کشورهای عربِ حاشیۀ خلیج فارس تصمیم گرفتند اختلافات خود را کنار گذاشته و در نشستِ خود با اوباما، چهار درخواست مطرح کنند تا زمینۀ ایجاد سیاست جدیدِ آمریکایی در منطقه فراهم شود که با سیاست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همسو باشد، این چهار درخواست از این قرار بودند:

1. آمریکا، برای قدرت بخشیدن به اقلیت سنی در عراق اقدام کند و در دولت مرکزی در بغداد، تعداد قابل قبولی از سنی ها را نماینده کند. شش رهبرِ عرب به اوباما گفتند که تلاش او برای جلب حمایت حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق، اشتباه است. آن ها همچنین با استناد به داده های اطلاعاتی که در اختیار دارند، موعدِ براندازی العبادی را نزدیک ارزیابی کردند و هشدار دادند که جای العبادی را نخست وزیری وفادار به ایران خواهد گرفت. اوباما این درخواست را نپذیرفت و تاکید کرد که سیاست خود را در عراق، تغییر نخواهد داد.

2. رهبرانِ کشورهای عربِ حاشیۀ خلیج فارس از اوباما خواستند در واکنش به پافشاری ایران بر آزمایش موشک های بالستیک، تحریم هایی تازه علیه این کشور تحمیل کند که اوباما، این درخواست را نیز نپذیرفت.

3. سران کشورهای عربِ حاشیه خلیج فارس سپس از اوباما خواستند جنگندهای اف – 35 به آن ها بدهد تا بتوانند در برابر (ادعای) تهدید موشکیِ ایران از آن ها استفاده کنند، اما اوباما این درخواست را نیز رد کرد.

4. سران کشورهای عربِ حاشیۀ خلیج فارس در پایان، پیشنهادات و درخواست هایی در خصوص سوریه مطرح کردند و از اوباما خواستند از همکاری با روسیه و سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در سوریه دست بکشد و به جای آن با کشورهای عربی و ترکیه همکاری کند تا جنگ در سوریه پایان یابد و بشار اسد از قدرت برکنار شود، اما باراک اوباما، همۀ این درخواست ها را نیز رد کرد.

به نوشتۀ پروندۀ دِبکا، اجلاس اوباما با سران کشورهایِ عربِ حاشیه خلیج فارس، که دیدار خداحافظیِ او پیش از پایانِ دومین دورۀ ریاست جمهوری تلقی می شد، با عدم توافق میان طرف ها پایان یافت و دو طرف، حتی بر سر یک نکته هم، توافق نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها