معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در ارزیابی حکم دیوان عالی امریکا که برداشت 2 میلیارد دلاری از دارایی های مسدود شده ایران راتایید کرده ، گفت: این اقدام دقیقا خلاف قواعد حقوق بین الملل است و به تعبیری می توان آن را یک راهزنی بین المللی دانست.
کد خبر: ۸۹۷۷۱۲
مسدود کردن اموال ایران راهزنی بین المللی است / سخنان سیف برای خارجی ها بود

به گزارش جام جم آنلاین،عباس عراقچی در گفت و گو با ایرنا گفت: این مبلغ متعلق به بانک مرکزی است و از مصونیت بین المللی برخوردار است . ما تصمیم دادگاه آمریکا را به رسمیت نمی شناسیم چرا که به شیوه کاملا غیر حقوقی و خلاف قوانین بین المللی دارایی های ایران را مصادره کرده و در حقیقت به سرقت برده اند .

معاون وزیرامور خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه این اقدام را محکوم کرده و حتما استیفای حقوق ملت ایران را پیگیری خواهد کرد. ما دولت آمریکا را مسئول جبران این خسارت می دانیم.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد : ماجرا مربوط به پولی است که در سال 2003 سپرده گذاری شده است. سال 2008 به بعد درگیر مسائل قضایی و دادگاه می شود ،تا الان بانک مرکزی طی روال قضایی چند بار فرجام خواهی کرده و سرانجام منجر به پایان مراحل قضایی البته از دید طرف آمریکایی و مصادره اموال شده است.

عراقچی به اقدامات چند ساله بانک مرکزی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این اقدام کاملا محکوم است ولی به هرحال ارتباطی به برجام ندارد و ناشی از مسائل مرتبط با برجام نیست.

وی اجرای برجام تاکید کرد: برجام نشانه روابط معمولی و دوستانه با امریکا یا حل مشکلات ما با امریکا نیست. در حوزه هسته ای ما مشکلاتمان را مدیریت کردیم ولی خصومت امریکا در حوزه های دیگر برقرار و مسائل ما همچنان سرجای خودش است. آنها قطعا به خصومت های خودشان ادامه خواهند داد.

معاون بین الملل وزارت خارجه ایران گفت: من از کسانی که این موضوع را ارزیابی می کنند و به این اقدام اعتراض می کنند درخواست دارم که از برجام توقع دوستی ایران با آمریکا را نداشته باشند. اگر روابط ایران و آمریکا را در طول چند سال گذشته بررسی کنند ، متوجه خواهند شد این کار در چارچوب خصومت های آمریکا قرار می گیرد و مسلما ارتباطی با برجام که بین ایران و 1+5 صورت گرفته است ، ندارد. ما هم در چارچوب مسائل کلانی که با آمریکا داریم این را پیگیری خواهیم کرد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به این سوال که آیا ادعای جان کری درست است که گفته ایران فقط به سه میلیارد دلار از دارایی هایش دسترسی پیدا کرده است؟ گفت: اینکه بعد از برجام ما چقدر به دارایی های خود دسترسی پیدا کردیم , چقدر از آن را انتقال دادیم یا مصرف کردیم یا به ارزهای دیگر تبدیل نمودیم را طبیعتا بانک مرکزی دقیق تر می داند و می تواند گزارش کند. اما از سابقه آمریکایی ها و فضاسازی هایی که با اعداد و ارقام می کنند می توان نتیجه گرفت که به هیچ یک از ادعاهای آنها نیاید اعتماد کرد.

عراقچی اظهار داشت: نه موقعی که میزان دارایی های ایران را در خارج از کشور با اعداد بسیار بالایی عنوان می کردند باید اعتماد می کردیم و نه الان که در خصوص دسترسی ایران آمارهای اینگونه ارائه می

وی تاکید کرد: آنچه که مسلم است طبق برجام همه اموال ایران در خارج از کشور که صاحبان آن وزارت نفت , دولت و بانک مرکزی هستند رفع محدودیت شده اند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: اینکه بانک مرکزی با دارایی های خود چگونه برخورد کرده است , چه مقدار تبدیل و چه مقدار استفاده و بکار گرفته شده یا چه مقدار از آن را نتوانسته به کار بگیرد , اینها اطلاعاتی است که خود بانک آمار و ارقام ان را در اختیار دارد. ما معتقد هستیم نباید به اینگونه فضا سازی های امریکایی ها و اعدادی که اعلام می کنند اعتماد کنیم کما این که در هیچ موضوعی نباید به آنها اعتماد کرد.

وی در باره اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی گفت: در معاملات بانکی گشایش های بسیار بزرگی حاصل شده است و البته هنوز مشکلاتی هم وجود دارد که در تلاش برای رفع آنها هستیم . این گشایش ها شامل ایجاد روابط کارگزاری , روابط بانکی , گشایش اعتبار ال سی , باز شدن سویفت و ... می شود که تا این زمان صورت گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ایشان ( ولی الله سیف) در حقیقت در حال پیشبرد دیپلماسی بانکی کشور بودند. در دیپلماسی باید توجه داشت که مخاطب دیپلمات ، طرف خارجی است و این را با مخاطبین داخلی نباید, اشتباه گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها