بمب خبری دنیای اخترشناسی

۳ سیاره شبیه زمین کشف شد

ستاره شناسان معتقدند؛ سیاره ای شبیه به زمین کشف کرده اند که به دور ستاره ای در فاصله 16 سال نوری از ما می چرخد.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۸
کشف جهانی شبیه زمین در فاصله 16 سال نوری

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیلی میل، این جهان اسرار آمیز در اطراف ستاره «GJ 832» که دو سیاره فراخورشیدی دیگر نیز دارد، کشف شده است.

دانشمندان می گویند سیاره سوم احتمالا در «منطقه گولدیلاک» (یا قابل سکونت) این ستاره قرار دارد و جرم آن یک تا 15 برابر زمین است که این موضوع احتمال قابل سکونت بودن این سیاره را نشان می دهد.

«GJ 832» یک ستاره کوتوله قرمز با جرمی حدود نصف خورشید است و دو سیاره فراخورشیدی به نام های «Gliese 832b» و «Gliese 832c» دارد.

از میان این دو سیاره فراخورشیدی، «Gliese 832b» بزرگتر است و پهن ترین مدار را دارد. این سیاره در «3.53 AU» (واحد نجومی) از ستاره میزبان خود قرار دارد. جرم این سیاره حدود 60 درصد جرم سیاره مشتری است.

در عین حال، «Gliese 832c» یک «ابر زمین» است و جرم آن تقریبا پنج برابر بیشتر از زمین است.

محققان در زمان کشف این سیاره در سال 2014 اعلام کردند که «Gliese 832c» نسبت به سیاره های کشف شده، بیشترین شباهت را به زمین دارد و حتی ممکن است دمایی شبیه زمین داشته باشد البته همراه با تغییرات فصلی زیاد.

آنها افزودند که این سیاره فراخورشیدی در «منطقه قابل سکونت» ستاره «Gliese 832» قرار دارد؛ محدوده مسافتی که اجازه می دهد آب مایع بر سطح یک جهان وجود داشته باشد.

اما محققان اکنون معتقدند که این سیاره بیشتر احتمال دارد که یک «Venus 2.0» با یک جو غلیظ باشد و سیاره سوم ممکن است میان این دو قرار داشته باشد و احتمالا بسیار بیشتر از
«Gliese 832c» شبیه زمین باشد.

محققان با مطالعه طیف الکترومغناطیسی ستاره «GJ 832» در صدد کشف اجرامی برآمدند که به دور این کوتوله قرمز می چرخند.

سیاره سوم که هنوز نامی برای آن مشخص نشده است، در مداری میان 0.25 تا 2.0 AU (واحد نجومی) از این ستاره قرار دارد و جرمی یک تا 15 برابر جرم زمین دارد.

این سیاره احتمالا ابر زمین خواهد بود و در منطقه قابل سکونت این ستاره یعنی جایی قرار دارد که حیات بیگانه می تواند وجود داشته باشد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها